Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Budoucnost Volva: pouze čtyřválcové motory, k tomu trocha diety
6.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volvo kompletně přestavuje technické základy svých příštích automobilů „směrem k nulovým emisím a menšímu dopadu na klimatické změny“.
Je docela ironické, když mateřská značka operuje na trhu připomínajícím automobilovou anarchii a sype přitom své zisky do dcery někde na druhém konci světa svázaného jedněmi z nejpřísnějších legislativních okov. To je i příklad čínského Geely, vlastníka Volva.
Tato švédská automobilka pochopitelně musí mít radost, že se netopí v problémech jako druhá tamní značka, a zároveň si můžou poblahopřát, že jim Číňané kromě posílení účtů ponechávají značně velký manévrovací prostor. Bohužel ten je ale vymezen značně vysokými mantinely evropských i amerických regulátorů, kteří se „větším” spalovacím motorům rozhodli podepsat rozsudek smrti. A Volvo evidentně hodlá přidat svou parafu.
To není úplně nejlepší zpráva pro ty, kteří měli pozitivní vztah k pěti-, šesti nebo osmiválcovým motorům. Švédové totiž oficiálně oznámili, že „je čas zastavit počítání válců“. Ve Frankfurtu se pak objeví koncepční studie, která bude ztělesněním této nepříliš šťastné myšlenky. „Dokážeme, že downsizing motorů může jít ruku v ruce s očekáváním našich zákazníků zvyklých na luxus a požitek z jízdy,“ hrdě prohlásil Peter Mertens, senior viceprezident pro vývoj a výzkum Volva.
Což o to, vše záleží jen na tom, jak definujeme očekávání klientů Volva. Jenže i Švédové se tím stávají smutným příkladem podřízenosti nesmyslným příkazům, které neřeší spotřebu v reálném světě a ohání se emisemi neškodného plynu měřeného v laboratorních podmínkách. A zapomínají též, že některé věci se za peníze opravdu nedají koupit.
Volvo tedy nahradí všechny své jednotky novou generací motorů nazvaných VEA (Volvo Environmental Architecture). Mají to být výlučně čtyřválce s přímým vstřikováním jak v benzínovém tak i naftovém provedení, které zvýší podíl unifikovaných součástek na šedesát procent. Pozitivní je, že jejich hmotnost se vesměs sníží o 90 kilogramů a (normovaná) spotřeba spadne o více jak třetinu. „Naše čtyřválce jsou perfektní cestou k rychlé redukci emisí CO2 a spotřeby. Budou mít vyšší výkon než stávající šestiválce a oproti současným čtyřválcům nižší spotřebu,“ řekl Peter Mertens.
Motory budou ve vozech instalovány příčně, takže na reinkarnované modely vozů Amazon, 240 nebo P1800 s pohonem zadních kol si zřejmě můžeme nechat zajít chuť. Podle Volva ale budou vhodné pro „příští rozvoj elektrifikace“ a „dodávku dalšího výkonu“. Volvo tím má samozřejmě na mysli hybridy a také systém FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) využívající energii rotujícího setrvačníku.
V tomto směru se zdá, že Švédové značně pokročili. Již na podzim se chystají testy systému, který bude ukládat energii získanou při brzdění do setrvačníku schopného roztočit se až na šedesát tisíc otáček za minutu. Tu pak využije k pohonu zadních kol při akceleraci nebo udržení rychlosti vozu jedoucího ustáleným tempem. Volvo předpokládá, že tím krátkodobě zvýší celkový výkon automobilu o 80 koní a sníží spotřebu o pětinu. Pokud vás zajímají další detaily, technice Volva jménem FKERS jsme se již věnovali podrobněji.
Chvályhodné je též to, že se ve Volvu zamysleli nad hmotností. Další modely proto budou stát na nové platformě SPA (Scalable Platform Architecture), která nemá mít nic společného s dosavadním šasi od Fordu. Mělo by to platit pro většinu vozů bez ohledu na jejich velikost a složitost konstrukce, jak ostatně naznačuje i název platformy ukrývající slůvko „škálovatelná“.
„Vezmeme technologickou budoucnost do vlastních rukou. Nová architektura podvozku i motorů nám pomůže dostat se na stejnou nebo ještě vyšší úroveň než naši nejsilnější konkurenti, a to v oblasti jízdní dynamiky i spotřeby,“ věří Peter Mertens. Co se z této předpovědi naplní, je zatím ve hvězdách, nicméně velmi důležitá je informace o snížení hmotnosti budoucích modelů o 100 až 150 kg ve srovnání se současnými typovými řadami.
Čekat bychom rozhodně neměli dlouho. První vůz na platformě SPA má být už zatím ne zcela zřejmá frankfurtská studie (hlavní obrázek patří staršímu konceptu Universe) a Volvo k němu slibuje i nový „více vzrušující design“. Peter Horbury, viceprezident designu Volvo Car Corporation k tomu říká: „Frankfurtský koncept bude velkolepou ukázkou, čeho můžeme dosáhnout s novou architekturou. Přiostříme náš styl a dáme mu atletickou a dynamickou auru, která je tak důležitá pro tu nejnáročnější klientelu prestižních aut.“ A to je dosud značně konzervativní značku docela odvážné tvrzení.
Necháme se překvapit, z dostupných materiálů můžeme zatím přidat jen dvě videa. Jedno se zabývá výše probíranou „motorovou perestrojkou“, druhé pak samotným konceptem. Odhaluje z něj ale skutečně jen velmi málo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1