Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu
16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka dnes nabízí hned 156 modelů osazených agregátem TDI. Vše přitom odstartovalo Audi 100, které v roce 1989 nabídlo 120 koní.
O pětadvacáté výročí legendární dieselové pohonné jednotky jsme se zlehka otřeli při představení nového Audi A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V článku jsme se ovšem mnohem více věnovali samotnému vozu než historii jeho agregátu, proto dnes přicházíme s nápravou. Tu navíc podpoříme i sadou fotek, na které se předvádí Audi 100 s interním označením C3, tedy první model čtyř kruhů, který byl v roce 1989 na frankfurtském autosalonu s touto pohonnou jednotkou představen.
Tehdy se jednalo o 2,5litrový pětiválec, který produkoval 120 koní a 265 Nm točivého momentu. S tímto výkonem zvládl takřka dvousetkilometrovou maximální rychlost, přičemž spotřeba činila 5,7 l/100 km. Generace C3 se ovšem s novým motorem (známým také pod interním kódem 1T) prodávala jen velmi krátce, neboť v závěru roku 1990 na její místo nastoupilo Audi 100 C4. Zajímavé přitom bylo, že v jeho případě výkon poklesl na 114 koní.
Vyjma tuto krátkou anomálii ovšem logicky docházelo k navyšování výkonu motoru, dnes tak z podobného objemu Audi doluje o 100 % více koní. Souběžně s tím měly podle automobilky některé emise škodlivin poklesnout až o 98 %. Audi bohužel neuvedlo, které části emisního spektra se to týká, domníváme se ale, že řeč je o pevných částicích. V současné době přitom německá automobilka nabízí 156 modelů s tímto agregátem, přičemž motory TDI najdeme skoro v každé řadě - jedinou výjimkou je prozatím Audi R8.
V průběhu oněch pětadvaceti let pak bylo vyprodukováno přibližně 7,5 milionů vozů osazených motory TDI, z toho jen 600 000 v loňském roce. Automobilka dnes nabízí diesely v objemech od 1,6 do 4,2 litru, přičemž výkony pokrývají škálu od 90 do 385 koní. Nejžádanější je přitom dvoulitr TDI naladěný na výkon 140-150 koní.
Původní Audi 100 (zde ve společnosti konceptu RS5 TDI) nabízelo v roce 1989 pod kapotou 120 koní, spotřeba přitom činila 5,7 l/100 km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 22:29 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch