BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít

Světoznámé logo mnichovské značky má stoletou tradici a kde kdo si zvykl říkat mu „modro-bílá vrtule”. To už teď nepůjde, modrá s bílou mají utrum.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít

22.6.2018 | Petr Prokopec

BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Světoznámé logo mnichovské značky má stoletou tradici a kde kdo si zvykl říkat mu „modro-bílá vrtule”. To už teď nepůjde, modrá s bílou mají utrum.

Historii BMW jsme se již párkrát věnovali, dnes ale zamíříme k naprostým kořenům. Tedy na počátek dvacátého století, kdy byla založena společnost Rapp Motorenwerke. Ta se zabývala hlavně výrobou leteckých motorů a jelikož krátce po jejím vzniku začala první světová válka, musela počítat s jistým dozorem dosazeným z Vídně. Stal se jím Franz Josef Popp, který ale nehodlal zůstat jen nečinným pozorovatelem.

Již v roce 1916 se tak název společnosti mění na Bayerische Motorenwerke, jen o pár měsíců později ale původní firma zaniká kvůli sloučení s dalšími. Právě to vede ke zrodu BMW. Do obchodního rejstříku je ovšem nový výrobce zapsán až na sklonku války, tedy 13. srpna 1918. V té době přitom již existovalo světoznámé logo, které sice navazovalo na předchozí emblém, nově jej ale zdobila modrá a bílá - tedy barvy svobodného státu Bavorsko.

Nicméně tehdejší zákony zakazovaly využití státních symbolů v komerční sféře, proto BMW klasickou modrobílou kombinaci nemohlo oficiálně používat. Změna přišla až na sklonku 20. let minulého století, kdy již firma byla známým výrobcem leteckých komponentů. Proto je ostatně mnoho lidí původem loga zmateno a domnívá se, že inspirováno bylo právě leteckými vrtulemi. Jak jsme si již dříve vysvětlovali, pravda je to jen zčásti - základy mají barvy jinde, spojení se světem letadel BMW využilo až mnohem později.

Po takřka sto let zůstávalo logo BMW víceméně neměnné, jak můžete vidět níže, šlo pouze o postupné retuše. S o to větším překvapením ale mnichovská automobilka zamířila loni do Frankfurtu. Představena totiž byla nová podoba známého emblému, jenž vypouští modrou barvu a zůstává jen u bílé a černé. Podle značky to podtrhuje exkluzivitu, výjimečnost a prémiovost nových modelů, zvláště pak těch vrcholných.

Teď už se nové ztvárnění loga objevilo i v katalogu dílů a můžete si jej tedy pořídit na jakýkoli model. Standardně jím ale mají být osazovány špičkové verze některých modelů, zejména pak řad 7 a 8 a také nového SUV X7. Je to jistě překvapivý krok, neboť může časem snadno vést k tomu, že BMW své modro-bílé logo přestane používat zcela. Je ovšem otázkou, zda po všech odtrženích od tradic ze strany BMW vůbec vzbudí nějakou kontroverzi...


BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít - 1 - 11log bmw 03BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít - 2 - BMW logo zmena 2017 01BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít - 3 - BMW logo zmena 2017 02
Logo BMW prošlo za dobu existenci Bayerische Motorenwerke jistým vývojem, vždy bylo ale věrné myšlence „roztočené vrtule” v barvách Bavorska. Teď míří jiným směrem

BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít - 4 - BMW cernobile logo dalsi 01BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít - 5 - BMW cernobile logo dalsi 02BMW dává sbohem svému tradičnímu logu, některé vozy už ho nemusí mít - 6 - BMW cernobile logo dalsi 03
Loni se nové řešení loga objevilo pouze na vizualizacích, teď si jej můžeme prohlédnout i fyzicky jako originální koponent

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.