BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely

Šéf vývoje bavorské automobilky tvrdí, že jedinou cestou, jak splnit striktní budoucí emisní limity, je elektromobilita. Pravda je to ale leda papírová.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely

29.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf vývoje bavorské automobilky tvrdí, že jedinou cestou, jak splnit striktní budoucí emisní limity, je elektromobilita. Pravda je to ale leda papírová.

Herbert Diess z představenstva BMW, který je zodpovědný za vývoj tvrdí, že všechny modely v budoucnu budou muset podstoupit alespoň nějakou formou elektrifikace a to v podobě hybridního nebo zcela elektrického pohonu, přestože to není to, co by si jejich zákazníci představovali. Něco takového už BMW naznačovalo, ale tak zle to nevypadalo. Nikdo si přece elektromobily už nechce ani půjčovat, někteří jim nepřikládají takovou váhu a jiní řadí zpátečku. A jak se ukázalo - nedělá to dobrotu ani pro image a hodnotu značky. Proč tedy BMW něco takového vypustí z pomyslných úst, chce se snad někomu zavděčit?

V rozhovoru pro britský Autocar Diess řekl, že přesto nadále hodlá zachovat tradiční vlastnosti a DNA, prvořadě radost z jízdy. Každý nechce jezdit autobusem nebo tramvají (a že už se jí snad některá auta podobají) a tlak na enviromentálnost produktů sílí, vždyť automobilový průmysl je jedním z nejpřísněji regulovaných. Co přijde v budoucnu, to prý není reakcí na přání zákazníků, ale primárně odpovědí na emisní regulace - zejména ty Evropské, které pocházejí z námi kritizovaného Bruselu.

S tím vším lze souhlasit, ale proč by se firma jako BMW měla dalším a dalším nařízením jen tupě podřizovat? Pokud by ji to opravdu trápilo, mohla by při své síle snadno spustit i větší protest vícero výrobců, který by se proti - s prominutím - zhovadilým a realitu zcela pomíjejícím regulacím postavil. Jakoby nestačily už tak šílené systémy start/stop, na které stejně nakonec doplatí všichni zákazníci kvůli zvýšeným nákladům na opravy, musí se stejným způsobem „zmrvit” i celá auta. A to pouze proto, že si někdo myslí, že výroba elektrické energie je bezemisní, zatímco výroba kinetické energie přímo v autě nikoli.

Dodat je třeba, že v případě regulací emisí CO2 je Evropa ke všem oproti zbytku světa zcela o pět až sedm let „napřed”. Průměrné a dost šílené hranice 95 g CO2 na ujetý kilometr pro celé portfolio značky, musejí v Evropě výrobci automobilů dosáhnout do roku 2020, zatímco v Číně je cílem 119 gramů, v Japonsku 117 gramů a v USA 102 gramů na ujetý kilometr - jenomže v Americe až v roce 2025. Velkou výzvou pro BMW je prý skloubit požadavky na řidičské zážitky s tímto přísným limitem. Skoro to popírá jakékoliv hranice možného, povede to maximálně ke „spotřebové přetvářce”, kterou nejvíce proslavil Opel Ampera.

A do budoucna bude ještě hůř, protože pokud si v Belgii vymyslí ještě nějakých 50 gramů, pak už asi nezbude než jezdit jen elektromobily. Elektrifikace tak prý bude pro BMW klíčová melodie blízké budoucnosti. Zpočátku plug-in hybridy, poté hybridy a nakonec už jen plně elektrifikovaná vozidla? To se nám snad ani nechce věřit.

Nemyslíme si, že je to dobrá cesta, je to jen převádění problémů jinam. Vždyť tvrdit, že elektromobily negenerujíí žádné emise CO2 je asi tak moudré jako vstoupit do toreadorské arény v obleku křiklavě červené barvy. Nežádoucí emise přece unikají do ovzduší i při výrobě elektřiny - rozdíly v reálné efektivitě elektřinou a spalovacími motory poháněnými vozy v globálním měřítku nejsou významné.

Model i8, který nám dnes příliš smyslu nedává, ukazuje, jak že se oněch vykazovaných 50 gramů emisí dosahuje a to jde jít ještě o kus níže. Tím Diess neznačil, že všechny standardní modely značky budou průměr emisí řady snižovat tím, že budou využívat plně elektrické výzbroje. Pro úspory nákladů na výrobu a vývoj by mohlo BMW používat modulární zástavbový kit na bázi pohonného ústrojí z futuristického i8 nebo malé í-trojky, která má benzinový motor za příplatek. Otázkou ovšem zůstává, co dobrého to přinese světu, co dobrého to přinese nám. Mnoho pozitiv stále nevidíme...


BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 1 - BMW i3 01BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 2 - BMW i3 02BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 3 - BMW i3 03BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 4 - BMW i3 04BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 5 - BMW i3 05BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 6 - BMW i3 06BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 7 - BMW i3 07BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 8 - BMW i3 08BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 9 - BMW i3 09BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 10 - BMW i3 10BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 11 - BMW i3 11BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 12 - BMW i3 12BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 13 - BMW i3 14BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 14 - BMW i3 15BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 15 - BMW i3 16BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 16 - BMW i3 17BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 17 - BMW i3 18BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 18 - BMW i3 19BMW chce kvůli emisním limitům elektrifikovat všechny budoucí modely - 19 - BMW i3 20
Brusel nám zjevně v budoucnu ještě pořádně zkazí náladu, BMW mu při tom klacky pod nohy házet nebude

Zdroj: Autocar

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.