Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW má s autopilotem morální dilema: neví, koho v krizi zabít spíš
31.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozšíření autonomního řízení dle šéfa prodejů mnichovské značky brání zásadní problém: může technika rozhodnout, zda je cennější život váš či ostatních?
Prakticky od chvíle, kdy se začalo mluvit o masivním rozvoji autonomního řízení, upozorňujeme na možná rizika. Počítač může reagovat rychleji a přesněji než váš mozek, ruce a nohy, jenže má také své limity. Jednak může být napaden hackery, především ale postrádá inteligenci a z ní pramenící lidské vlastnosti jako předvídavost. Může tak řešit miliony operací za sekundu, nicméně vždy jen podle určitých vzorců, do nichž rozmanitost lidského chování - pakliže tedy po silnicích nebudou jezdit jen stroje - nemusí zapadnout. Už teď se ukazuje, že autopiloty bourají častěji než lidé - formálně sice obvykle ne z vlastního zavinění, fakticky ale z neschopnosti aktivně řešit chyby ostatních a předcházet jejich následkům. Není to ale poslední a pro BMW ani hlavní problém tohoto řešení.
Mnichovská automobilka řeší ještě jiné, morální dilema. Autopilot totiž, ať už se na silnicích budou pohybovat auta řízená kýmkoli či čímkoli, bude muset řešit situace, z nichž existuje více východisek s rozdílnými dopady, kdy žádný není pozitivní. Co se tedy má stát, kdy bude třeba volit mezi životem posádky automobilu a například kolemjdoucích? To je otázka, na níž se ptá Ian Robertson, šéf prodejů a marketingu BMW.
Robertson aktuálně vystoupil na tiskové konferenci v Londýně, kde oznámil, že součástí firemních oslav stého výročí založení značky bude nový koncept osazený autopilotem. Co přesně od něj máme čekat, to zatím zmíněno nebylo, nicméně dle šéfa prodejů a marketingu již mnichovská automobilka má v rámci vývoje autonomního řízení za sebou fázi „bez nohou“. Nyní se zabývá řešením oblastí „bez rukou“ a „bez očí“, dalším krokem je pak fáze „bez mozku“.
Taková technologie by dle Robertsona mohla dorazit do deseti let, s ohledem na řadu dalších problémů ale nejspíše v příštích 15 letech vůbec nedorazí. „Jedním z těchto faktorů je morální dilema. Co má udělat autopilot v situaci, kdy hrozí srážka vašeho vozu s náklaďákem? Zachrání vás tím, že uhne z cesty, ovšem uhne do cesty jinému vozu a tím pravděpodobně někoho zabije? Nebo srazí chodce? Nebo se má prostě rozhodnout, že k nehodě dojde a zabije vás? Na odpověď na tuto otázku zatím nejsme připraveni.“
Je to zajímavý rébus bez jasného východiska. Pokud by totiž na místě autopilota byl řidič, leželo by veškeré rozhodnutí, reakce a následně dopady jen na něm. V případě autonomního řízení však již mnohé značky uvedly, že za vůz přebírají plnou kontrolu, pokud bude vůz řízen počítačem. Dá se ale předpokládat, že zrovna ve výše popsané situaci by nastoupila armáda právníků, která by z automobilky chtěla dostat odškodné, ať už nehodu odskáče kdokoli - riskovat smrt posádky autonomního vozu nebo chodce nebo jiného řidiče by se autopilot musel „aktivně rozhodnout”.
Tento problém může být tak zásadní, že se autopiloty také nemusí nikdy dočkat širokého nasazení - ať už proto, že nebudou legalizovány nebo zákonná omezení stanoví pro automobilky takové podmínky, že rizika z nich pramenící nebudou chtít podstoupit.
Jistě, i dnes se musí řidič pro některou z nutně neoptimálních cest rozhodnout a pravděpodobně jako autopilot bude volit řešení, které mu na základě dostupných informací připadá nejméně špatné. A v obou případech půjde o nehodu, něčí nedbalost, za kterou kdosi bude muset nést odpovědnost. Jinak se ale zřejmě budeme dívat na člověka, který prostě udělal, co mohl a nedopadlo to dobře než na autora stroje, který nutně musel do jeho software implementovat proměnné, které ve výsledku povedou k volbě jednoho z východisek. A je obtížné předpokládat, že by prioritou nebyla snaha chránit posádku vozu, zákazníka automobilky.
Dodat pak již můžeme jen tolik, během zmiňovaných oslav stého výročí založení se BMW nebude až tak ohlížet za minulostí, jakožto spíše nahlížet do budoucnosti. Podle Robertsona tak máme čekat více futuristických produktů, jež nám mají naznačit, jakým směrem se značka v následujících sto letech hodlá vydat.
BMW se vývojem autonomního řízení zabývá již delší dobu, problém morálního dilema však dosud nevyřešilo
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva