Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly nezvládá kruhové objezdy. Je to aspirant bez dozoru, říká Volvo
29.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Systém Tesly svým názvem svádí pomalu k přesednutí na zadní sedadlo. Reálně ale sám neprojede ani kruhovým objezdem.
Loni v říjnu Tesla pustila do prodeje svůj Autopilot - prý jako první automobilka na světě. Hleděli jsme na to se skepsí, řešení se ale přes nemalou cenu setkalo se zájmem kupujících, a tak záhy na internet zamířila první videa naznačující jeho možnosti. Jeden z řidičů dokonce za jízdy přesedl na zadní sedadlo, což nejspíše muselo vyděsit i šéfa firmy Elona Muska. Hrozba dopravní nehody a následných drahých soudních sporů byla totiž ve vzduchu.
Později tedy došlo k omezení části funkcí, mimo to Tesla vydala i upozornění, dle kterého Autopilot je spolehlivý pouze tehdy, má-li řidič ruce na volantu. Je však otázkou, zda každý majitel Modelu S tyto řádky četl. Nové video toho důkazem není, neboť mapuje nesnáze dalšího řidiče na kruhovém objezdu. Ten Tesla evidentně není schopna pobrat, a tak náhle vrací kontrolu nad vozem do rukou řidiče.
Nyní si nejsme jisti tím, zda celá situace byla sehraná či nikoliv, nicméně zmatení systémů elektrického sedanu autentické je. Pročež si raději ani nechceme představovat, jak by asi vše dopadlo, kdyby řidič seděl na zadním sedadle. To sice ani podle Tesly dělat nemá, ale pokud někdo prodává „Autopilot” s poznámkou „není to tak úplně autopilot”, za dokonale korektní to považovat nelze.
Právě tento aspekt zvedá ze židle Trenta Victora, technického experta značky Volvo, který konstatuje, že Autopilot Tesly pouze předstírá, že je skutečným autopilotem. „Dává vám dojem, že dělá něco více než ve skutečnosti. Jde však spíše o jakéhosi aspiranta bez dozoru.“ Tedy jinými slovy, o autonomní řízení v pravém slova smyslu nejde, spíše bychom mohli hovořit o vylepšeném adaptivním tempomatu, v jehož případě byste měli zůstat vždy ve střehu, jak o něm ostatně hovoříme od začátku.
Švédská automobilka se přitom cestou Tesly rozhodně vydat nehodlá, pročež již dříve deklarovala, že v případě jakékoliv nehody způsobené autonomním řízením přebírá za vše plnou odpovědnost. Zároveň ve vozech Volva nedojde k náhlému přepnutí do manuálního režimu, místo toho dojde k bezpečnému odstavení automobilu na kraji silnice.
„Je to důležitý krok v oblasti bezpečnosti, aby si lidé uvědomili, že převzetí řízení je volbou (nikoliv nutností),“ dodává Victor. A zároveň poukazuje na fakt, že Volvo při svém vývoji počítá i s tím, že kupříkladu lidé mohou vstoupit do vozovky právě tam, kde by je nikdo nečekal. Je proto třeba ještě velké množství práce, aby dané problémy byly překlenuty.
I proto ostatně Volvo teprve v příštím roce spouští testovací program, na jehož základě se rozhodne, zda autonomní řízení zamíří do běžného prodeje nebo zda budou potřeba další kroky vedoucí k vylepšení bezpečnosti. Dalo by se tedy říci, že Tesla představení Autopilotu uspěchala, či lépe řečeno, svůj systém špatně nazvala a tak vzbudila nemalá očekávání.
Na druhou stranu, abychom byli féroví, je třeba dodat, že vozy americké automobilky osazené semi-autonomním řízením již najely v reálném světě za pár měsíců více kilometrů než třeba vozy Googlu za několik let. Získaná data tak Tesle mohou pomoci v posunutí se dále.
Autopilot Tesly až takovým autopilotem není, spíše jde o vylepšený adaptivní tempomat kombinovaný s aktivním monitoringem jízdních pruhů
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Kudy do Dolomit 11.25. 04:26 - irischamplin
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Policejní kontroly a měření 11.25. 03:31 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz