Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky práci dobrých hackerů Jeepu neocenily, prý porušili autorská práva
31.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky se snaží „zabít posla”, místo aby byly vděčné, že jim nezávislý výzkum pomohl odhalit vlastní nedostatky, aby mohly vyřešit skutečný problém.
Jistě jste zaznamenali, že se v minulých týdnech dvěma počítačovým výzkumníkům Charliemu Millerovi a Chrisi Valaskovi podařilo probourat se do Jeepu Cherokee a na dálku - po internetu, tedy teoreticky z jakéhokoliv místa na světě - toto auto ovládnout v podstatě od předních světel po koncovku výfuku bez jakéhokoli dodatečného zařízení instalovaného na palubě.
Nebylo to nijak snadné, stály za tím měsíce výzkumu, takže si s vaším novým „Robocopem” určitě nebude hrát každý druhý puberťák. Nicméně, podařilo se a to je dost špatná zpráva pro automobilky. Koncern Fiat Chrysler vůbec netušil, že něco takového je možné přes systém UConnect udělat. Výzkumníci nicméně od loňského podzimu spolupracují s automobilkou a ta již nejen vydala záplatu na díru v zabezpečení. Původně měla být auta opravena, až jednou přijedou do servisu, ale po zásahu americké vlády byla ohlášena svolávací akce na téměř půldruhého milionu aut. A spousta dalších může být ohrožena.
Valasek s Millerem jsou nyní na špici své profese, povedlo se jim něco, co bylo ještě před relativně krátkou dobou považováno za nemožné. Upozornili na problém, který je zatím v zárodku, ale v budoucnu by mohl stát za vážnými potížemi a dokonce za zraněními, úmrtími nebo únosy. Všemu tomuto mají automobilky nyní možnost zabránit.
Místo toho ale osočují Millera a Valaska z porušení autorských práv tím, že bez povolení zasáhli do softwaru pro daný automobil. Ten považují za duševní vlastnictví jeho tvůrců, což je jistě oprávněné. Uvádějí, že tvůrci softwaru mu rozumí ze všech nejlépe, takže by nikdo jiný do toho softwaru neměl zasahovat.
V obecné rovině to platí. Najde-li se však někdo, kdo váš software téměř dokonale ovládne způsobem, který jste považovali za nemožný, jsou nasnadě dva závěry: jednak software asi není tak dokonalý, jak jste si mysleli, a jednak nejste jediní, kdo softwaru perfektně rozumí. A můžete hovořit o štěstí, že dva výzkumníci postupovali v jisté součinnosti s vámi a snažili se vám pomoci. Mohli vyřadit brzdy a motor automobilu, který zrovna jel s kopce někde v horách, kde nejsou svodidla a zabít rodinu s dětmi. Svědkové/poškození jsou mrtví, vy si myslíte, že to po internetu nikdo zvenčí udělat nemohl, výsledek vyšetřování je jasný - selhání mechanických částí automobilu, chyba řidiče, kdo ví. Že to také mohl způsobit hackerský útok? Každý se bude smát...
Všechno tohle se zkrátka mohlo stát, ale nestalo se to, protože na chybu přišli hackeři nikoliv se zlými, ale s dobrými úmysly. Ale právě za to, že na chybu upozornili, se na jejich hlavy nyní snáší kritika. Auto Alliance, severoamerické sdružení výrobců automobilů, přirovnalo Millera s Valaskem k „technologickým pirátům” a zveřejnění jejich výzkumu připodobnilo předložení cesty k systémům auta hackerům se zlými úmysly na stříbrném podnose.
Zároveň však automobilky ignorovaly výsledky dřívějších studií, když výzkumníci zatajili detaily své práce. To má výhodu, že se k nim zločinci pravděpodobně nedostanou a nemohou je zneužít, nicméně má to také velké nevýhody, jak upozornil Chris Valasek. „Když svůj výzkum neukážete všem, lidé nevěří tomu, co jste našli. Takže nejlepší způsob je posadit se do auta a ukázat všem, jak to funguje. Snad nyní budou auta bezpečnější,” řekl.
Případem se zabývá i americký Úřad autorských práv, který má v září nebo říjnu vydat rozhodnutí, jenž může nezávislým výzkumníkům jako Valasek a Miller znemožnit hledat chyby v softwaru automobilů. Jenže jsou to právě nezávislí výzkumníci, kteří již poněkolikáté stojí za odhalením vážného problému v zabezpečení automobilů.
Pokud přijde zákaz takovéhoto výzkumu, bezpečnost aut se bude zlepšovat jen pomalu, pokud vůbec. Může to skončit několika mrtvými lidmi jako v případě kauzy se spínacími skříňkami aut koncernu General Motors. A pokud se Úřad autorských práv přikloní na stranu nezávislého výzkumu, automobilky jsou údajně připraveny jít bojovat proti vědcům do Kongresu. Nic z toho jistě není zadarmo a kdyby automobilky tyhle peníze věnovaly na další výzkum, ať už vlastní nebo nezávislý, výsledky by byly světu mnohem užitečnější, než zákaz stvořený jen aby průmyslový gigant na oko neztratil tvář...
Chris Valasek a Charlie Miller jsou za svou pomoc automobilkám ostře kritizováni
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 4 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 7 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva