Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly Model S prý zavinil nehodu. Nebrzdil, když měl, říká jeho řidička
17.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Arianna Simpson viděla brzdící auto, ale řízení nechala na Model S. Ten nereagoval a do stojícího vozu narazil v 65 km/h. Simpson viní z nehody Teslu.
Autopilot vozů Tesla není tak úplně autopilot. To není novinka, víme to dlouho, ovšem ne všichni si toho jsou vědomi. Dobrým příkladem je nehoda Arianny Simpson, která řídila, či snad přesněji seděla za volantem Modelu S vybaveného Autopilotem na dálnici I-5 v Kalifornii. Vůz před ní najednou začal brzdit a zastavil, na což Autopilot Modelu S nereagoval. Když to řidička zjistila, šlápla na brzdu, ale byla už příliš blízko a do vozu před sebou narazila v rychlosti 65 km/h.
Podle řidičky měl Autopilot dost času reagovat a ona brzdící vůz před sebou viděla, ale protože byla v autonomním režimu, rozhodla se nedělat nic a nechat práci na autě. Zajímavá volba, to zcela jistě, ovšem když si něco říká „Autopilot”, mělo by to být schopno zastavit, když je třeba. V tomto případě tomu tak ale nebylo a výsledkem byla dvě rozbitá auta, doufejme, že bez větších zranění lidí.
Arianna Simpson tedy viní z nehody automobil, značka Tesla to ale pochopitelně vidí jinak. „Bezpečnost je u Tesly prioritou a navrhujeme a stavíme svá auta podle toho. Také ale žádáme po zákaznících, aby si za volantem našich aut počínali bezpečně. Od zahájení prodejů Autopilotu neustále informujeme zákazníky o používání tohoto prvku a připomínáme jim, že musí zůstat bdělí a musí být vždy připraveni převzít řízení,” reaguje na tento incident Tesla.
„Autopilot Tesly je navržen tak, aby řidičům dal více sebejistoty za volantem, zvýšil bezpečnost na silnicích a udělal jízdu po dálnici zábavnější. Je to zdaleka nejpokročilejší systém na trhu, ale neudělá z Tesly autonomní vůz a neumožňuje řidiči se zřeknout odpovědnosti,” pokračuje automobilka. Jinými slovy říká, že věc, která se jmenuje „Autopilot”, vlastně není autopilot.
Neříkáme to poprvé a nejsme sami, ovšem to neznamená, že by marketing Tesly přestal být matoucí. Jiné značky nabízejí v podstatě to stejné pod názvy „adaptivní tempomat” a „aktivní udržování v jízdním pruhu” - máte z těchto slovních spojení pocit, že můžete nechat řízení kompletně na automatice? My nikoliv.
Na druhou stranu je potřeba podotknout, že existují systémy, které jsou schopné vůz samy úplně zastavit právě v situacích podobných té, do které se dostala Arianna Simpson. Vůbec nepotřebují obrovskou pompu a nejsou pojmenovány způsobem, který by v nedostatečně informovaných lidech vzbudil dojem, že auto udělá veškerou práci za ně. Pravda, i u nich leckdo zkouší leccos, ale uvědomuje si, že to dělá na vlastní zodpovědnost. Alespoň doufáme.
Neznáme případ do detailu a je obtížné říci, na čí straně je vina. De iure pravděpodobně na řidičce, protože Tesla reálné převzetí řízení za řidiče neslibuje a v jejím autě tedy vždy bude bourat řidič. De facto ale dost možná i na automobilce, která své zákazníky mate obalem nekorespondujícím s obsahem. Uvidíme, jak se bude případ dále vyvíjet, zatím je vážně obtížné věřit jedné nebo druhé straně. Pokud vůz absolutně ignoroval překážku před ním, mohlo by jít o chybu systému. Mohla tedy být mlha, senzory mohly být pokryty rozplácnutým hmyzem, v takových případech ale měl Autopilot předat řízení člověku. Což ovšem možná udělal, ale Arianna Simpson si toho nevšimla nebo to nyní nechce přiznat. Zatím je otázek více než odpovědí, snad se do světa brzy dostanou detailnější informace.
Autopilot Tesly Model S není dokonalý, chce to přemýšlet při jeho používání, ukázala nehoda v Kalifornii (ilustrační foto)
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 4 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 11:22 - Brus
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB