Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin Cygnet byl průšvih, ale ne takový. Prodalo se nejspíš přes tisíc kusů
9.10.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Média v posledních dnech zuřivě šíří zprávu, že Aston Martin prodal pouze 150 Cygnetů namísto předpokládaných 12 tisíc. Realita ale tak strašlivá není.
Už minulý víkend jsme vás informovali o tom, že se Aston Martin rozhodl ukončit výrobu modelu Cygnet alias přepracované Toyoty iQ z důvodu nedostatečného zájmu kupujících. Takový konec nepřišel jako překvapení, neboť téměř milionová cenovka na autě tohoto ražení byla navzdory pozměněnému vzhledu, schopnosti driftovat a luxusnímu interiéru jen těžko ospravedlnitelná. Automobilka tehdy odmítla sdělit, kolik Cygnetů vlastně prodala či vyrobila a ujistila pouze, že pro případné zájemce je u dealerů stále k dispozici dostatečná skladová zásoba. Tím ale dala prostor ke spekulacím, které její pověsti úplně neprospívají.
Na počátku byla zřejmě zpráva některé z agentur, naposledy to byl Reuters. Ten správně uvedl, že bylo prodáno méně než 150 kusů tohoto vozu ve Velké Británii, doplnil to ale zvěstí, že cílem automobilky bylo prodávat 4 tisíce kusů Cygnetu ročně. Něco takového už pravda není, pes celého příběhu je ale zakopaný jinde - auto se prodávalo tři roky, to dělá záměr prodat 12 tisíc kusů. Onen odbyt nedosahující ani 150 aut sice náležel jediné zemi, ale takový detail stačí vynechat a na světě je pěkný bulvární rozpor.
Pátrali jsme po dalších podrobnostech a můžeme potvrdit, že ve Velké Británii se prodalo opravdu pod 150 Cygnetů. Informace o britských registracích nových aut hovoří o 143 vozech registrovaných do letošního roku, další ještě mohou přibýt. Je ale možné, že by se ve zbytku světa prodalo jen 6 dalších aut? Teoreticky ano, prakticky nikoli.
Stačí si projít statistiky dalších zemí a zjistíte, že třeba jen ve Francii a Monaku se Cygnet prodával i po desítkách kusů ročně. A nabízen byl po celém světě. Dopátrat se zmínky o něm v oficiálním dokumentu Astonu není snadné, pro automobilku to zjevně nebyl projekt, na který by byla mimořádně hrdý. Například výroční zpráva z roku 2011 (ty z 2010 ani 2012 se o Cygnetu raději nezmiňují vůbec...) ale hovoří o 3 817 prodaných vozech bez Cygnetu a 4 361 s ním. Bez složité matematiky tak dojdeme k závěru, že jen za rok 2011 prodal Aston 544 Cygnetů a jsou tu ještě roky 2010, 2012 a část 2013. Je snad rozumné předpokládat, že alespoň tisícovku japonsko-britských mini firma udala, a to by nebyl zase tak špatný výsledek. Však prodává jen pár tisíc vozů za rok a tento z nich dával nejmenší smysl.
Ověřit se nám nepodařilo ani to, že by Aston kdy hlásal záměr prodat 4 000 vozů za rok. Šéf firmy Ulrich Bez v roce 2011 hovořil o záměru prodávat „alespoň 1 500 Cygnetů ročně” a i když padala v rozhovorech také vyšší čísla, na 4 000 kusů ročně Aston podle prohlášení manažerů ani nepomýšlel.
Románový příběh uvedený na pravou míru tedy konstatuje: Aston chtěl za tři roky prodat nejméně 4 500 Cygnetů, poptávka ale byla nejspíše maximálně třetinová. Proto další výrobu zastavil, jen necelých 150 vozů ale po světě nejedí...



Aston Cygnet se do historie zcela jistě nezapíše jako úspěšný model, až takový propadák to ale nebyl
Zdroje: Reuters, SMMT, Car a další dobový tisk, Aston Martin
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch