Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové zjistili skutečný dojezd současných elektromobilů, většinou je to mizérie
16.3.2019 | Mirek Mazal
Ač se řada nových elektrických aut chlubí dojezdem i přes 500 kilometrů, v reálu takové porce nedosahuje ani jeden, ani zdaleka. A některá nezvládají ani pětinu.
V posledních měsících pravidelně přichází ne přetřes elektrická budoucnost Škody. Ta letos odstartuje rokem s modelem e-Citigo, v tom následujícím pak můžeme očekávat produkční verzi atraktivního konceptu Vision iV. Právě na toto SUV automobilka hodně sází, přičemž prodejní a marketingový šéf značky Alain Favey uvedl, že pokud by vůz nenabízel elektrický dojezd přes 500 kilometrů, Škoda by tento segment trhu nechala ještě nějaký ten čas ladem.
Zní to jako přijatelná hodnota, je ale otázkou, jak moc bude v horizontu jednoho dvou let něco takového dosažitelné. Na papíře vídáme taková čísla už dnes, jenže papír snese všechno. Pokud se podíváme na skutečný dojezd současných elektromobilů na jedno nabití, moc optimistická očekávání to nevyvolává. Jak zjistil britský magazín What Car? při praktické zkoušce, reálně tak daleko nedojede ani jediný vůz ze současné nabídky automobilek.
Britové přitom nastavili téměř ideální podmínky, v jejichž rámci byla dostupná dynamika testovaných vozů využívána jen minimálně. Výši dojezdu navíc citelným způsobem ovlivňuje klimatizace. Ta byla nastavená a zapnutá na 21 stupňů Celsia jak během jízdy, tak při dobíjení, přesto s auty jezdili pouze tehdy, pokud se venkovní teplota pohybovala mezi 10 a 15 stupni. Vozy navíc byly přes noc zaparkovány v klimatizované garáži, kde byla teplota 18 stupňů Celsia. Test navíc probíhal v soukromém areálu, kde sice 31 km dlouhá trasa simuluje městskou zástavbu, okresky i dálnici, ovšem reálný provoz zde najdete jen těžko.
Spotřeba byla určována z přímých měření. Baterie tedy byly nejprve kompletně vybity a do plna nabity. Pak vůz vyrazil na testovací trasu a jezdil až do chvíle, dokud nevypověděl službu. Poté byl opět kompletně nabit a naměřený rozdíl byl použit k vypočtení celkového dojezdu, i spotřebě na kilometr.
Kromě toho ve vozech vždy vyjma řidiče seděl i spolujezdec, zapnuta byla světla a v případě volby jízdních režimů došlo na nastavení neutrálního módu, kdy nebyla nadměrně využívána rekuperace brzdné energie. Data z telemetrie Racelogicu pak bránila testovacím řidičům v nekonzistentním sešlapávání plynového pedálu, celá trasa byla navíc s každým vozem projeta dvakrát.
Ve výsledku se tedy What Car? dostal k nejrealističtějším výsledkům, i když ani ty nepředstavují úplně normální jízdu. Pro srovnatelnost výsledků různých aut to ale jinak nejde. Tolik ale pro úvod, nyní již přistupme ke konkrétním zjištěním hodnotám. Testované kusy si probereme od vozu s nejkratším dojezdem až po ten nejdelší ve všech dosavadních testech.
15. Smart ForFour EQ - 92 km
S výkonem 80 koní je elektrický prcek pocitově rychlejší, než by naznačoval oficiální sprint na stovku za 12,7 sekundy. Efektivita ale rozhodně nepatří mezi silné stránky Smartu, i kvůli spotřebě 0,22 kWh na kilometr jeho dojezd nepřeleze ani přes 100 km.



14. Smart ForTwo EQ Cabrio - 95 km
Dvoumístné provedení sice oproti praktičtější verzi přišlo o pár kil, stahovací střecha však narušuje aerodynamiku. Efektivita tedy zůstává prakticky stejná (spotřeba 0,22 kWh/km), byť ve výsledku zvládnete o tři kilometry více. Je to škoda, neboť jízda je prý kvalitnější než v konvenčním Smartu.
13. Volkswagen e-Up - 106 km
Drobek od Volkswagenu s denním svícením z pásku ve tvaru C dokáže vydolovat z baterií energii na překonání vzdálenosti 106 kilometrů, což opět znamená spotřebu 0,18 kWh/km. Pro městské potřeby krátkých tras dostačující, ale zákazníci nemají na parkovištích nabíječky a hlavně nechtějí přeplácet citelnou sumu proti benzínové variantě.
11.-12. Hyundai Ioniq Electric - 188 km
Korejský liftback, který je k mání také jako hybrid či plug-in hybrid, dosáhl nejnižší spotřeby na kilometr ve výši 0,15 kWh. Nicméně jelikož Ioniq nemá příliš velké baterie, jeho reálný dojezd činí nepříliš ohromujících 188 km.
11.-12. Volkswagen e-Golf - 188 km
Elektrická verze Golfu je postavena na stejné bázi jako vůz se spalovacím ústrojím. Vzhledově tak nevyčuhuje z davu jako konkurence, navíc je spojena se stejnými klady jako běžné provedení. S efektivitou (0,19 kWh/km) je na tom slušně, znovu s relativně malým akumulátorem je dojezd stejný jako u Hyundai.
10. BMW i3 94AH - 195 km
V době svého příchodu na trh mnichovský elektromobil zaujal futuristickým designem. Nicméně dolů jej táhne poněkud vysoká cena, nepraktické zadní dveře či průměrná efektivita (0,20 kWh/km). Ve výsledku tak mezi dobíjením nezvládnete ani 200 kilometrů.
9. Nissan Leaf - 206 km
První generace Nissanu Leaf dojezdem příliš neuchvátila, u druhé se čekalo výrazné zlepšení. Podle výrobce by vůz měl dle metodiky WLTP zvládnout až 270 kilometrů, realita je však nižší. Stojí za tím i fakt, že se spotřebou 0,22 kWh na km je na tom Leaf stejně špatně jako Smart.
8. Renault Zoe Q90 - 232 km
Zoe byl jedním z prvních elektromobilů určených masovému trhu. Autoři malého Renaultu chtěli dokázat, že motorizace s nulovými emisemi může být praktická i levná. Automobilka nabízí dvě varianty s rozdílným dojezdem - maximum je 232 km i přes relativně velkorysý akumulátor, za což může dosti vysoká spotřeba 0,23 kWh/km.
7. Renault Zoe R110 - 235 km
Výkonnější verze Zoe slibuje lepší dynamiku a v tomto neklame, podstatně delší dojezd to ale neznamená. O lepší číslo se stará vyšší efektivita - spotřeba 0,21 kWh na km pořád spadá do horší poloviny spektra, ale oproti verzi Q90 je dále.
6. Hyundai Kona 39 KWH - 254 km
Elektrická Kona je dostupná ve dvou výkonnostních verzích, přičemž základem je provedení se 136 koňmi a menším paketem baterií. Hnací ústrojí je přitom stejně efektivní (0,17 kWh/km) jako silnější model, v rámci dojezdu ale nepočítejte s udávanými 312 km.
5. Tesla Model S 75D - 328 km
Základní Model S by dle agentury EPA měl zvládat 417 km, podle evropských dat dokonce 490 km. Jakkoliv jsou ale odhady Američanů reálnější než evropská metodika, dle Britů je skutečný dojezd ještě mnohem nižší. Dáno je to i tím, že jako velký a těžký vůz musí Model S počítat se spotřebou 0,25 kWh/km, která je v tomto testu druhá nejhorší.
4. Tesla Model X 100D - 375 km
Úplně nejhorší spotřebu ze všech testů má ještě větší a výkonnější Tesla - Model X 100D. V jejím případě se jedná o 0,31 kWh/km, což přes největší akumulátory znamená dojezd 375 kilometrů na jedno nabití. Střední varianta Modelu X slibuje na papíře 450 km, realita je tak jen o nějakých 20 procent horší.
2.-3. Kia E-Niro 64 KWH - 407 km
Korejské SUV s logem Kie dostalo do vínku stejnou techniku jako Hyundai Kona. Máme tu tedy elektromotor o výkonu 204 koní, jenž zaručuje působivou dynamiku, i baterie o nemalé kapacitě. Zřejmě horší aerodynamika však E-Niro lehce sráží v rámci dojezdu i efektivity (0,18 kWh/km)
2.-3. Jaguar I-Pace - 407 km
Čerstvý vítěz ankety Auto roku budí emoce svým vzhledem, prostorem pro čtveřici dospělých či zábavným řízením. Při využití rychlodobíjecích stanic máte 80procentní kapacitu baterií k dispozici za 46 minut, jedinou stinnou stránkou I-Pace je třetí nejhorší efektivita (0,24 kWh/km).
1. Hyundai Kona Electric 64KWH - 417 km
Absolutní vítěz v rámci dojezdu patří také mezi nejlepší vozy tohoto srovnání v případě efektivity (0,17 kWh/km). Problémem by tak mohla být snad jen vyšší cena spojená s logem zatíženým předsudky. Jen málokdo dá přes 1 milion Kč za SUV, jehož základní verze s litrovým tříválcem startuje na 410 tisících korun. I to je nakonec známé úskalí elektrických aut.
Zdroj: What Car?
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nejnovější články
Šéf výrobce elektromobilů pod tíhou ztrát a nesmyslných vizí skončil, miliony měsíčně ale bude brát dál
před 11 hodinamiVW říká, že interiérům svých aut vrátí fyzická tlačítka, prý to nejsou mobily. Snad to tentokrát skutečně udělá
včeraŠéf Nissanu přiznal, že bez pomoci zvenčí už automobilka nepřežije, sám to nejspíš zabalí příští týden
včeraLevně k mání je velmi neobvyklé pancéřované auto. Tento sportovní sedan s šestiválcem a manuálem dostal brnění přímo v továrně
včeraVW žaluje vlastního dealera za to, že prodává málo aut, tomu se říká přátelské vztahy mezi obchodními partnery
včera
Živá témata na fóru
- vratné díly/záloha na díly 03.08. 22:03 - C0gnito
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika
- S větrem ve vlasech.... 03.07. 14:10 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 03.07. 13:24 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 03.07. 12:33 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.04. 21:57 - Truck Daškam
- Politický koutek 03.04. 11:04 - HondaMan