Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly je brán jako nejlepší, reálně je nejhorší, ztělesňuje nový termín
11.5.2021 | Petr Prokopec
Rozvoj systémů autonomního řízení provází spousta lží a polopravd, které má veřejnost tendenci postupem času akceptovat jako realitu. Tento proces má už vlastní označení, a to hlavně díky aktivitám Tesly.
Slova o pěkném zpívání ptáčkovi, kterého lapají, se staletí neomílají pro nic za nic. Pokud zkrátka někdo hodlá někomu něco prodat - a je víceméně jedno, oč jde -, rozhodně před zájemcem o koupi nebude zmiňovat veškerá negativa té či oné věci. Jedno či dvě možná uvede, aby svým dalším slovům dodal na realističnosti. Jinak ale následuje kanonáda pozitiv, po jejichž vyslechnutí kupující pomalu nabude dojmu, že by byl blázen, pokud by obchod neuzavřel. Pokud jde ovšem o autonomní řízení, může dané rozhodnutí skončit i tragicky, a to právě kvůli onomu přehánění.
Proč tomu tak je, v nemalé míře osvětluje článek Lizy Dixon, která strávila značnou část své akademické kariéry studiem autonomních systémů řízení aut. Dle ní výrobci dychtí po zisku, kterého by mohli dosáhnout co nejkratším horizontu, a proto záměrně v marketingových materiálech nadhodnocují možnosti těchto systémů. Nebezpečí pak spočívá v tom, že s těmito frázemi přicházejí lidé do kontaktu dříve než se samotným vozem, nemohou si tedy ověřit jejich pravdivost a snáze jim podléhají. Však se zeptejte lidí, kteří obdivují Autopilot Tesly, kolikrát jej měli možnost okusit na vlastní kůži. Typicky bude odpovědí nikdy, neboť v Evropě to není ani rozumně možné.
Výsledkem je marketingová bublina, ve které potenciální klientela žije i poté, co již propagovaný vůz převzala. A co hůře, tito lidé věří více oficiálním informacím automobilek než vlastnímu úsudku či kritickým médiím. I proto Liza Dixon mluví o tzv. autonowashingu, vymývání mozku marketingem spojeným hlavně s technologiemi úrovně SAE2. Ty totiž zdaleka nelze považovat za systémy plně autonomního řízení, místo toho tu máme spíše schopnější adaptivní tempomat doplněný několika dalšími prvky.
Nejaktivnější na tomto poli je Tesly, ostatní jsou opatrnější, jde ale o špatnou vizitku pro celou branži, která ohrožuje budoucí přijetí těchto systémů veřejností. Pokud si k nim lidé vybudují odpor nyní, později budou svůj názor těžko měnit. A protože plná autonomie rozhodně není za humny, čekají nás minimálně roky, ne-li desetiletí dezinformací, na jejichž základě si lidé budou utvářet mylné názory.
Autopilot Tesly je pro vše zmíněné mnohými považován za vrchol autonomních technologií, a to jistě i díky osobě Elona Muska, jeho vizionářství a zapojení do kosmonautiky. K realitě ale má toto přesvědčení daleko, alespoň dle studie společnosti Guidehouse Insights. Ta porovnala schopnosti autonomních systémů na trhu, jenž následně promítla na stobodovou škálu. Lídrem se přitom ukázala být společnost Waymo, která dosáhla na 85,6 bodu. Za ní se pak usídlila NVIDIA s 81,7 body a Argo AI s 81,2 body. Kde je Tesla, ptáte se? Až za 11 dalšími firmami na úplném konci žebříčku s pouhými 34,7 bodu.
Tedy jinými slovy, ze všech významných firem, které autonomní systémy vyvíjejí a mají šanci je někdy dokončit, je Tesla až na posledním místě. Přesto je mnohými hodnocena jako nejlepší, ač za skutečnými špičkami oboru zaostává trojnásobně. Právě proto si mnozí majitelé za jízdy přesedávají na zadní sedadla, což někdy končí tragicky. Jen málokdo čte upozornění psaná malým písmem a zabezpečení Tesly není takové, aby lidem v takovém jednání zabránilo.
Zasáhnout by samozřejmě měly úřady, jejich přístup je v současné chvíli zejména v USA až příliš laxní. Nejspíše i proto, že falešné přísliby převzaly jako reálné rovněž politici. Pro ně je ostatně plná autonomie značně lákavá, neboť je spojena s poklesem nehod a úmrtí na ulici. A takovými výsledky se zákonodárci rádi chlubí. Nyní by jim ale nejspíše měl někdo říci, že v jejich volebním období se tak nestane a oni svou nečinností mohou způsobit více škody než užitku.
Marketing Tesly je mocný a z Autopilotu dělá nejlepší technologii svého druhu na světě. Dle studie společnosti Guidehouse Insights je ale naopak nejhorší. Foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik, Guidehouse Insights
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva