Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi slaví 25 let motoru TDI, pyšní se stoprocentním zvýšením výkonu
16.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka dnes nabízí hned 156 modelů osazených agregátem TDI. Vše přitom odstartovalo Audi 100, které v roce 1989 nabídlo 120 koní.
O pětadvacáté výročí legendární dieselové pohonné jednotky jsme se zlehka otřeli při představení nového Audi A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V článku jsme se ovšem mnohem více věnovali samotnému vozu než historii jeho agregátu, proto dnes přicházíme s nápravou. Tu navíc podpoříme i sadou fotek, na které se předvádí Audi 100 s interním označením C3, tedy první model čtyř kruhů, který byl v roce 1989 na frankfurtském autosalonu s touto pohonnou jednotkou představen.
Tehdy se jednalo o 2,5litrový pětiválec, který produkoval 120 koní a 265 Nm točivého momentu. S tímto výkonem zvládl takřka dvousetkilometrovou maximální rychlost, přičemž spotřeba činila 5,7 l/100 km. Generace C3 se ovšem s novým motorem (známým také pod interním kódem 1T) prodávala jen velmi krátce, neboť v závěru roku 1990 na její místo nastoupilo Audi 100 C4. Zajímavé přitom bylo, že v jeho případě výkon poklesl na 114 koní.
Vyjma tuto krátkou anomálii ovšem logicky docházelo k navyšování výkonu motoru, dnes tak z podobného objemu Audi doluje o 100 % více koní. Souběžně s tím měly podle automobilky některé emise škodlivin poklesnout až o 98 %. Audi bohužel neuvedlo, které části emisního spektra se to týká, domníváme se ale, že řeč je o pevných částicích. V současné době přitom německá automobilka nabízí 156 modelů s tímto agregátem, přičemž motory TDI najdeme skoro v každé řadě - jedinou výjimkou je prozatím Audi R8.
V průběhu oněch pětadvaceti let pak bylo vyprodukováno přibližně 7,5 milionů vozů osazených motory TDI, z toho jen 600 000 v loňském roce. Automobilka dnes nabízí diesely v objemech od 1,6 do 4,2 litru, přičemž výkony pokrývají škálu od 90 do 385 koní. Nejžádanější je přitom dvoulitr TDI naladěný na výkon 140-150 koní.
Původní Audi 100 (zde ve společnosti konceptu RS5 TDI) nabízelo v roce 1989 pod kapotou 120 koní, spotřeba přitom činila 5,7 l/100 km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 2 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před hodinou - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 2 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera - Britové chtěli udělat z nepotřebných telekomunikačních boxů u silnic dobíjecí stanice pro všechny. Zůstali u jednoho, který rozeberou
včera - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva