Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi říká, že má nejlepší autopilot na světě, chce pro něj výjimku z pravidel
9.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Systém Audi AI Traffic Jam Assist řidiči umožní i koukat za volantem na televizi či dokonce spát. Potíž je v tom, že v legislativě pro něj teď není prostor.
Prakticky každá automobilka zkouší momentálně přijít s takovou formou autonomního řízení, jež by posunulo laťku zase o kousek výše. Na vrcholu „potravinového řetězce“ dosud seděla Tesla, jejíž Autopilot sice není dokonalý a stále je v testovací fázi beta, nicméně i přesto nabízel více než konkurence. To se ale prý mění s příchodem nové generace Audi A8. Němci již dříve uvedli, že jde o vůbec první vůz na světě s autonomním řízením úrovně SAE 3.
Pod touto klasifikací si představme umělou inteligenci, která již zvládá zastat člověka prakticky za každé situace vyjma dynamického stylu řízení. Systém dokáže nejen akcelerovat či zpomalovat, následně se rozjíždět nebo zatáčet, ale také monitorovat okolí a zjištěným datům přizpůsobit třeba rychlost jízdy. Lidská posádka ovšem stále musí být schopna převzetí kontroly v přiměřeně rychlém čase.
V praxi to znamená, že při aktivaci systému AI Traffic Jam Pilot již není třeba, aby měl řidič stále oči na stopkách. Vše má místo toho zastat plejáda senzorů, radarů a kamer, jež v rychlostech do 60 km/h dokonce umožní i spát, číst si noviny či třeba sledovat film.
Potíž je v tom, že tento způsob „řízení” překračuje meze silničních zákonů - i když tedy A8 skutečně zvládne řídit až do takové míry bez lidské asistence, člověk za volantem (záměrně neříkáme řidič...) může být popotahován policií za to, že neřídí. Jednoduše proto, že zákony na takovou situaci nepamatují. Audi proto už požádalo o výjimku z pravidla, než bude legislativa vůči systémům autonomního řízení dostatečně upravena. Automobilka se ale zatím zdržuje komentářů na téma zodpovědnosti.
O samotného spícího řidiče se v nové A8 postará jedna z kamer. Ta je zacílena na šoféra a sleduje pohyby jeho hlavy i očí. Pokud systém vyhodnotí, že oči zůstávají zavřeny po delší dobu, nebo že rychlost přesáhla zmiňovaný limit 60 km/h či došlo k uvolnění dopravy, ihned zkusí řidiče vokálně upozornit. Když pak ten nikterak nereaguje a třeba nadále spí, dojde pozvolna až k úplnému zastavení vozu.
Pochopitelně, podle popisu Audi zní všechno krásně jednoduše, realita ale může být o hodně složitější. Jsme tedy zvědavi na první testy, zvláště na ty v běžném provozu. Otázkou ale je, kdy k nim nakonec dojde. Pokud Audi nedostane výjimku z pravidla, může sice pod kapotu napěchovat jakýkoliv hardware a software, nesmí jej ovšem zprovoznit. I proto značka dodává, že jednotlivé funkce bude spouštět pozvolna v závislosti na legislativě a v dohledné době je tedy bude možné zkusit leda na nějakém uzavřeném polygonu...
V novém Audi A8 prý můžete při aktivaci autonomního řízení klidně i zavřít oči. Je však otázkou, jak bezpečné bude, když vás následně systém nevzbudí nebo vám předá kontrolu nad vozem v problematické situaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB