Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky mají problém, downsizing nefunguje v nových testech spotřeby
10.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Překvapení? Budete se divit, ale ano. Výrobci čekali, že nové měření změní výsledky o 3 procenta, realita je ale horší. A nepomáhají ani další faktory.
Od letošního září začaly platit nové procedury pro měření spotřeby a emisí aut. Až dosud se zdálo, že nejde o velký problém, neboť dle vlastních slov měly automobilky v minulých letech vytvořit ve svém portfoliu dostatečný prostor pro očekávané zvýšení průměru na celou flotilu související s přechodem mezi cykly NEDC a WLTP. Jenže do hry zasáhly věci, se kterými nikdo nepočítal, a sice dieselový skandál Volkswagenu a stále větší obliba crossoverů a SUV.
„V minulém roce podíl SUV na evropském trhu vzrostl o 2,3 procenta, zatímco podíl dieselů o 1 procento klesl. Ve srovnání s rokem 2015 tedy průměrné emise klesly jen o 1,5 procenta,“ uvádí k tématu Alessandro Paulucci ze společnosti JATO Dynamics. A dodává, že jen od ledna do září letošního roku prodeje SUV vzrostly o dalších 3,8 %, zatímco diesely ztratily dalších 4,5 %. To vyústilo v nárůst průměrných emisí o 0,1 gramu na kilometr.
Na první pohled se možná nejedná o závažný problém, však co to je jedna desetina procenta. „Nicméně od chvíle, kdy EU začala monitorovat průměrné emise CO2 na flotilu, nebyl zde ještě meziroční nárůst. Rok 2017 tak možná bude prvním, kdy tento trend bude porušen.“ Co to znamená? V případě automobilek do budoucna hrozbu obřích sankcí, u zákazníků pak možné větší výdaje související s nákupem i provozem aut.
Už to je potíž, ale ne ta největší, tou je sama nová měřící procedura sama. Pro výrobce je překvapením, o kolik vyhnala normovanou spotřebu aut a tedy i emise CO2 nahoru, zvláště pak u vozů s relativně velmi malými motory. „Automobilky očekávaly, že nový homologační proces zvedne emise CO2 o nějaká tři procenta, ale první zjištění u již homologovaných vozů ukazují výrazné zvýšení dle nové měřicí procedury v porovnání s tou starou,“ dodává dále Paulucci.
Kupříkladu Peugeot 308 1,2 PureTech, tedy auto nižší střední třídy s malým tříválcem, vykazuje v novém testu o 12 až 14 procent horší výsledky, u SUV Volva s dvoulitry je to až 16 %. To je i více jak pětkrát nad očekávání výrobců, štěstím pro ně je snad jen to, že oba vozy homologaci již mají, a to až do 31. srpna 2018.
Totiž data vycházející z cyklu WLTP jsou užívána pro homologaci zatím jen u nových typů aut. Pro naprosto všechna prodávaná auta pak začnou platit od 1. září příštího roku. Mimo to jsou zde pak ještě testy RDE, během kterých je měřena spotřeba i mimo laboratoře. Výsledky z této procedury přitom nesmí být více než 2,1násobně vyšší než data zjištěná procesem WLTP, čímž má být zabráněno automobilkám v podvodech. Během testů NEDC totiž docházelo k všemožným podvůdkům / přehuštění pneumatik, zalepení spár karoserie či dokonce k odmontování zpětných zrcátek.
To již nebude možné, rozhodně ne v takové míře, navíc do roku 2025 má povolené až 2,1násobné překročení poklesnout pouze na 1,5násobek. Data týkající se spotřeby a emisí zjištěná v laboratořích tedy skutečně budou daleko více reflektovat skutečný svět, právě to ovšem povede ke zvýšení uváděných emisí. A právě zde vyvstává hrozba miliardových pokut.
Aby k tomu nedošlo a aby automobilky byly schopné dostát limitu 95 gramů CO2 na flotilu, jenž začne platit v roce 2021, musel by dle JATO Dynamics narůst podíl elektromobilů z loňských 0,9 procent na 15 %. To je v tak krátké době zcela nereálné. Jak navíc dokazují data z nových testů WLTP, downsizingové motory jsou tady spíše naškodu - v novém testu nefungují.
Jak jsme naznačili, nejde pouze o výrobce, ale také o samotné uživatele. Dá se očekávat, že právě na ně bude nakonec zátěž plynoucí z politiky Evropské unie přenesena především, ať již v případě pokut, tak v rámci vývoje nových technologií. Navíc dojde i ke zdražení vlastnictví v zemích jako Německo či Francie, kde jsou registrační poplatky vypočítávány na bázi CO2.
Co dodat? Bylo by víceméně bláhové doufat, že crossovery a SUV náhle ztratí na oblibě, zatímco elektromobily zázračně zlevní a bude je chtít každý. Stejně tak nelze čekat, že EU ucukne, maximálně v tomto ohledu dojde k ohlášení nějakého přechodného období. Nicméně doba snadného snižování emisí na potřebné meze je zjevně u konce. Zda s ní končí i doba relativně dostupných aut, ukáže čas...



Peugeot již na počátku roku naznačil, že bude mít s novými testy nemalý problém. Reálná spotřeba modelu 308 byla totiž v provozu i o více než 50 procent vyšší než udávaná
Odchylka takového Peugeotu 508 je ještě vyšší, blížila se totiž 60 procentům. Testy podle WLTP takové změny nepřinášejí, i nějakých 15-16 procent rozdílu je ale velký problém
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejčtenější články
Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025Policie objevila les plný ukradených Land Roverů, byla v něm víc než polovina loni odcizených aut
24.1.2025Stále víc řidičů elektrických aut přichází na to, že obsloužit s nimi dovolenou je velká osina v zadnici
24.1.2025Téměř nejeté moderní BMW za 250 tisíc Kč není vtip ani omyl. „Jen” je ošklivé, nechtěné, má automat a nejhorší barvu
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva