Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bob Lutz změnil názor: otec Ampery říká, že menší elektromobily jsou nesmysl
16.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Duchovní otec Chevroletu Volt a Opelu Amera - Bob Lutz - dnes z jiné pozice zpochybňuje smysl rodinných elektromobilů s prodlouženým dojezdem.
Někdejší vysoce postavený manažer všech tří amerických automobilových koncernů, ale také třeba BMW, kterým není nikdo jiný než Bob Lutz, se po odchodu z General Motors nestáhl do ústraní. I díky štědré dotační politice Obamovy administrativy se stal klíčovou osobou v nové společnosti VIA Motors založené v roce 2010, která se zabývá vývojem užitkových elektromobilů s prodlouženým dojezdem. Lutz se momentálně v Detroitu prezentuje pickupem X-Truck postaveném na základech Chevroletu Silverado, přičemž k dobíjení akumulátorů o kapacitě 24 kWh využívá 4,3litrový vidlicový šestiválec. Samotný pohon auta zajišťuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem přes 800 koní.
Ptáte se, jaký je rozdíl mezi Voltem a X-Truckem? Globálně technicky prakticky žádný, to podstatné je podle Lutze ve velikosti a zaměření vozu a z toho vyplývajících parametrů samotné hybridní soustavy. Zatímco v době krize General Motors a následném bankrotu byl jednou z hlavních postav vyjednávání s americkou vládou a Volt používal jako zásadní argument k přesvědčení Obamy o environmentální budoucnosti GM a potřebě státu investovat do něj, dnes mluví jinak. „Samozřejmě je skvělé mít možnost ohlédnout se a neměli bychom zapomínat, že Volt a Ampera jsou dnes světově nejprodávanější elektromobily. Pravda je ale taková, že ani tak neplní očekávání z jednoho prostého důvodu - zákazníci nechtějí platit vysoké náklady na technologii, aby ve výsledku ušetřili tak málo,“ vysvětlil Lutz v rozhovoru s britským magazínem Autocar.
„Upřímně řečeno, pokud se motorista s elektromobilem neztotožní filozoficky, nábožensky nebo ekonomicky, tak jej nepřesvědčíte. První dva typy si jej pořídí bez ohledu na cokoli, ten třetí je ale těžší případ. Odpovědí, která se přímo nabízí, je elektrifikace velkého vozu, protože právě tam jde o úsporu paliva a provozních nákladů,“ tvrdí Lutz a pokračuje. „Pokud bych v GM dostat svou příležitost ještě jednou, s technologií elektrického pohonu s prodlouženým dojezdem bych začal u Cadillacu Escalade. Volt by se dostal na řadu až později, protože čím žíznivější auto máte, tím více dává jeho elektrifikace smysl,“ dodává šéf VIA Motors, ačkoli další aspekty, jako je nezanedbatelné navyšování hmotnosti a ceny takto upravených aut, nekomentuje.
„Automobilky by to měly pochopit. Postavit elektromobil z Opelu Corsa, který stejně za moc nejezdí, a pak za něj paušálně požadovat obrovské příplatky k pokrytí nákladů za baterky, je absurdní. Proč se obtěžovat, když stejně spotřebuje málo,“ dodává na závěr rozhovoru Bob Lutz o důvodech své kritiky. V tomto směru s ním jistě nelze nesouhlasit, pochopitelně v jeho případě však vyvstává otázka, nakolik jsou jeho nové názory účelové...





Z Lutze se stal zastánce elektrifikace velkých užitkových vozů a SUV. Tedy přesně takových, které společnost VIA Motors, v níž je angažován, chce vyrábět
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 7 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 10 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva