Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi S4 a S5 přišly o manuální převodovku, pouze v Evropě
9.11.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Spíše než neviditelná ruka evropskému trhu s auty vládne viditelná paže bruselského úředníka. Ta má do značné míry na svědomí i další eutanázii.
Jaký smysl má neprodávat určitým zákazníkům něco, co pro jiné vyrábíte a dodáváte a budete vyrábět a dodávat dále? Na fungujícím trhu jednoznačně žádný, nic tím totiž nemůžete získat, pouze ztratit. Nebo si snad dokážete představit, že byste třeba v pekařství prodávali rohlíky jen zákazníkům ze západní poloviny města? Proboha proč...
Ale stačí trh trochu pokřivit a situace se může rázem i z vašeho rozhodnutí změnit. Třeba když na západě města přijmou zákon, podle něhož budou muset být rohlíky zaručeně křupavé a čerstvé i 24 hodin po jejich koupi. Pro vás by to znamenalo zásadně zvýšit výrobní či jiné náklady, neboť vyrobit takový rohlík popř. jej tak dlouho udržet v takovém stavu bude prostě náročnější. Jenže se pak také může stát, že jej za cenu, za kterou by si jej ještě pořídilo větší množství zákazníků, vůbec nebudete schopen vyrobit a než riskovat dle zákona oprávněné reklamace zákazníků raději „zápaďákům” začnete říkat ne. Zabývat se něčím takovým by pro vás více trápením než přínosem.
Velmi podobná situace nyní panuje i na evropském automobilovém trhu. Můžete si sice prodávat cokoli chcete, ale pravidla nastavená Evropskou unií předem činí z prodeje některých záležitostí na trhu neuplatnitelnou záležitost. Ano, skoro jako všechno v poslední době to souvisí hlavně s europokutami za nadlimitní emise CO2, které budou od 1. ledna tak vysoké, že je může ignorovat leda pár automobilek z nejvyšších cenových sfér. Faktu, že za každý nadlimitní gram CO2 nad hranici 130g/km (tedy přibližně 0,04 litru spotřeby paliva nad hranici 5,2 l/100 km) odvedete EU z každého prodaného auta skoro 2 500 Kč, se již do značné míry přizpůsobily motory. Ty jsou nyní co nejmenší, aby maximálně vyhověly normě pro určování papírové spotřeby paliva. A teď se jim přizpůsobují i převodovky.
Nejde přitom jen o počet převodových stupňů automatů, který jsme rozebírali třeba při ohlášení záměru Hyundai vyrábět převodovku s deseti stupni, ale i srovnání automatických a manuálních převodovek. Ty prvně jmenované zpravidla zdaleka nejsou efektivnější z hlediska ztrát při přenosu výkonu motoru na kola, mohou ale nabídnout vyšší počet převodových stupňů (tedy „delší” sedmý nebo osmý převod) a opět snazší přizpůsobení režimu svého fungování pro testy spotřeby. Jak to v praxi dopadá můžete spatřit třeba v případě nového Porsche 911 991, jenž sice nabízí v případě samočinného i ručního řazení sedm převodových stupňů podobné „délky”, normovaná spotřeba verzí s automaty je ale zásadně nižší. Jeho dvouspojkový automat je přitom složitější a těžší. Je dokonce tak těžký, že zejména kvůli hmotnosti má zapovězeno použití v modelu 911 GT3. V testu spotřeby si ale vede skvěle.
Oba výše zmíněné faktory, tedy úpravy konstrukce motorů i převodovek směrem k evropským normám a pokutám, se pak projevují u silných Audi střední třídy. V létě jsme hořekovali nad tím, že vůz pozbyl všech atmosféricky plněných objemných motorů a i když nedávný facelift modelu A4/S4 přinesl něco podobného jen zčásti (S4 nemá osmiválec již roky), přesto i ji stihla další významná rána. Minulý týden totiž vyplynulo na povrch, že automobilka bez jakéhokoli avíza při představení samotného faceliftu stáhla z nabídky verzi S4 používající manuální šestistupňové převodovky a v nabídce zůstane pouze sedmistupňové DSG. Totéž se pak týká i kupé S5, v obou případech ale změna platí pouze pro trhy Evropské unie.
Že by Evropané byli tak zapřísáhlými odpůrci ručního řazení? Těžko, u S4 a S5 byla přímo řazená převodovka velmi častou volbou - dle zjištěných informací se podíl prodaných S4/S5 s přímým řazením na německém trhu pohyboval okolo 35 % a v našich podmínkách to soudě dle aut, která potkáváme, bylo ještě více. To je dost velké procento na to, abyste takovou výbavu z nabídky zcela stáhli, pokud ovšem do hry nevstoupí nějaká ta tržní regulace jako u shora zmiňovaného prodeje rohlíků.
Pokud se totiž podíváte na dnes již neaktuální informace o spotřebě paliva, zjistíte, že je u verze s S tronikem o 0,6 litru paliva na 100 km nižší. To odpovídá 15 gramům CO2 na kilometr a zatížení verze s manuálem přibližně 36 000 Kč pokuty za každé prodané auto. Automobilka při dnešním příplatku za S tronic ve výši 56 800 Kč a jistě i provedených průzkumech trhu zřejmě došla k závěru, že při rozdílu ceny obou verzí ve výši 20 000 Kč by si již manuální převodovku nekoupila třetina zákazníků, ale jen pár „zoufalců” toužících po tomto způsobu řazení za každou cenu. A tak jej prostě vyřadila z nabídky.
Kdyby to udělala celosvětově, dalo by se to pochopit více jako její rozhodnutí než volba vynucená okolnostmi, ale situace je úplně jiná. Podobně jako u motor 4,2 V8 zůstane manuální převodovka pro tento agregát i třílitrový šestiválec TFSI k dispozici pro trhy mimo Evropskou unii, zejména pak pro Spojené státy americké. Webu Fourtitude.com to potvrdil Barry Hoch, šéf produktového plánování Audi pro Severní Ameriku, který doslova řekl: „Evropa přijde o manuální převodovku, my ji v nabídce zachováme! Je to 100 % jisté, i když zatím nevím, jakým dalším trhům ještě zůstane. Nechci se bát o život když opustím kancelář, nadšenci do manuálních převodovek, jsou... vášniví jedinci.”
Nemůže tedy být pochyb o tom, že tím faktorem, který definitivně převážil jazýčky vah ve prospěch výlučně automatického řazení, jsou evropské regulace. Ostatně zatím nemáme informaci o tom, že by jiné trhy než ty v rámci EU měly o přímé řazení přijít. I tak je rozhodnutí lidí z Audi poněkud pošetilé. Však když už vůz s manuální převodovkou vyrábí, mohli by ho klidně prodávat za vyšší cenu a i těch pár zákazníků, o které by tím nepřišli, by rozhodně nepřinášelo žádné ztráty. Rozhodnutí už ale padlo a že nejde o žádnou pověru dosvědčuje německý konfigurátor Audi: S4 v něm najdete už jen s automatem za cenu od 54 900 Eur. V tom českém se nabídka manuální převodovky stále vyskytuje, pochybujeme ale o tom, že vám ještě bude dodána.
Pokud patříte mezi nadšené příznivce ruční volby převodových stupňů a v souladu s výše prezentovanou obavou obavou pana Hocha byste si chtěli na někoho počkat před kanceláří, pak prosím vyražte v prvé řadě do Bruselu a počkejte si na pár tamních úředníků a nevolených politiků. I přes výše zmíněné jsou to totiž právě jimi nastavená pravidla, která jsou hybatelem podobných, na první pohled iracionálních rozhodnutí automobilek. Nedokážeme si představit, že by Audi jinak bylo s to jedním tahem škrtnout z nabídky volbu , kterou preferuje třetina zákazníků jednoho z jeho výjimečných modelů...
Audi S4 2012: v Evropě jen s automatickým S tronicem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 3 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 6 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva