Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Oportunismus? Nový Cayenne je o 50 kg těžší kvůli jedinému crash testu
21.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Celých 50 kilogramů výztuh navíc má nové Porsche Cayenne jen kvůli tomu, aby obstálo v nejnáročnější nárazové zkoušce dneška. Funguje to ale i jinde?
Nárazový test amerického institutu pro silniční bezpečnost (IIHS) nazvaný „small overlap” podle toho, že se překážka a příď auta překrývají jen málo, je pro auta velmi náročný splnit. Celou energii nárazu totiž musí vůz pohltit jen rohem karoserie, náraz je veden jen čtvrtinou přídě do pevné překážky.
Je relativně nový a když jím před pěti léty prošla první várka aut, odhalil zranitelnost vozů vyvíjených pro „normované nárazy”. Většina tehdejších modelů byla postavena tak, aby obstály v do té doby obvyklých zkouškách a v té nové se najednou i modely prestižních značek začaly hroutit jako domečky z karet. Začalo se tehdy mluvit o oportunismu a konstrukci aut oddané papírové, nikoli skutečné bezpečnosti.
Můžete namítnou, že není problém vymyslet nový crash test, ve kterém auta neobstojí, „píchnutí” do boku vozu kovovou tyčí by auta též nepřešla jen tak. Test s malým překrytím přídě a překážky ale není nesmysl, je velmi výmluvný - hlavně nehody při chybě při předjíždění vypadají mnohdy právě takto.
Automobilky se od té doby samozřejmě snaží v této zkoušce uspět co nejlépe. Nové Porsche Cayenne není výjimkou, a tak bylo speciálně upraveno, aby právě v tomto testu zabodovalo - dostalo výztuhy v podběhu, které celkem přidávají 50 kilogramů k váze auta. Uvedl to Rudiger Jahn z vývojového oddělení Porsche na tiskové konferenci nedaleko Düsseldorfu.
Konkrétně byla přidána ocelová výztuha - v jinak z většiny hliníkové karoserii - do prostoru levého předního podběhu, která má zmírnit deformaci těchto míst směrem do prostoru pro nohy řidiče. Za ní je diagonální nosník, který je na druhém konci připevněn k podélnému nosníku karoserie a má převádět energii nárazu právě do podélného nosníku.
Cayenne nové generace je ve výsledku o 65 kg lehčí než generace předchozí, takže jen touhle věcí pozbylo skoro poloviny z celkové úspory hmotnosti. A my se musíme ptát, jestli je to tak správně. Nový Cayenne je zkrátka o 50 kg těžší specificky kvůli nárazovému testu čtvrtinou přídě dle regulí IIHS, o to Porsche šlo především.
Je to tedy jen drahý oportunismus, který zbaví Porsche špatného hodnocení ve sledovaném testu a ve skutečnosti zhorší aktivní bezpečnost kvůli hmotnosti navíc? Nebo tahle výztuha má svůj přínos i ve skutečném světě a těch 50 kilogramů snadno obětujete záchraně života či zdraví? Nejsou to nemístné otázky, nebylo by to vůbec poprvé, kdy bylo auto stavěno jen na jeden typ normovaného crash testu...
Nové Cayenne je pevnější tam, kde to vyžaduje IIHS. Má to ale cenu nadváhy 50 kg? Bude to fungovat i v jiném než normovaném nárazu?
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 3 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 5 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 6 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 8 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel