Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Boxer Subaru slaví 50 let, objevil se už v 16 milionech aut
11.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro japonskou automobilku je motoru s protiběžnými písty tradičním komponentem, který na rozdíl od stálého pohonu hned tak nezmizí.
Japonská automobilka Subaru má ve svých genech hned několik poznávacích znamení, díky nimž si ji nespletete s konkurencí. Až donedávna přitom mezi ně patřila i bezrámová okna dveří, o ty však Impreza již přišla. Momentálně tedy zbývají dva prvky, z nichž prvním je stálý systém pohonu všech kol. Také tato technologie to přitom má poněkud nahnuté, a to zejména kvůli příchodu elektrické mezinápravové spojky.
Víceméně nám tak zůstává jediná jistota, a tou je motor s protiběžnými písty. Za pár dní, konkrétně 16. května, tomu přitom bude přesně padesát let od chvíle, kdy se pohonná jednotka typu boxer vůbec poprvé objevila pod kapotou Subaru 1000. Od té doby značka prodala již 16 milionů aut osazených plochým motorem, jehož hlavní předností je snížené těžiště a kompaktní rozměry.
Podle Subaru je jednou z jeho výhod to, že díky protiběžným pístům dochází k potlačení setrvačných sil. To vede k poklesu vibrací, výjimečné rovnováze a jemnější akceleraci. Nakolik těmto slovům věříte, to necháme na vás - nicméně pravdou je spíše fakt, že zrovna vibrace jsou ve vozech Subaru zřetelnější než u aut s řadovými motory. To však neberte jako stížnost, jde o lepší propojení člověka a stroje.
Na stranu kladů pohonné jednotky lze zároveň dodat nezaměnitelný zvukový projev, Subaru pak lze přičíst k dobru, že kromě čtyřválců tyto motory produkuje také v šestiválcovém balení. Navíc jsou na výběr atmosférické či přeplňované verze, volit lze také mezi spalováním benzinu a motorové nafty.
Závěrem můžeme říci, že kromě Subaru Trezia a vozů kategorie kei cars jsou plochým čtyřválcem vybaveny všechny modely značky, včetně kupé BRZ, kde pohní zadní nápravu. Jediným dalším výrobcem, který pak motory s protiběžnými písty užívá ve velkém, je Porsche, a to v modelech 911, Boxster či Cayman.
Subaru za pár dní oslaví padesáté výročí boxeru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
včera - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
23.11.2024 - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
23.11.2024 - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
23.11.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva