Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky znovu podvádí při testech spotřeby. Ale úplně jinak, než byste čekali
25.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
EU nachytala výrobce aut při dalších levárnách při měření spotřeby aut. Takže druhá Dieselgate? Nikoli, spíše krystalická ukázka absurdity světa evropských norem.
Zakrátko uplynou již tři roky od chvíle, kdy svět zjistil, že Volkswagen osadil jedenáct milionů aut podvodným softwarem. Ten uměl rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobil tomu mapu motoru i fungování antiemisních systémů, aby vozy splnily všechny emisní limity. Jakmile se však tatáž auta nacházela na reálné silnici, přepnula na odlišné naladění a způsobem výrazně překračovala emisní limity.
Němci za své jednání již byli „odměněni“ tučnými pokutami, zároveň došlo v rámci Evropské unie k přijetí nového měřícího cyklu WLTP. Ten má více reflektovat realitu, počítat je tedy třeba s vyššími hodnotami spotřeby a s ní spojených emisí CO2. Výrobci počítali s tím, že rozdíl vůči proceduře NEDC bude zhruba tříprocentní, realita je však vyšší.
Trestu se ovšem automobilky zatím obávat nemusí, EU totiž v rámci pokutového systému ta nadlimitní CO2 nadále jede dle dat NEDC. Tedy jinými slovy, výrobci musí provádět měření u každého modelu dvakrát - jednou kvůli zákazníkům, podruhé kvůli bruselským byrokratům. Vlastně proto nepřekvapí, že na nesmyslné požadavky odpověděli po svém.
List Financial Times totiž nově informuje o nekalých praktikách, jež objevila Evropská komise. Dle ní nově automobilky při měření emisí CO2 resp. spotřeby aut znovu fixlují, ale přesně opačným způsobem, než byste čekali - měření manipulují tak, aby výsledky byly horší než ve skutečnosti. Proč? Protože pokuty na jejich základě stejně platit nemusí a za dva roky, kdy dojde ke sjednocení výše zmíněného dvojího metru, jim přijdou vhod.
Teprve tehdy totiž budou stanoveny nové standardy pro příštích pár let. Tyto standardy budou vycházet z aktuálního vývoje, tedy z oněch vyšších hodnot spotřeby a emisí. Pokud jsou ovšem uměle nadhodnocené, budou i nové standardy vyšší a výrobci si tím vytvářejí manévrovací prostor pro budoucí zlepšování. De facto totiž nebudou muset udělat nic, než se snažit ze svých aut dostat to nejlepší, což dnes nedělají.
Financial Times nezmiňují žádnou konkrétní automobilku, nicméně testem Evropské komise měly projít hned dva vozy. List konstatuje, že automobilky například nevyužily možnosti vyrazit do startu s nabitou baterií hybridního pohonu, což je možné, ale s vybitou, což spotřebu uměle zvýší. Tato informace nám ale okruh podezřelých příliš nezužuje, nějaké hybridní auto dnes nabízí většina výrobců.
Jsme zvědavi, jak se situace dále vyvine, postup automobilek lze ale docela dobře chápat. EU požaduje revoluci lusknutím prstů, která je nejen extrémně nákladná, ale bez mnohem širších změn i mimo automobilový průmysl beztak nic nepřinese. Nedivíme se tedy, že před tímto vývojem nikdo nechce ohnout hřbet - ve virtuálním světě evropských norem budou budou firmy vždy dělat možné i nemožné, aby jejich produkt v testech virtuálně obstál a zůstal reálně uplatnitelný na trhu. Umělé navyšování spotřeby paliva v testech, podle jejichž výsledků se stejně žádný rozumný zákazník neřídí, je jedním z možných dopadů - pokud to automobilkám pomůže jinde...







Poté, co výrobci záměrně zkreslovali data o spotřebě směrem dolů, je nyní tlačí uměle nahoru. I takové bizarnosti přináší virtuální svět evropských norem
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 2 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 4 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 5 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 7 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva