Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi má ostudu, jeho quattro se nehnulo ve srovnání pohonů všech kol s 4x4 Opelu
13.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Quattro je pro mnohé synonymem pohonu všech kol a jako takové by mělo být nejlepší. Nebo aspoň lepší než 4x4 Opelu. V tomto testu není.
Opel sice již není součástí impéria General Motors, nicméně Američané z německé techniky ještě nějaký ten čas profitovat budou. Nová Insignia byla od počátku navrhována jako globální vůz, proto se nyní prodává i s logem Holdenu či Buicku. Do Spojených států zamířila pod názvem Regal a ve verzi GS ji pohání i u nás nedostupný 3,6litrový šestiválec. Základ však disponuje přeplňovaným dvoulitrem jako evropské provedení, a právě na tuto motorizaci se nyní zaměříme.
Čtyřválcová turbojednotka produkuje 250 koní a 353 Nm točivého momentu, pokud je spřažena s pohonem předních kol. Verze 4x4 má k dispozici dokonce 400 Nm. Právě v této konfiguraci se Buick Regal alias Opel Insignia ocitl ve srovnání pohonů všech kol s Audi A5 Sportback quattro. To disponuje obdobným výkonem a točivým momentem (252 koní, 370 Nm), jeho systém pohonu všech kol je ale trochu odlišný. A i když někdy může být výhodou, v tomto konkrétním testu způsobil, že se Audi doslova nehnulo z místa. A to je pro čtyři kruhy docela ostuda.
Jak se to mohlo stát? Audi používá systém Torsen, kdy středový diferenciál je součástí převodovky a za normálních okolností přerozděluje moment mezi nápravami v poměru 40:60 mezi předkem a zadkem. Na zadní nápravě navíc umí přerozdělovat točivý moment mezi jednotlivá kola. Je to pochopitelně řešení, které má usnadňovat jízdu na kluzkém povrchu a umocňovat dynamiku, než aby byla určeno do těžkého terénu. Na takový ale v tomto testu pochopitelně nedošlo.
Opel se vydal zcela jinou cestou, stejně jako Ford oslovil britskou firmu GKN Driveline. Ta modelu Insignia dodala systém Twinster AWD, který zadní nápravu připojuje pomocí dvou spojek. První má na starosti přerozdělování momentu mezi předními a zadními koly, druhá pak redistribuuje výkon mezi jednotlivými koly zadní nápravy. Ta jsou tak ovládána nezávisle na sobě, vůz se tak dokáže s nástrahami počasí poprat lépe než Audi. A právě jednu takovou nástrahu přiložený test simuluje.
Jde o chvíli, kdy tři ze čtyř kol každého vozu spočívají na velmi kluzkém povrchu, představte si led nebo hodně uježděný sníh. V zimě nic až tak nemožného. Čtvrté kolo pak má kontakt pevnou zemí. Stačí tedy, aby systém pohonu všech kol poslal výkon na ono jedno kolo, což řešení Opelu dokáže - Buick Regal se v testu rozjede prakticky okamžitě. Audi A5 Sportback naopak zůstává nehybně stát na místě a nezdá se, že by mu něco mělo pomoci.
S ohledem na rozdíly v konstrukci to dává smysl, přesto by Audi mělo být schopno výkon na jedno kolo též dostat. Pomohlo by více plynu? Možná ano, tím ale úspěch řešení Opelu nechceme nikterak zpochybnit. Stejně jako nehodláme omlouvat poněkud ostudnou porážku Audi...




Disponuje lepším pohonem všech kol Buick Regal či Audi A5 Sportback? V tomto testu je verdikt zcela jasný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 9 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 3 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 5 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 6 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 8 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva