Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní
20.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Americký novinář si chtěl koupit Hyundai ix35 s palivovými články. I přes zápal pro věc jej nakonec negativni aspekty odradily.
Ať chcete jezdit na elektřinu jakkoliv, vždy to je spojeno s menší praktičností než u konvenčního spalovacího auta a s citelně vyšší cenou. Použitelnost značně vylepšují plug-in hybridy, protože umožňují vyrábět elektřinu i z benzínu, který je dostupný na každém rohu a pokud ne, můžete jej klidně nalít do lahve od sodovky. Proto je také jak zákazníci, tak automobilky upřednostňují.
Dojezd - a hlavně dobu doplňování energie - zase zlepšují elektromobily, které šťávu vyrábějí z vodíku v palivových článcích. Vodík totiž do nádrží dostanete za pár minut, podobně jako benzín nebo naftu. Ale nemůžete jej s sebou vzít v jiné nádobě a čerpacích stanic je zoufale málo - a to i v Kalifornii, kde je snad světově největší koncentrace automobilů s alternativním pohonem.
Americký novinář Michael Goldstein si chtěl pořídit Hyundai Tucson s palivovými články, protože v rodině údajně potřebovali malé SUV a chtěli být pionýry nových technologií. Tento vůz u nás známe jako ix35, ale variantu s palivovými články v nabídce českého Huyndaie budete hledat marně. Goldstein vůz několikrát testoval a už už si ho chtěl koupit, a to na splátky 499 dolarů (cca 10 tisíc korun) měsíčně, za které by jinak mohl bez problémů mít BMW X3.
Byl odhodlán překonat všechny překážky - jako například fakt, že v celé oblasti Los Angeles a Orange County, kde žije 19 milionů lidí, je jen sedm čerpacích stanic s vodíkem v nabídce a nejbliží je 20 km od jeho domova. A že v celé Kalifornii jsou jen dvě. Nebo že v místech vzdálených asi půlku teoretického dojezdu Tucsonu s palivovými články, kam Goldstein podle vlastních slov často jezdí, není možno vodík natankovat. Anebo že cesta do 440 km vzdáleného Las Vegas bude pro tento Tucson nereálná, protože po cestě vodík nesežene a podle výrobce vůz zvládne sotva 430 km - a všichni víme, jak to s teoretickými dojezdy je.
Přes to všechno byl ochoten jezdit elektromobilem s palivovými články. Jenže když přišel podepsat papíry a odvézt si nové auto, ze 499 dolarů měsíčně se najednou stalo 572, tedy necelých 12 tisíc korun, a celkem by to cenu auta zvedlo o 2 500 dolarů (51 tisíc korun). Pro srovnání - místní dealer BMW údajně nabídl novou 528i nacpanou výbavou za 435 dolarů (necelých 9 tisíc korun) měsíčně a kdyby si chtěl pořídit model X1, oproti Tucsonu by po třech letech ušetřil 9 tisíc dolarů (185 tisíc korun). Nakonec tedy od Hyundai odešel pěšky.
Tento příběh dobře ilustruje nepříliš velkou použitelnost aut s palivovými články. Jistě, oproti elektromobilům s akumulátory je doplnění energie velmi rychlé, ale místa, kde tak můžete učinit, prostě neexistují - a to, jak vidno, ani v Kalifornii, kde mají všemožná alternativní paliva velmi v oblibě. A pokud tyto nepříjemnosti skombinujete se skutečně vysokou cenou pořízení takového auta a nízkou provozní efektivitou palivových článků jako takových, i člověk, kterého baví nové technologie, který chce zkoušet nové věci a který chce být pionýrem, si nakonec raději pořídí konvenční auto.
S únorovým odhalením konceptu Hyundai Intrado, který má být předzvěstí nové ix35, tak vyvstává otázka, zda má pohonný systém, spočívající v baterii a palivových článcích, v dnešním světě smysl. Stavět čerpací stanice se moc nedaří ani za peníze daňových poplatníků, jak je vidno z kalifornského postupu. Oproti tomu obyčejný benzínový plug-in hybrid, když už se chce Hyundai tvářit čistě, by byl jistě mnohem lépe prodejný.
Hyundai Tucson (u nás ix35) s palivovými články je v USA v nabídce s plnou výbavou, ale s příliš mastnou cenovkou na to, jak omezeně je použitelný
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 2 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva