Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta ve službách policie: sporťáky, hybridy i staré Lady
28.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Policie nejezdí jen v Octaviích, Astrách nebo Golfech - na různých místech na světě občas mají různé sporťáky, někde si musí vystačit i s Ladami 2107.
Policejní auta vídáme na silnicích denně, u nás to jsou většinou Škody Octavia, občas se objeví šestiválcový VW Passat R36, kterého ale ve zpětném zrcátku na dálnici nikdo nevidí moc rád. Už tyto vozy jsou předmětem jisté kontroverze, ať už v souvislosti s výběrovým řízením či s diskutabilními praktikami při vynucování zákona na silnicích. Zřídka vídané vozy Audi A6 v bílozelených barvách slouží primárně jako doprovodná auta českých i zahraničních státníků.
Některé státy na světě ale jdou s výkonnými policejními stroji ještě dál. Taková auta slouží nejčastěji v honičkách, protože jim máloco ujede - padouši se v nich nesvezou, většinou nemají zadní sedadla. Samozřejmě ale obyčejné policejní vozy co do počtu tyto supersporty značně převyšují; šance, že se za vámi například v Británii pustí dieselová Astra, je mnohem větší, než že se za vás pověsí Caparo T1.
Přijmeme-li ideu, že policie by měla jezdit v autech, která jsou v daném místě běžná, Passaty R36 se ještě dají vcelku pochopit pro patroly na dálnicích. Levnější a běžnější Octavie RS by jistě stačily, ostatně RS třetí generace je skutečně rychlé auto, i Passatů však po českých silnicích jezdí hromady. Podobně jsou rozumné ony Vauxhally Astra v Británii nebo tamtéž i Volva či BMW řady 5.
V Londýně mají i Caparo T1
Různé sporťáky jsou však již více diskutabilní. Zmíněné Caparo T1 pracuje pro londýnskou Metropolitní Policii a slouží tam k honičkám - tomuto stroji se zrychlením na stovku do tří vteřin a maximálkou 330 km/h totiž jen tak něco neujede, alespoň na asfaltu. Zloducha unikajícího v rychlém SUV tedy nejspíš velmi rychle napadne to vzít někudy, kudy Caparo neprojede - tedy, pokud se policistům v Caparu nepodaří ono SUV dříve předjet a zablokovat. To by ale mohla také být sebevražedná mise pro rozdíly ve velikosti a hmotnosti.
Italové mají ve své flotile více podobných strojů, i když ne tak extrémních. S nahrazením Lamborghini Gallardo modelem Huracán věnovala sant'agatská automobilka jeden takovýto vůz státní policii. Ten zaujal místo jednoho ze starších Gallard, které sloužily stejnému sboru - a podobně jako Caparo, byly určeny zejména k honičkám na dálnicích.
Italští Carabinieri využívají kromě vozů Alfa Romeo také jeden Lotus Evora S, který slouží podobně jako ony Lamborghini - ke stíhání ve vysokých rychlostech. 345 koní a 4,4 s potřebné na stovku většině dálničního provozu hravě stačí. Carabinieri jsou v Itálii z historických důvodů podřízeni ministerstvu obrany a vykonávají úkoly jak vojenské policie, tak i běžné policie pro venkov a menší města.
To německá policie má podobných strojů více. Občas se v jejích službách objeví Porsche 911, jak víme i ze známého seriálu Kobra 11. V Berlíně mají příslušníci k dispozici také jednu devětsetjedenáctku, ale ne ledajakou - je to model 997 z roku 2005, upravený firmou TechArt. 370 koní plochého šestiválce stačí ke stovce za 4,5 vteřiny a maximálce 300 km/h. Tento vůz slouží také spíše k pronásledování.
Německé policii však upravená 911 zjevně nestačila, proto jí Brabus dodal dvanáctiválcový model Rocket, který vznikl z Mercedesu CLS první generace. 6,3litrová V12 pomocí turbodmychadel dává 720 koní, což stačí na maximálku 365 km/h a zrychlení na stovku za 3,2 vteřiny. Ne že by vás tento stroj chtěl chytit pro překročení rychlosti na dálnici, alespoň ne na většině míst, ale pokud se vám povede ujet oné 911, s Rocketem už budete mít větší problém. Aspoň se v něm ale možná svezete - má totiž i zadní sedačky.
A utíkat do Holandska by asi nemělo dvakrát smysl - tamní policie provozuje jeden Spyker C8. Pro účely policie není dvakrát vhodný, protože to je kabriolet a tak bylo nutné vymyslet způsob, jak připevnit majáky. Jak přes ně příslušníci v dešti natahují střechu, nám není jasné, co tento stroj pohání však víme: za posádkou pracuje 4,2litrový osmiválec původem od Audi, který dává ve standardním provedení 400 koní.
Pokud hovoříme o supersportech v policejních službách, nelze nezmínit Dubaj. Již dříve jsme o tomto místu psali v souvislosti se záměrem zakázat chudým lidem vlastnit auto. Tamní policie využívá například Ferrari FF, Aston Martin One-77, Bentley Continental GT nebo také Bugatti Veyron. V tomto městě se však něčemu takovému nelze tolik divit, větší koncentrace supersportů než tady není snad nikde jinde na světě.
Hovoříme-li ale o nejrychlejších policejních autech světa, zmiňme také některá na druhé straně spektra zajímavosti či dosahované rychlosti. Britský Auto Express zde má docela zajímavý výběr. Lada 2107 se dá pochopit, slouží na Kubě, kam se dlouhá léta moderní auta v podstatě nepodívala kvůli embargu na import. Stejné vozy občas lze vidět i v Rusku či jiných východních státech.
Potřetí se také podíváme do Německa a podruhé do Berlína - tamní policie, snad ve snaze vyvážit onu devětsetjedenáctku, používá pro patroly v centru města Toyoty Prius. Tento hybrid se zvládne pohybovat na elektřinu, což může v centru Berlína přijít vhod i pro jízdu pěšími zónami, třebaže z našeho pohledu nežádoucí. Stejně využívají policisté Priusy například i v polském Krakově. Kromě toho se berlínská policie snaží tvářit ekologicky a k tomu jí Priusy mají pomoci.
Pražská městská policie má ve svém sboru také vozy Smart ForTwo, které se dostaly na seznam nejhorších policejních aut Autocaru. Opilce jimi na záchytku neodvezou, protože tyto stroje nemají zadní sedadla, zase se ale snáze propletou městem. Samozřejmě, tyto vozy nejsou určeny ke stíhání nikoho, ve skutečnosti spíše vozí strážníky při lovu špatně zaparkovaných aut - do zavazadelníku se pár botiček vejde.
Jak jsme již naznačili výše, použití supersportů u policie podle nás není příliš racionální - stejně většinou mají jen pár kusů, pomineme-li poněkud nestandardní Dubaj, a těžko mohou hlídat dálnice všude. K tomu se navíc při pohledu na takovéto vozy vznáší vzduchem slova „zbytečnost” a „plýtvání”. Příliš rozumnou volbou ale nakonec nejsou ani nepříliš výjimečné a též dosti drahé Smarty nebo nakonec i zmíněné Priusy. Policie by zkrátka neměla zapomínat, že o svou image i pracovní efektivitu se postará hlavně svým vlastním chováním, nikoli používanými prostředky, ty dopravní nevyjímaje...
Fotogalerie vybraných svérázných policejních aut
Některé policejní sbory mají ve své flotile pár sporťáků, zřídkakdy více než jeden či dva...
Kuba, Praha a částečně Berlín jsou místa, kde najdeme podle Auto Expressu nejhorší policejní auta. Všechna nám ale dávají větší smysl než ony supersporty
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva