Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Brit vyjmenoval 5 nedostatků faceliftované Octavie, vzal si na to čtyři oči
2.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dvojitá světla mezi nimi nejsou, i když ani ta si sympatie nezískala. Co by tedy šlo na Octavii vylepšit? K trefným připomínkám můžete přidat ty své.
Tip: Přečtěte si i náš navazující článek, ne ve všem má Mat Wilson pravdu.
Náš šéfredaktor říkává, že opravdové přátele poznáte podle toho, že se vás nebojí kritizovat, nastavovat zrcadlo tomu, co děláte. Jen opravdovým přátelům totiž záleží na tom, abyste se stali lepšími, k čemuž kritika přirozeně vede. Ti, kteří vás akorát plácají po ramenou, ač vidí nedostatky, nejsou vaši skuteční přátelé, i když máte tendenci je za ně považovat - takoví lidé se jen z rozličných důvodů snaží zachovat si vaši přízeň a spolu se svou neupřímností vás táhnou k zemi.
Považuji to za trefné, automobilky ale mají tendenci uvažovat přesně naopak - váží si těch, kteří je jen plácají po ramenou, i když často dobře vědí, že se to či ono úplně nepovedlo a u zákazníků to narazí. Samy si tak pod sebou řežou větev, když nevyhledávají reálnou zpětnou vazbu, která by jim mohla pomoci nabídnout lepší auto a místo toho, se snaží v médiích zakamuflovat problémy doufajíc, že si jich zákazníci sami nevšimnou. Ti si jich ale obvykle všimnou velmi rychle a z problému malého a řešitelného je rázem velký a neřešitelný.
My ale nepíšeme články podle toho, co si přejí automobilky, a tak nemáme problém zmínit se ani o tom, co se tak úplně nepovedlo. Dokonalé auto pochopitelně není ani faceliftovaná Octavia, kterou jsme testovali už v únoru, kdy byl ještě hlavním zdrojem diskuzí kontroverzní design. Teď je Octavia 2017 něčím docela běžným i v rukou zákazníků, a tak se dostala také k Matu Wilsonovi z britského Carwow, což není ani tak magazín jako firma zprostředkovávající výhodné prodeje nových aut. A právě od něj pochází jedna z nejčerstvějších recenzí verze 1,4 TSI s karoserií liftback
Celou si ji můžete pustit níže, podle nás je výstižná. I na design tady přijde řeč a Mat přiznává, že není jeho fandou. Dokonce si na natáčení tohoto videa trochu posměšně vzal brýle, které normálně nenosí a na začátku je má skla rozdělená vedví, však na prvním obrázku výše to můžete vidět. Vůz povětšinou chválí, pochopitelně, Octavia je dobré auto, ať už vypadá jak chce, v Británii je navíc jeho atraktivita podtržena relativně nižší cenou než u nás (Mat vůz dokonce označuje jako „budget car”, na což by zřejmě u Škody nebyli hrdí, tak bychom u nás titulovali třeba Dacie), takže z testu vychází jako dobrá volba, která by se měla objevit ve vašem hledáčku. A to hlavně pro svůj vnitřní prostor, výborný motor, dobře kompromisní podvozek a vůbec stav „máloco ji lze vyčíst”, třebaže není mnoho oblastí, ve kterých by byla absolutní špičkou.
Přesto našel pět nedostatků, které vyjmenoval zvlášť a rádi bychom vám je na tomto místě zmínili jeden po druhém. Jednak proto, že nejsou nemístné. Jednak proto, že by si z nich sama Škoda mohla vzít něco k srdci. A jednak proto, že Octavii u nás má kde kdo a i těch faceliftovaných už jezdí docela dost. Takže pokud jste narazili na další, snad nutně drobné neduhy, dejte nám je vědět v diskuzi - ze Škody si je určitě někdo přečte, o tom nepochybujte a třeba pomůžete udělat... příští Octavii o něco lepším autem. Protože ji stejně jako my jistě nebudete kritizovat proto, abyste Škodě „zkazili kšefty”, ale proto, abyste si mohli příště koupit něco ještě povedenějšího.
Tady je ona pětka doslova mrzutých věcí.
1. Většina verzí vám připomene, za co jste si ještě nepřiplatili
Mat si jako první bere na paškál jakousi „klaviaturu” tlačítek, která se nachází před řadicí pákou. Naráží na to, jak moc je tu nevyužitých míst pro tlačítka připomínajících vám, kolik prvků příplatkové výbavy jste si už nemohli dovolit. V případě testovaného auta je to 7 nevyužitých tlačítek z 10, a to Mat správně připomíná, že testuje verzi ne zase tak vzdálenou vrcholu nabídky.
V české novinářské flotile jsou obvykle jen verze našlapané vším, co si dokážete představit, přesto nepamatujeme auto, které by využilo všechny dostupné prostory pro tlačítka. V našem testu facelitované verze byly nevyužité čtyři, v testu našlapané RS 230 tři. Lze jít vůbec dál? Možná existuje varianta využívající všechna, tak či onak by ale nebylo od věci se zamyslet nad tím, zda tohle neřešit jinak, zda za výchozí stav nebrat maximálně vybavené provedení, které si stejné nikdo nekoupil. Možná by bylo lepší odpíchnout se od toho běžného a až případně vrcholy řešit odlišným způsobem. Mít ve slušně vybaveném, natož pak typickém provedení mít záplavu nevyužitých tlačítek prostě nepůsobí dobře.
2. Není kam chytře uložit kryt zavazadlového prostoru
Jednou z největších předností Octavie je její obří kufr, to nezpochybňuje ani Mat. Pokud se jej ale rozhodnete plně využít, tj. odmontovat i plato oddělující jej od prostoru za hlavami cestujících vzadu, narazíte na poněkud nerudovský problém - kam s ním? Není tu pro něj žádný vyhrazený prostor, uprostřed nákupu v IKEA jej těžko dáte do garáže, zadní sedadla nemusí být volná a když jej položíte na podlahu, náklad jej může poškodit.
Jistě, tohle může řešit dvojitá podlaha, ale když ji nemáte, kam s ním? Chytré hlavičky v Boleslavi by pro něj mohly pro příště vymyslet nějaké místo (nebo samotné plato řešit úplně jinak, příklad kombíku táhne), kam by šel schovat i v takovém případě. Jak totiž britský kolega podotýká, kufr je jinak řešen skvěle s řadou vychytávek, tohle by ale šlo zlepšit.
3. Při vrácení sklopených opěradel si snadno schováte i pásy
Tohle je neduh řady aut a Octavia patří mezi ně - pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, pásy zadních cestujících mohou sklouznout do prostoru, kde je opěradla jednoduše uvězní. Když si toho všimnete až za jízdy, je to nepříjemnost vyžadující zastavení a opětovné přeskládání zadních sedadel. A nebo musíte zanevřít na poutání - první je obtěžující, druhé hloupě riskantní.
Existují přitom auta, kde pásy zůstávají vedle sedadel a přivřít je opěradly prostě fyzicky nelze, nechtěně rozhodně ne. Octavia by to mohla mít pro příště stejně.
4. Nový „skleněný” infotainment se snadno ohmatá
Jednou z velkých novinek faceliftované Octavie je nový vrcholný informačně-zábavní systém s obří obrazovkou s „leskle skleněným” vzezřením. Vypadá docela honosně a dobře i funguje (pomiňme nyní ne úplně šťastné, ryze dotykové ovládání všeho včetně hlasitosti), jenže jak už to u podobných lesklých věcí bývá, vidět je na něm úplně všechno. Dokud je v chodu a svítí světlejšími barvami, není to vidět, když ale zastavíte, vytvoří vaše předchozí zacházení na displeji cosi jako mapu zmaru, i když jste předtím na displej opravdu jen sahali čistýma rukama.
Škoda toto musela vědět a pravděpodobně uvažovala ve stylu „nevadí to na mobilech, nebude to vadit ani zde” a možná má pravdu. Honosně už pak ale její zhaslý infotainment vážně nevypadá a je otázka, jestli to tak opravdu musí být. Auto snad ještě není mobil na kolečkách, snad...
5. Těžká kapota motoru by měla mít vzpěru
Tohle kritizujeme už léta a i když to poslední dobou unaveni neopakujeme, pravda je to pořád. Když otevřete kapotu motoru VW Golf, pomůže vám s tím vzpěra. Když otevřete kapotu motoru Audi A3, pomůže vám s tím vzpěra. A když otevřete kapotu motoru Škody Octavia, ... Pomáhej vám pánbůh. Přitom je tak těžká, že zacházet s ní není vůbec jednoduché, pro křehkou dívku ani trochu.
Mat Wilson navíc jde ještě dál a ukazuje, co by se asi tak stalo, kdyby si někdo nechal prsty na kraji kapoty... To všechno by řešila jedna plynová vzpěra, kterou v Číně vyrobí asi za 30 haléřů? Snad i ta „manuální” tyčka z oceli musí stát víc, rozhodně se vším, co k ní náleží. Tohle ale jistě nebude následek úvah Škody, to bude výsledek někdy až absurdně precizní německé segmentace koncernových produktů. Tyčka z oceli ve škodovce je tak jasná věc, i kdyby měla být dvakrát dražší.
Na jednu stranu to chápeme, na druhou... Dělat rozdíly zrovna v tomto? Seat je na tom pochopitelně stejně jako Škoda.
Napadají vás další podobné věci? Podělte se, zkušenost s faceliftovanou verzí je ale skoro nutností - modernizace spoustu drobných neduhů předchozího provedení vyřešila...
Kompletní galerie vybraných snímků a video
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva