Automobilky samy nevěří elektromobilům, investice jdou do spalovacích motorů

Elektromobily jsou rizikové zboží, v příštích pěti letech se proto automobilky budou soustředit na vývoj spalovacích motorů, případně plug-in hybridy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automobilky samy nevěří elektromobilům, investice jdou do spalovacích motorů

12.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Automobilky samy nevěří elektromobilům, investice jdou do spalovacích motorů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily jsou rizikové zboží, v příštích pěti letech se proto automobilky budou soustředit na vývoj spalovacích motorů, případně plug-in hybridy.

Nadnárodní poradenská společnost KPMG oslovila na dvě stovky vysoce postavených manažerů firem působících v automobilovém průmyslu po celém světě. Kromě jiného ji zajímalo, jak vidí budoucnost klasického spalovacího motoru ve srovnání s alternativními pohony včetně elektromobilů. Zastánce bateriové mobility závěry KPMG nepotěší, pokud ale čtete naše stránky častěji, překvapit vás nemůžou.

Průzkum probíhající loni v listopadu předně prokázal, že i v příštích letech bude při nákupu nového automobilu v Evropě, Spojených státech a Japonsku prioritou číslo 1 co nejnižší spotřeba. Podle informací posbíraných v automobilkách je tato vlastnost nejdůležitější až pro 92 procent všech zákazníků. Na druhém místě je bezpečnost (78 %), pohodlí (77 %) a až na čtvrtém místě environmentální dopad (71 %) - což samozřejmě nemusí automaticky znamenat, že jej motoristé nepovažují za důležitý, ale možná mají jen dojem, že automobilky tuto oblast nezanedbávají. Co nám v žebříčku poněkud chybí, je cena vozu, která by do pořadí důležitosti na prvních místech nepochybně promluvila, KPMG ji však mezi hodnocenými aspekty neuvádí.

Zajímavé na preferencích motoristů je, že ačkoli pro takový Evropský parlament je spotřeba paliva zjevně to samé co ekologie (tedy alespoň navenek, ve skutečnosti jde pouze o druhotné zdanění), motoristé jsou zjevně schopni přemýšlet v širším kontextu a vidí to poněkud jinak. A jaká je prognóza pro elektromobily z pohledu automobilek a její klientely? Rozhodně ne tak růžová, jak se nám někteří výrobci a spousta politiků snaží namluvit.

Pokud jde o alternativu ke konvenčnímu automobilu, který pořád zůstává neohroženě na čele, mají jednoznačně nejvyšší prodejní potenciál plug-in hybridy. Během příštích pěti let připadají do úvahy pro 36 procent zákazníků. Na druhém místě jsou klasické hybridy (20 %), následují elektromobily s prodlouženým dojezdem se spalovacím motorem (17 %), auta s palivovými články (17 %) a až na posledním místě s deseti procenty jsou elektromobily poháněné výlučně energií z akumulátorů. Aby náhodou nedošlo k mylné interpretaci - uvedené neznamená, že v roce 2018 bude každé desáté prodané vozidlo elektromobilem, ale to, že pokud se prognóza naplní, tak jen každý desátý motorista zvažující alternativní formu pohonu vozu bude ochoten přemýšlet také nad elektromobilem.

KPMG samozřejmě není první ani poslední agenturou disponující podobnými informacemi. Automobilky je dávno mají a podle toho se také v příštích letech hodlají společně se svými dodavateli komponentů zařídit. Průzkum jednoznačně potvrzuje, že elektrifikovaná auta (a to nejen samotné elektromobily) byla značně přeceněna. Ještě před rokem automobilky věřily, že hybridy, plug-in hybridy a jim podobná auta převezmou vládu už během příštích pěti let. Teď tvrdí, že potrvá nejméně šest až deset let, než se zmiňované alternativy dotáhnou na klasické vznětové a zážehové jednotky. Jedním z důvodů je i to, že potenciál starého dobrého motoru s vnitřním spalováním ještě nebyl vyčerpán a může se dále vyvíjet. „Výsledky ukazují, že elektromobily nejsou takovým spasením, jak se původně doufalo, a přestože hybridní technologie jsou v kurzu, jednání zákazníků naznačuje, že s optimalizací spalovacích motorů jsou z hlediska spotřeby v poměru k ceně spokojeni,“ uvádí KPMG.

Tato slova potvrzují rovněž investiční plány. V příštích pěti letech půjde celosvětově z finančních rozpočtů automobilek 31 procent a ze strany dodavatelů 24 procent na výzkum a vývoj motorů s vnitřním spalováním, případně do jejich downsizingu. Na druhém místě se umístily plug-in hybridy (29 % automobilky + 23 procent dodavatelé), třetí jsou hybridy (18 + 11 procent), elektromobily s prodlouženým dojezdem (10 + 18 %), a pak čistě baterkami poháněná auta (6 + 13 %). Z těchto údajů vyplývá jeden pozoruhodný trend, kterého si všímá také KPMG. Dodavatelé komponentů pro automobilový průmysl se chtějí více věnovat alternativním pohonům, kdežto výrobci aut, jejichž kontakt s motoristy je přeci jen bližší, zase spíše spalovacím motorům. Snad proto nepřekvapuje, že až 85 procent všech dotazovaných manažerů věří, že vývoj agregátů s vnitřním spalováním je momentálně tou nejrozumnější cestou k budoucím úsporným vozům s nízkými emisemi.

Co z toho vyplývá? Poměrně přesně to shrnuje Jan Linhart z české pobočky KPMG: „Výrobci zjišťují, že náklady na vývoj technologií i samotnou výrobu elektromobilů jsou natolik vysoké, že vyvolávají pochybnosti o návratnosti těchto investic. Zároveň se obávají, že vsadí vše na špatnou kartu. Kombinace různých technologií může oproti tomu přinést úsporná opatření za cenu, která bude pro mnoho zákazníků zajímavá,“ dodává Linhart.

K tomu můžeme dodat jen jedno. Navzdory závanu zdravého rozumu zde pořád mluvíme o uměle vyvolaném stavu zapříčiněném neúměrným zasahováním populistických politiků do chodu automobilek. Ty jsou pak pod hrozbou pokut nucené vyvíjet a produkovat technologie jdoucí na ruku slepým normovaným testům spotřeby, v horším případě pak auta, o které zákazníci nestojí.

Zdroje: KPMG, Detroit News

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.