Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autor první Octavie říká, že Hyundai neudělá všechna stejná. Důvod Češi pochopí
9.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Cestou unifikovaného vzhledu alespoň přídí se v posledních dekádách vydala naprostá většina značek. Hyundai to neudělá a jeho šéfdesignér prozradil i další zajímavosti.
V posledních dvou dekádách se mezi automobilkami všeho druhu rozmohl jeden trend, troufneme si říci i nešvar - plodí modely, které od sebe pomalu nejde rozeznat. Vsadí zkrátka na jeden designový styl, který opakují u nespočtu modelů. ať už jde o hatchback, sedan, kupé nebo SUV. Jediným vodítkem k rozeznání bývá velikost, tu a tam jsou přidány i specifické designové prvky. Nicméně abyste je odhalili, budete potřebovat alespoň trochu znalce, zvláště v případě takového Audi, BMW či Mercedesu.
Dnes skoro neexistuje automobilka, která by se tomuto přístupu vyhnula - do jisté míry unifikované jsou alespoň blízké generace čehokoli od zmíněného Audi přes Mazdu až po Volkswagen. Šéfdesignérovi korejského Hyundai se to ale nelíbí a rozhodl se jít proti proudu.
„Zakrátko se o tom sami přesvědčíte. Aktuálně je ještě na takové řeči příliš brzy, ale na konci tohoto nebo na počátku příštího roku dorazí vozy, které vám dokážou, že nemáme potřebu užívat unifikovaný design,“ uvedl Luc Donckerwolke. Zároveň přitom dodal, že tyto novinky se nebudou lišit jen s ohledem na různou stavbu karoserie, ale také v rámci jednotlivých obchodních tříd.
„Design tedy uzpůsobujeme hlavně požadavkům zákazníků, nejdeme cestou, kdy představíme jedno téma a poté je rozšíříme. Z designérského hlediska je nudné vytvořit jeden vzor a následně nechat techniky, aby jej zmenšili či zvětšili,“ říká dále Donckerwolke. Maximální možná diferenciace nedorazí ovšem jen kvůli jeho osobním ambicím, má proto i jeden pragmatický důvod, který nám vůbec nebude cizí.
„Jde tu zároveň o registrace, přítomnost na některých trzích a specifický problém, který jako korejská automobilka máme. Společně s Kiou ovládáme 60 až 65 procent trhu a nyní si ale představte, že po silnicích jezdí 65 procent aut od dvou různých výrobců. Kdyby všechna měla stejný design, bylo by to opravdu nudné prostředí. A to já nechci,“ dodává Donckerwolke.
Do jeho trápení se dokážeme docela dobře vžít. U nás sice Škoda nemá tak velký podíl na trhu (ale to nemají samostatně ani Hyundai a Kia v Koreji), třetina všech nově prodaných aut ale jsou škodovky. Když se k tomu přidá, že v minulosti byl podíl české značky ještě vyšší a mezi ojetinami je ještě oblíbenější, není divu, že na silnicích potkáváme hlavně Škody. Kdyby pak měly všechny unifikovaný design...
Ale zpátky k Hyundai a Kie, který půjdou cestou větší odlišnosti mezi jednotlivými modely. Jen luxusní značka Genesis zůstane konzervativnější. Její portfolio je momentálně méně košaté a prodeje nepříliš výrazné. Navíc design ovlivňuje i samotná skutečnost, že jde o prémiovou divizi - v takovém případě jsou totiž oslovováni hlavně konzervativněji smýšlející zákaznici a u těch designový přístup Audi a spol. funguje dobře.
Ani to ale neznamená, že by všechny modely Genesis byly nachlup stejné. Donckerwolke uvedl, že shodná bude pouze firemní designová DNA. „Neuvidíte ovšem tutéž čelní masku, kterak zdobí SUV, sedan či kupé. Všechny dostanou odlišné pojetí,“ dodává dále designér, který si vybudoval renomé hlavně pod křídly koncernu VW Group jako autor mnoha Audi, Bentley, Lamborghini či Škody Octavia první generace.
Snad nejvíce se zapsal u Lamborghini coby autor Murciélaga a Gallarda. Právě době svého angažmá u italské automobilky si Donckerwolke pořídil sbírku exotických supersportů. Těch se ale rozhodl s příchodem ke korejské značce zbavit. „Nyní bych za ně pravděpodobně dostal více, ale pro mně představovala jednu éru života. Říkal jsem si, že nechávat si auta značky, pro kterou jsem pracoval, mne táhne zpět. A proto jsem otočil list.“
To je obdivuhodné, jen málokdo se asi takto obětuje kvůli práci. I když Donckerwolkeho lze pochopit. Design Lamborghini je velmi specifický a dokáže se snadno zarýt pod kůži. Dokážeme si proto představit, že po příchodu domů a obhlídce své garáže nynější šéfdesignér Hyundai nedokázal druhý den myslet na nic jiného.
Znamená to tedy, že momentálně se kochá pouze korejskými vozy? Tak tomu rozhodně není. „Mou vášní je Porsche 911, neboť jde o auto, kvůli kterému jsem se stal designérem. Jako dítě jsem jím byl fascinován.“ Nyní tak má Donckerwolke v garáži hned deset devětsetjedenáctek, stejně jako Porsche 944 a 928, BMW 3,0 CSL a Fiat Abarth 850 Sport Coupe.
Tato auta návrháře podle jeho slov již neovlivňují, alespoň ne v negativním slova smyslu. Porsche 911 je dle něj sportovní ikona, u které se design prakticky již padesát let nemění. Ve výsledku zde tak máme neskutečnou konzistentnost a unikátní identitu, kterou by Donckerwolke rád vtiskl zejména značce Genesis. Uvidíme tedy za půl století, zda se mu to skutečně podařilo.
Luc Donkerwolke během různých etap svého pracovního života
Že to Hyundai s rozdílnou stylizací myslí vážně, naznačuje již stávající portfolio. Takové SUV Kona je totiž výrazně jiné...
Zdroje: Auto Guide, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 6 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 9 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB