Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bizarní dálniční křížení za 1,5 miliardy už roky chátrá bez užitku, nelze na něj vyjet ani z něj sjet
15.10.2021 | Petr Miler
Vypadá zvláštně už ze záběru na holou stavbu, jen takový pohled ale neřekne to nejdůležitější. Křížení stojí už od roku 2019, dodnes po něm ale neprojelo jediné auto - nikdo jej nepřipojil na okolní komunikace.
Možná už jste zaznamenali, že když se staví nějaká velká dopravní stavba, typicky dálnice, nejprve se pracuje na jejích relativně malých, ale o to dražších částech jako jsou mosty či velká křížení. Má to více důvodů - jednak jsou časově nejnáročnější, také jsou ale pro dodavatele ekonomicky nejzajímavější. Je to hodně práce za hodně peněz na relativně malém prostoru, to se zkrátka dělá lépe než budování navazující vozovky.
I proto dodnes v České republice najdeme zbytečné dálniční mosty, z nichž jeden vede do nikam a druhý je k ničemu. Když se tu kdysi Hitler pokoušel budovat část vysněné transevropské dálnice, začala se stavět stejně jako dnes a na položení navazujících částí dálnice už nikdy nedošlo. Jak ale ukazuje příklad z Velké Británie, podobná situace může nastat i za mnohem svéráznějších okolností - když rychlostní komunikace, k níž křížení náleží, dávno stojí.
Je to případ britské M49, prťavé, asi osmikilometrové dálnice spojující podstatně významnější tepny M4 a M5 u Bristolu. Stojí už od roku 1996, takže o novince nemůže být řeč, koncem minulé dekády na ní ale mělo být postaveno neobvykle ztvárněné křížení kvůli blízké průmyslové a logistické zóně, mj. tzv. Western Approach Distribution Parku využívanému giganty jako Amazon, Tesco a Lidl. Easy-peasy, řekli si tehdy asi Britové a do roku 2019 na poblíž Bristolu „vymlaskli” křížení jak z pohádky Štaflík a Špagetka.
Jde o vskutku bizarní stavbu, však se na ni podívejte sami. Aby byl provoz na ní co nejplynulejší, zároveň stavba co nejkompaktnější a co nejméně náročná, jde o jakýsi „plovoucí kruhový objezd”, ovšem ve tvaru oválu, kterým navíce separátně po straně a s pomocí dvěma tunelů prochází křížení s drobnou místní komunikací. Zlí jazykové tvrdí, že má logiku asi jako pokus zakázat prodej spalovacích motorů v zemi v roce 2030, ale nějaký smysl to všechno mít bude. Problém je jinde - nedá se po tom jezdit.
Developerská firma v roce 2019 postavila křížení, poslala fakturu a byla spokojena, zajistit napojení bylo už jiným projektem, který se dodnes nepodařilo dokončit. Důvod? My bychom za vším hledali cosi českého, bylo to už prostě moc práce za málo peněz. Příčin ale bylo patrně více. Dnes už je nikdo nedokáže ani pořádně pojmenovat a všechny zainteresované subjekty ukazují jeden na druhý. A když někdo řekne, že to je chyba všech, snadno se shodnou na tom, že za vše může koronavirus, Brexit a nedostatek všeho, včetně pracovních sil.
Ať už je ale důvodem cokoli, stavba za 50 milionů liber, tedy asi 15 miliardy Kč stojí už roky bez užitku a nikdo neví, kdy poslouží svému účelu. Když se situace naposledy řešila v lednu, panovala shoda nad tím, že když bude do Vánoc hotovo, bude to zázrak. Tušíme, že ani tomu teď už nikdo nevěří.
Na britské dálnici M49 bylo už v roce 2019 postaveno vskutku svérázné křížení, které mělo pomoci obslužnosti místní logistické a průmyslové zóny. Dodnes ale neslouží ničemu, chybí napojení na okolní komunikace. Foto: Highways England, CC0 Public Domain
Zdroje: Drive Tribe, Bristol Live
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
včera - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025 - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nejrychlejším dnes v Jerezu Öttl, 3. Ondřej Vostatek včera 19:23
- Vostatek testuje Ducati v Jerezu včera 11:37
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 20.1.2025
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
Nejčtenější články
- Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024 - VW v tichosti zařízl jeden ze svých nejvíc ikonických motorů, i když by ho lidé s chutí kupovali dál
22.12.2024 - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
22.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva