Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autor první Octavie říká, že Hyundai neudělá všechna stejná. Důvod Češi pochopí
9.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Cestou unifikovaného vzhledu alespoň přídí se v posledních dekádách vydala naprostá většina značek. Hyundai to neudělá a jeho šéfdesignér prozradil i další zajímavosti.
V posledních dvou dekádách se mezi automobilkami všeho druhu rozmohl jeden trend, troufneme si říci i nešvar - plodí modely, které od sebe pomalu nejde rozeznat. Vsadí zkrátka na jeden designový styl, který opakují u nespočtu modelů. ať už jde o hatchback, sedan, kupé nebo SUV. Jediným vodítkem k rozeznání bývá velikost, tu a tam jsou přidány i specifické designové prvky. Nicméně abyste je odhalili, budete potřebovat alespoň trochu znalce, zvláště v případě takového Audi, BMW či Mercedesu.
Dnes skoro neexistuje automobilka, která by se tomuto přístupu vyhnula - do jisté míry unifikované jsou alespoň blízké generace čehokoli od zmíněného Audi přes Mazdu až po Volkswagen. Šéfdesignérovi korejského Hyundai se to ale nelíbí a rozhodl se jít proti proudu.
„Zakrátko se o tom sami přesvědčíte. Aktuálně je ještě na takové řeči příliš brzy, ale na konci tohoto nebo na počátku příštího roku dorazí vozy, které vám dokážou, že nemáme potřebu užívat unifikovaný design,“ uvedl Luc Donckerwolke. Zároveň přitom dodal, že tyto novinky se nebudou lišit jen s ohledem na různou stavbu karoserie, ale také v rámci jednotlivých obchodních tříd.
„Design tedy uzpůsobujeme hlavně požadavkům zákazníků, nejdeme cestou, kdy představíme jedno téma a poté je rozšíříme. Z designérského hlediska je nudné vytvořit jeden vzor a následně nechat techniky, aby jej zmenšili či zvětšili,“ říká dále Donckerwolke. Maximální možná diferenciace nedorazí ovšem jen kvůli jeho osobním ambicím, má proto i jeden pragmatický důvod, který nám vůbec nebude cizí.
„Jde tu zároveň o registrace, přítomnost na některých trzích a specifický problém, který jako korejská automobilka máme. Společně s Kiou ovládáme 60 až 65 procent trhu a nyní si ale představte, že po silnicích jezdí 65 procent aut od dvou různých výrobců. Kdyby všechna měla stejný design, bylo by to opravdu nudné prostředí. A to já nechci,“ dodává Donckerwolke.
Do jeho trápení se dokážeme docela dobře vžít. U nás sice Škoda nemá tak velký podíl na trhu (ale to nemají samostatně ani Hyundai a Kia v Koreji), třetina všech nově prodaných aut ale jsou škodovky. Když se k tomu přidá, že v minulosti byl podíl české značky ještě vyšší a mezi ojetinami je ještě oblíbenější, není divu, že na silnicích potkáváme hlavně Škody. Kdyby pak měly všechny unifikovaný design...
Ale zpátky k Hyundai a Kie, který půjdou cestou větší odlišnosti mezi jednotlivými modely. Jen luxusní značka Genesis zůstane konzervativnější. Její portfolio je momentálně méně košaté a prodeje nepříliš výrazné. Navíc design ovlivňuje i samotná skutečnost, že jde o prémiovou divizi - v takovém případě jsou totiž oslovováni hlavně konzervativněji smýšlející zákaznici a u těch designový přístup Audi a spol. funguje dobře.
Ani to ale neznamená, že by všechny modely Genesis byly nachlup stejné. Donckerwolke uvedl, že shodná bude pouze firemní designová DNA. „Neuvidíte ovšem tutéž čelní masku, kterak zdobí SUV, sedan či kupé. Všechny dostanou odlišné pojetí,“ dodává dále designér, který si vybudoval renomé hlavně pod křídly koncernu VW Group jako autor mnoha Audi, Bentley, Lamborghini či Škody Octavia první generace.
Snad nejvíce se zapsal u Lamborghini coby autor Murciélaga a Gallarda. Právě době svého angažmá u italské automobilky si Donckerwolke pořídil sbírku exotických supersportů. Těch se ale rozhodl s příchodem ke korejské značce zbavit. „Nyní bych za ně pravděpodobně dostal více, ale pro mně představovala jednu éru života. Říkal jsem si, že nechávat si auta značky, pro kterou jsem pracoval, mne táhne zpět. A proto jsem otočil list.“
To je obdivuhodné, jen málokdo se asi takto obětuje kvůli práci. I když Donckerwolkeho lze pochopit. Design Lamborghini je velmi specifický a dokáže se snadno zarýt pod kůži. Dokážeme si proto představit, že po příchodu domů a obhlídce své garáže nynější šéfdesignér Hyundai nedokázal druhý den myslet na nic jiného.
Znamená to tedy, že momentálně se kochá pouze korejskými vozy? Tak tomu rozhodně není. „Mou vášní je Porsche 911, neboť jde o auto, kvůli kterému jsem se stal designérem. Jako dítě jsem jím byl fascinován.“ Nyní tak má Donckerwolke v garáži hned deset devětsetjedenáctek, stejně jako Porsche 944 a 928, BMW 3,0 CSL a Fiat Abarth 850 Sport Coupe.
Tato auta návrháře podle jeho slov již neovlivňují, alespoň ne v negativním slova smyslu. Porsche 911 je dle něj sportovní ikona, u které se design prakticky již padesát let nemění. Ve výsledku zde tak máme neskutečnou konzistentnost a unikátní identitu, kterou by Donckerwolke rád vtiskl zejména značce Genesis. Uvidíme tedy za půl století, zda se mu to skutečně podařilo.



Luc Donkerwolke během různých etap svého pracovního života
Že to Hyundai s rozdílnou stylizací myslí vážně, naznačuje již stávající portfolio. Takové SUV Kona je totiž výrazně jiné...
Zdroje: Auto Guide, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
před 2 hodinamiPo letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
včeraNová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Co byste měli vědět o Portimau? včera 15:00
- QJMOTOR SRT 600 SX: pohodlné cestování včera 11:50
- MS Sportbike 2026 - zatím 6 značek 23.3.2025
- Další Čech do mistrovství světa supersportů? 22.3.2025
- Příští týden začíná poslední ročník MS-WSSP 300 21.3.2025
Nejčtenější články
Někdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
23.2.2025Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
23.2.2025Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky a netuší, co s tím má dělat
23.2.2025Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
24.2.2025Už i Porsche v Číně dojíždí na předražená auta s nekonkurenceschopnou technikou, je to přehlížené varování pro všechny ostatní
24.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva