Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW má s autopilotem morální dilema: neví, koho v krizi zabít spíš
31.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozšíření autonomního řízení dle šéfa prodejů mnichovské značky brání zásadní problém: může technika rozhodnout, zda je cennější život váš či ostatních?
Prakticky od chvíle, kdy se začalo mluvit o masivním rozvoji autonomního řízení, upozorňujeme na možná rizika. Počítač může reagovat rychleji a přesněji než váš mozek, ruce a nohy, jenže má také své limity. Jednak může být napaden hackery, především ale postrádá inteligenci a z ní pramenící lidské vlastnosti jako předvídavost. Může tak řešit miliony operací za sekundu, nicméně vždy jen podle určitých vzorců, do nichž rozmanitost lidského chování - pakliže tedy po silnicích nebudou jezdit jen stroje - nemusí zapadnout. Už teď se ukazuje, že autopiloty bourají častěji než lidé - formálně sice obvykle ne z vlastního zavinění, fakticky ale z neschopnosti aktivně řešit chyby ostatních a předcházet jejich následkům. Není to ale poslední a pro BMW ani hlavní problém tohoto řešení.
Mnichovská automobilka řeší ještě jiné, morální dilema. Autopilot totiž, ať už se na silnicích budou pohybovat auta řízená kýmkoli či čímkoli, bude muset řešit situace, z nichž existuje více východisek s rozdílnými dopady, kdy žádný není pozitivní. Co se tedy má stát, kdy bude třeba volit mezi životem posádky automobilu a například kolemjdoucích? To je otázka, na níž se ptá Ian Robertson, šéf prodejů a marketingu BMW.
Robertson aktuálně vystoupil na tiskové konferenci v Londýně, kde oznámil, že součástí firemních oslav stého výročí založení značky bude nový koncept osazený autopilotem. Co přesně od něj máme čekat, to zatím zmíněno nebylo, nicméně dle šéfa prodejů a marketingu již mnichovská automobilka má v rámci vývoje autonomního řízení za sebou fázi „bez nohou“. Nyní se zabývá řešením oblastí „bez rukou“ a „bez očí“, dalším krokem je pak fáze „bez mozku“.
Taková technologie by dle Robertsona mohla dorazit do deseti let, s ohledem na řadu dalších problémů ale nejspíše v příštích 15 letech vůbec nedorazí. „Jedním z těchto faktorů je morální dilema. Co má udělat autopilot v situaci, kdy hrozí srážka vašeho vozu s náklaďákem? Zachrání vás tím, že uhne z cesty, ovšem uhne do cesty jinému vozu a tím pravděpodobně někoho zabije? Nebo srazí chodce? Nebo se má prostě rozhodnout, že k nehodě dojde a zabije vás? Na odpověď na tuto otázku zatím nejsme připraveni.“
Je to zajímavý rébus bez jasného východiska. Pokud by totiž na místě autopilota byl řidič, leželo by veškeré rozhodnutí, reakce a následně dopady jen na něm. V případě autonomního řízení však již mnohé značky uvedly, že za vůz přebírají plnou kontrolu, pokud bude vůz řízen počítačem. Dá se ale předpokládat, že zrovna ve výše popsané situaci by nastoupila armáda právníků, která by z automobilky chtěla dostat odškodné, ať už nehodu odskáče kdokoli - riskovat smrt posádky autonomního vozu nebo chodce nebo jiného řidiče by se autopilot musel „aktivně rozhodnout”.
Tento problém může být tak zásadní, že se autopiloty také nemusí nikdy dočkat širokého nasazení - ať už proto, že nebudou legalizovány nebo zákonná omezení stanoví pro automobilky takové podmínky, že rizika z nich pramenící nebudou chtít podstoupit.
Jistě, i dnes se musí řidič pro některou z nutně neoptimálních cest rozhodnout a pravděpodobně jako autopilot bude volit řešení, které mu na základě dostupných informací připadá nejméně špatné. A v obou případech půjde o nehodu, něčí nedbalost, za kterou kdosi bude muset nést odpovědnost. Jinak se ale zřejmě budeme dívat na člověka, který prostě udělal, co mohl a nedopadlo to dobře než na autora stroje, který nutně musel do jeho software implementovat proměnné, které ve výsledku povedou k volbě jednoho z východisek. A je obtížné předpokládat, že by prioritou nebyla snaha chránit posádku vozu, zákazníka automobilky.
Dodat pak již můžeme jen tolik, během zmiňovaných oslav stého výročí založení se BMW nebude až tak ohlížet za minulostí, jakožto spíše nahlížet do budoucnosti. Podle Robertsona tak máme čekat více futuristických produktů, jež nám mají naznačit, jakým směrem se značka v následujících sto letech hodlá vydat.
BMW se vývojem autonomního řízení zabývá již delší dobu, problém morálního dilema však dosud nevyřešilo
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 30 minutami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 2 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 3 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 5 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva