Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bez elektřiny ani metr. Všechna tato místa zakážou dnešní auta, už za tři roky
13.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I když nikdo rozumný není schopen říci, kdy se z elektřinou poháněného vozu stane rozumný nástupce těch dnešních, zákazy už se plánují. Tvrdě.
Ze zveřejňování plánů na zákazy aut se spalovacími motory se v poslední době stala skoro móda. Naučili jsme se je brát na lehkou váhu, asi jako pokusy zakázat slunci zacházet, protože některé věci prostě nelze nařídit od zeleného stolu. Jenže tento týden dorazily detaily k takovým omezením hned z několika míst a už to nejsou jen teoretické plány či politické deklarace. Jsou to reálné, vážně míněné záměry, a to v případě Paříže, Nizozemska a Oxfordu.
U Paříže, potažmo celé Francie, to na první pohled není novinka. Letos v červenci jsme psali o tom, že konvenčním automobilům ve Francii zbývá 23 let života, což by ukazovalo na zákaz v roce 2040. Tehdy to oznámil ministr životního prostředí Nicolas Hulot jako součást plánu „učinit Francii opět skvělou” prezidenta Emmanuela Macrona.
Nyní se ovšem dozvídáme o zákazu v Paříži, který má začít platit již od roku 2024 pro diesely a od roku 2030 pro všechna auta se spalovacím motorem. Je to tedy už velmi blízká budoucnost. „Doprava je jedním z hlavních producentů skleníkových plynů, (...) takže plánujeme opustit auta se spalovacími motory do roku 2030,” představil detaily zákazu Christophe Nadjovski, radní pro dopravu. Že část o skleníkových plynech je přinejmenším zavádějící, asi nemusíme opakovat.
Pařížský zákaz nebude platit úplně pro všechna existující auta. Aktuální zprávy hovoří o zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem. Pařížany může čekat např. stopka registracím nových dieselových aut od roku 2024 a benzínových od roku 2030 na zatím blíže neupřesněném území Paříže.
Zákaz aut se spalovacím motorem v Nizozemsku má platit také od roku 2030, a stejně jako v Paříži, i on má nabýt formu zákazu prodeje nových aut s jiným než elektrickým pohonem. Ani zde, ani v Paříži nemáme zprávy o tom, jak bude vypadat situace pro hybridy a plug-in hybridy. Ty jsou viděny jako ekologická auta, některé z nich jsou spíše EREV, tedy elektromobily s prodlouženým dojezdem, ale pořád mají spalovací motor. Aktuální podíl aut, která můžete připojit do zásuvky, na prodejích nových aut je v Nizozemsku zhruba 2 %.
Nizozemské plány jsou o něco širší a věnují se přechodu k čistějším energiím obecně. Do roku 2030 chce tato země snížit své emise - pravděpodobně skleníkových plynů, ale to spekulujeme, informaci nemáme - o 49 %. Mimo jiné se to má podařit pomocí zdanění energií podle jejich ekologičnosti, dotací ve výši cca 4 miliard Eur na přechod k čistější energii, dotací 100 milionů Eur na rozvoj cyklistické infrastruktury, postupným uzavřením všech tepelných elektráren do roku 2030 a nařízením, že nově postavené domy nebudou připojeny k zemnímu plynu. Zejména to poslední zvedá obočí, protože zemní plyn bývá např. u vytápění viděn jako ekologičtější varianta uhlí či dřeva. Ale jiný kraj...
To „nejlepší” nakonec, dalo by se říci - Oxford. Toto město, známé i z Top Gearu svou nenávistí k automobilu, se rozhodlo zakázat úplně všechno se spalovacím motorem už v roce 2020. V tomto případě nejde jen o zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem, ale kompletní zákaz vjezdu všemu, co má nádrž na ropné palivo, včetně plug-in hybridů, i když ty jsou schopny jezdit jen na elektřinu. A také včetně autobusů, taxíků nebo zásobování.
Není to samozřejmě tak drastické, že by za dva roky zůstala konvenční auta za branami města nebo naopak uvězněná uvnitř, nemohouce se hnout jinak než na elektromobilní odtahovce. V roce 2020 začne zákaz platit pro pár ulic a postupně se bude rozšiřovat na celé město. Jak rychle, nemáme zprávy, ale zákaz má skutečně být úplný.
To znamená, že pokud do té doby nebudou na světě použitelná elektrická užitková vozidla, obyvatele Oxfordu čekají vážné problémy např. se zásobováním obchodů. Jestli mají existovat výjimky např. pro stavební stroje, aby dělníci nemuseli např. kopat nové podzemní garáže ručně, nemáme zprávy. Podobné by to mohlo být u sanitek či hasičů. Slyšet z telefonu něco na způsob: „To je nám líto, že u vás hoří, madam, ale nemáme nabité auto a nikam nemůžeme,” by bylo jistě nepříjemné.
I Oxford samozřejmě přišel s dotačním programem na podporu elektromobility ve svých ulicích. Za půl milionu liber (14,5 milionu Kč) mají být vystavěny nabíječky pro taxíky a za dalších 800 tisíc liber (23 milionů Kč) má vzniknout 100 - nechybí tam nula, opravdu jedno sto - nabíječek pro veřejnost, konkrétně pro 160 tisíc obyvatel Oxfordu. To znamená 8 000 liber (230 tisíc korun) za jednu. Podle britských médií se ale jedna nabíječka dá postavit za 1 000 liber (29 tisíc korun); kam jde zbylých 7 000, si můžeme jen domýšlet.
Samozřejmě, všechny tyhle, i konkrétní a vážně míněné plány může zhatit nesouhlas obyvatel, ale dá se takový očekávat? Pak jej samozřejmě může zhatit fakt, že do roku 2020 nebo 2024 prostě nebude reálné, aby majitelé dnešních aut se spalovacími motory „přepřáhli” na elektrické vozy - ať už proto, že budou drahé, nedostatečně dobře použitelné, nebude je všechny kde nabíjet či dokonce čím nabíjet. Skutečný svět a ten politický ale jsou už dlouho dvě jiná místa, a tak můžeme jen doufat, že Česká republika a česká města zůstanou co nejdéle k podobným snahám co nejdéle imunní. Nejrozumnější totiž bude nechat podobnou změnu na přirozeném vývoji - ten nikdo nezastaví. Ani nenařídí...
Auta jako Nissan Leaf budou možná brzo to jediné, čím vjedete do Oxfordu. Další města se mají přidat později, leckdy ne o tolik později
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 51 minutami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva