Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta s aktuálně nejnižším odporem vzduchu: vítěze uhádnete jen stěží
26.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vůz s nejnižším koeficientem odporu vzduchu v současné nabídce kupodivu není ani hybrid, ani elektromobil. A víte, co je to „aerodynamika letící cihly”?
Nízký odpor vzduchu je u silničního auta žádoucí věc, ze všech stran. Znamená totiž menší spotřebu paliva, což ocení jak automobilky skrze nižší či žádné pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého, tak majitel auta, které z vyšší provozní efektivity těží hned v několika ohledech - nižšími náklady na palivo počínaje a vyšší maximální rychlostí vozu konče.
Proto se automobilky snaží svá auta vyvíjet tak, aby měla odpor vzduchu co nejmenší. Toho mohou docílit dvěma způsoby a nebo kombinací obou. Jednak je to fyzické zmenšení vozu, proto jsou obvykle auta v poslední době nižší než jejich dřívější generace - jen tak mohou s patřičnými úpravami interiéru nabídnout solidní vnitřní prostor a přitom lepší aerodynamiku. Druhou cestou je minimalizace koeficientu odporu vzduchu, na který má vliv kde co od základního tvaru karoserie až po detaily jako vnější zpětná zrcátka a jejich řešení.
Výsledný odpor vzduchu je pak dán součinem čelní plochy vozu s oním koeficientem odporu, protože ale automobilky čelní plochu v posledních letech v technických parametrech zmiňují jen velmi zřídka a nelze se ji rozumně dopočítat, budeme se dnes soustředit jen na onen koeficient. Ten naopak automobilky uvádí velmi rády, zejména mají-li se čím chlubit.
Dali jsme dohromady seznam aut, která jsou na tom s koeficientem odporu vzduchu nejlépe a zároveň jsou aktuálně ve výrobě. Přinášíme dobré zprávy, vítěze si lze koupit a řidičsky strádat v něm nebudete, i když není levný. To ale není snad žádné auto z tohoto seznamu, vývoj špičkové aerodynamiky holt není jednoduchý. A pro srovnání na obou stranách jsme přidali tři bonusy, které dají aktuální čísla trochu do kontextu.
Současná produkční auta s nejnižším koeficientem odporem vzduchu
12. - 16. BMW i8
Koeficient odporu vzduchu: 0,26



12. - 16. Jaguar XE
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Mazda 3 sedan
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Mercedes-Benz třídy B
Generace W246
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Nissan GT-R
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
10. - 11. Alfa Romeo Giulia
Type 952
Koeficient odporu vzduchu: 0,25
10. - 11. Opel Astra
Astra K
Koeficient odporu vzduchu: 0,25
5. - 9. Mercedes-Benz třídy S
Generace W222
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Mercedes-Benz třídy C
Generace W205
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Tesla Model S
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Tesla Model X
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Toyota Prius
IV. generace
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
2. - 4. Audi A4
Generace B9
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
Ještě loni by na prvním místě tohoto žebříčku stanulo Audi A4, vlastně ne až tak výjimečný sedan střední třídy, který jsme dříve testovali ve verzi 3,0 TDI quattro. Nyní se musí spokojit s umístěním těsně pod piedestalem, i tak je to ale úctyhodná pozice - koeficientem odporu vzduchu A4 stále poráží mnohé elektrické a hybridní vozy jmenované výše.
2. - 4. Mercedes CLA
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
CLA jsme kdysi v našem testu překřtili na Batmobil, neboť jeho design je poněkud svérázný. Je ale aerodynamicky efektivní a donedávna by i ten stačil na absolutní špičku produkčních vozů. Teď tomu tak není, v poměru koeficientu odporu vzduchu k ceně je to ale stále šampion.
2. - 4. Tesla Model 3
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
Žhavá novinka jménem Tesla Model 3 měla být původně v tomto ohledu úplně nejlepším sériově vyráběným vozem, předběžně se hovořilo o součiniteli odporu 0,21. Nakonec ale v oficiálních specifikacích svítí hodnota „jen” 0,23. Jistě výtečný výsledek, absolutní jedničkou je ale dnes ještě docela jiné auto.
1. BMW řady 5
Generace G30
Koeficient odporu vzduchu: 0,22
Věřte nebo ne, ale vítězem tohoto klání je v tuto chvíli velký německý sedan s docela jinými primárními ambicemi, než být šampionem v aerodynamice. Jenže jím je, podle údajů BMW má nová řada 5 G30 excelovat mimo jiné koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,22. I vcelku obyčejný naftový sedan vyšší střední třídy tak v tomto ohledu může porážet všechny elektrické a hybridní „zázraky” posledních let, které už vzhledem k omezené kapacitě akumulátorů či snaze o co nejnižší spotřebu o něco takového usilují jistě mnohem více...
Bonusy
1. Mercedes třídy G
Dnes se automobilky snaží, aby jejich auta měla co nejmenší odpor vzduchu, protože to znamená menší spotřebu paliva - a o tu jde až na prvním místě. Jenže se také stále vyrábějí auta, která slovní spojení „nízký odpor vzduchu” vůbec nemají ve slovníku. Jednomu z nich aerodynamika neříká nic obecně, protože je to krabice na kolech - tím je Mercedes třídy G, který vizuálně víc než připomíná pověstnou letící cihlu. Má koeficient odporu vzduchu 0,54. A jeho čelní plocha také malá nebude...
2. Monoposty Formule 1
Dalším je monopost Formule 1, jehož koeficient odporu vzduchu je ještě o dost vyšší, konkrétně 0,7 až 1,1, podle nastavení. To proto, že prvky karoserie určené k tvorbě přítlaku - vyjma prvků k vytvoření Bernoulliho efektu - zvyšují také odpor vzduchu. A protože na Formuli 1 opravdu není moc toho, co by negenerovalo přítlak, je i odpor vzduchu ohromný.
3. Tatra T77a
Třetím bonusem je Tatra T77a, upravená verze revoluční Tatry T77, která přišla na svět v roce 1935. Její osmiválec má 3,4 litru objemu, 75 koní a vůz zvládne 150 km/h, ale to zejména díky aerodynamice. Koeficient odporu vzduchu tohoto vozu je pouhých 0,21, mimo jiné díky zakrytovanému podvozku a krytům zadních kol. Motor je ale stále chlazený vzduchem, samozřejmě.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva