Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ázerbajdžán v F1 bude vynikající náhrada za Monzu, říká Bernie Ecclestone
21.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bernie Ecclestone si myslí, že závod v Ázerbájdžánu bude další z dobrých. V roce 2016 tak nejspíše na městském okruhu v Baku šampionát uvidíme.
Asi neobjevíme Ameriku, když uvedeme, že Formule 1 je v krizi, v jaké nejspíše nebyla od první sezóny, která se odehrála v roce 1950. Důvod jistě není jeden, pomyslnou poslední kapkou se ale stal přechod na hybridní pohonná ústrojí, jež možná sice vypouští do ovzduší o pár gramů emisí CO2 méně než předchozí osmiválce, nicméně nejsou dostatečně zvučná a s výjimkou Mercedesu a aktuálně také Ferrari nemůžeme hovořit ani o konkurenceschopnosti či spolehlivosti.
Tento stav se jistě hned tak nezmění, přestože principál F1 Bernie Ecclestone lobbuje za návrat osmiválců na všech frontách. Nicméně třícípá hvězda již v minulosti uvedla, že pokud nebude moci šampionát plně spojit se svou silniční divizí (a teď pomiňme, jak vágní jakékoli pojítko dnes je), královskou motoristickou disciplínu opustí. A jelikož v případě běžných automobilů zaznívají slova jako downsizing stále častěji, je zřejmé, že Mercedes návrat osmiválců nepodpoří.
Obdobný krok se dá očekávat také od Renaultu, i když francouzská značka podle posledních zpráv spíše začíná hledat způsob, jak by mohla své aktuálně nepříliš úspěšné působení v šampionátu ukončit. Až do roku 2016 je však vázána smlouvu s Red Bullem jakožto dodavatel motorů, minimálně v příští sezóně tak ještě logo francouzská automobilky ve Formuli 1 uvidíme. Další budoucnost jejího působení v F1 ale jistá není, zvláště pokud se nestane zázrak.
Pro francouzskou značku je přitom situace po Velké ceně Bahrajnu vskutku nezáviděníhodná, neboť takový Daniel Ricciardo po čtyřech letošních závodech přišel o již třetí pohonnou jednotku. V dalším závodě, který se jede 10. května ve Španělsku, tak bude muset nasadit poslední volný agregát a naivně doufat, že mu vydrží do konce sezóny. Za každý další použitý motor totiž dostane penalizaci v podobě ztráty 10 míst na startu.
Hybridní pohonné jednotky ovšem nejsou jediným důvodem, proč Formule 1 ztrácí zejména v Evropě na popularitě, tou další je stěhování šampionátu z historických lokací na nově vybudované okruhy. Ty se nacházejí hlavně v Asii, jak jsme se mohli přesvědčit třeba ve zmiňovaném Bahrajnu. Mimo to ovšem přichází stále častěji ke slovu také země bývalého komunistického bloku.
Od příštího roku by se proto měl jet závod v Ázerbájdžánu na městském okruhu Baku, což není zrovna lokalita, která by se mohla těšit stejnému renomé jako třeba taková Monza. Nicméně aktuálně to vypadá, že italská trať by se po příští sezóně mohla stát minulostí, neboť vyprší stávající kontrakt. A k sepsání nového se Ecclestone zjevně ani nechce mít.
Principál F1 se totiž nechal slyšet, že „počkáme a uvidíme. Smlouvu nemají, je to tak trochu jako v Německu“. Tím přitom narážel na situaci, jež se týká okruhů Hockenheimring a Nürburgring. Pro letošek totiž obě tratě v seriálu chybí kvůli finančním problémům. Ring se přitom nejspíše již do F1 nevrátí, Hockenheim však počítá se zařazením zpět v příštím roce.
Zda k tomu skutečně dojde či nikoliv, to budeme vědět stoprocentně po odsouhlasení kalendáře pro sezónu 2016 federací FIA. Bernie ovšem nepokrytě fandí novým okruhům, kam ho lákají nemalé finance investorů. „Baku? Žádný problém, myslím, že to bude další dobrý závod,“ uvedl na adresu další plánované zastávky Formule 1 Ecclestone.
Právě Baku a jemu podobné okruhy by měli v budoucnu nahradit Monzu a spol., což fanoušky skutečně děsí. Z toho ovšem principál F1 obavy nemá, neboť naznačil, že podobný stav zažil již po vyřazení Velké ceny Francie. A nyní zmiňovaného Německa. „Máme tu dobré náhrady, nebo ne?“
Na jeho otázku mu asi nikdo kladně neodpoví, to ovšem stále ještě aktivního staříka netrápí. Bernie si totiž ani nepřipouští, že v zemi stejně jako třeba v Bahrajnu nejsou zrovna striktně dodržována lidská práva. Formule 1 přitom čerstvě přijala dokument, ve kterém prohlašuje, že k danému nešvaru bude přihlíženo hlavně při podepisování nových smluv.
I proto byl nyní tázán, zda nyní „zkontroluje dodržování lidských práv v Baku”. Na to Ecclestone řekl: „Už jsme to udělali. Všichni se zdají být šťastní. Nezdá se, že by tam byl nějaký velký problém.“ Je otázka, kde si tento obrázek udělal, ono to ale nakonec není podstatné - proti přesunům závodů Formule 1 do nových lokalit nenamítá z klíčových person tohoto sportu nikdo nic, a tak se Monza nejspíše v kandáři F1 časem stane minulostí stejně jako Ring...
Městký okruh v Baku sice vypadá zajímavě, do Ázerbájdžánu se ale nejspíše mnoho fanoušků nepohrne. A kvůli nepříliš zvučným motorům si stále menší množství zapíná i televizi
Ecclestone vládne Formuli 1 už hodně dlouho, možná i kvůli tomu někdy poněkud ztrácí smysl pro realitu...
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva