Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Asi nejošklivější auto všech dob je víc praktické než všechny Škody dohromady
27.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jste ohromeni Simply Clever prvky moderních škodovek? Už nebuďte, extrémně ošklivý Pontiac Aztek jich skrývá ještě nesrovnatelně více.
Jaké auto člověku vyskočí v hlavě, kdykoliv se člověk bude bavit o nejošklivějších autech světa? Ty znalejší mohou z paměti vylovit nepříliš známé šílenosti jako Weber Faster One nebo některý ze SsangYongů, celkový konsenzus ale obvykle míří jen k jedinému závěru - Pontiac Aztek. Neexistuje auta ošklivějšího a zároveň známějšího, i díky slavnému seriálu Breaking Bad, u nás trochu zabitému už kvůli nešťastnému názvu Perníkový táta.
Taková slova zazněla nejen z našich úst už mnohokrát, to je ale jen první dojem. Pokud znáte rčení, že důležité je to, co se skrývá uvnitř, pak byste mohli dát i Azteku šanci ukázat, co v něm skutečně vězí. Kolega Doug DeMuro si jej nyní vzal na paškál právě s tím cílem a říká, že je to zajímavější vůz, než se na první pohled zdá. A nestřílí úplně mimo terč.
Pozadí vzniku tohoto vozu už jsme se v minulosti věnovali a je zajímavé samo o sobě. Koncern GM chtěl na přelomu milénia snad za každou cenu dokázat, že je víc „cool”, než si svět myslí, a tak pustil do výroby jedno z nejujetějších aut vůbec. Za ošklivé ho považuje každý, kdo má oči, a to hlavně v prvních evolucích s čistě černou spodní polovinu karoserie a vskutku nepovedenými třípaprskovými koly či jejich kryty. Právě kvůli tomu ale lidé přehlíží záplavu zajímavých nápadů v nitru Azteku. Je jich tolik, že „Simply Clever” prvky dnešních škodovek, jinak docela zajímavé nápady, vypadají jako odvaz z aztéckého čaje.


Takto ošklivý byl Aztek z kraje své existence...
...Doug DeMuro si posvítil na pozdější a přece jen o trochu lépe vypadající exemplář
Začněme věcí, která je jinak rezervovaná sotva pro karavany - stanem. K Azteku byl za příplatek k mání stan, který jste natáhli na otevřenou záď a měli jste jak prostor k přespání dvou lidí, tak i malý přístřešek, který chrání vstup před deštěm. Nebylo nutné s sebou ani vozit skládací židličky - zadní sedačky se daly snadno vymontovat a mohli jste venku sedět na nich.
Fungování této věci pomáhá, že páté dveře jsou dvojdílná - prosklená část se otvírá nahoru a plechový díl dolů jako u pick-up trucku. Dá se na ní sedět, dokonce jsou tu naznačená místa pro dvě pozadí a také dva držáky nápojů. Sklopné zadní čelo také prodlužuje prostor na spaní. Říkáte si, jak se asi spí v... kufru? Nenechte se zmást vlastními představami, o pohodlí se tu stará nafukovací matrace, která také byla mezi příplatkovými prvky. A kdybyste nevěřili, že tohle vymyslel přímo koncern GM, podívejte se zblízka - stejně jako stan, i matrace má na sobě logo Azteku.
V příplatcích byly také reproduktory v zádi, které mohly ozvučit prostor za vozem, když jste chtěli mít party v lese. V kufru byly také základní ovládací prvky. Na rozdíl od stanu a matrace tenhle konkrétní Aztek příplatkové reproduktory v kufru neměl. Ale nemusíme vidět všechno, abychom tomu věřili.
Výklopná záď vozu je dvoudílná a umožňuje na spodní části vysedávat s nápoji po ruce...
...nebo se proměnit ve stan, s vlastní matrací.
Co tento Aztek má, je kompletní výbava prostoru pro cestující. Je tu tedy trochu bizarně (jako všechno zde...) vyhlížející původní rádio a kousek od ní skrytý chladicí box, který můžete celý vyjmout. Co je pozoruhodné, pokud s ním nechladíte třeba nápoje a necháte jej ve voze, je běžnou součástí středového tunelu a lze jej používat jako normální schránku ve středovém tunelu. Jsou v něm stojánky na CD a dokonce i držáčky na mince. Oproti běžné autochladničce je malý, ale má na sobě loga Aztek a Pontiac. A právě reliéfní logo Pontiac ho drží na místě ve středovém tunelu. Chytré.
Dalším zajímavým prvkem je plošina v zavazadlovém prostoru, která sama skýtá úložné prostory třeba i pro onu matraci. To ale není to zajímavé. Pozoruhodné je, že tato plošina je celá vysouvací a vyjímatelná, což řeší potíž s dostupností věcí na konci zavazadlového prostoru. Pokud na ně nedosáhnete, prostě plošinu vytáhnete a máte vše jako na tácu. A pokud ji chcete odstranit, abyste měli v kufru o pár litrů víc místa, můžete to klidně udělat. Další chytrost - má vlastní kolečka, takže ji nemusíte do garáže nést, můžete ji tlačit po zemi.
Chladící box a úložný prostor v jednom...
...i pojízdná plošina v kufru jsou věci, které bychom ocenili i v mnoha modernějších autech
Nejen velké a nápadné praktické prvky ale zpříjemňují život. Ve stropě je schránka na nikoli jedny brýle, ale hned dvoje. Pozoruhodný je také držáček na balíček papírových kapesníků ve schránce před spolujezdcem. A co Škody připomene více než co jiného jsou různé drobné úložné prostory po bocích zavazadelníku, kam si můžete schovat věci, které se nemají hýbat, nepotřebujete je často nebo je okolí nemá zvenku vidět.
Ostřikovače v ramenech stěračů možná nejsou až tak originální, ale je to stále nejlepší způsob, jak i za jízdy dostat kapalinu ostřikovačů na místa čelního skla, kam jinam běžné ostřikovače nedostříknou. Jenže ne všechno je na Azteku tak promyšlené, tento vůz má i své nevýhody. A není to jen vzhled.
Držák na dvoje brýle nebo integrovaný držáček balíčku papírových kapesníků jsou drobnějšími prvky zpříjemňujícími život, podobně jako menší schránky v kufru či ostřikovače čelního skla v ramenech stěračů
K těm primárním patří nízká kvalita zpracování - ovšem nikoliv překvapivě nízká, adekvátní „masovému” produktu koncernu General Motors z přelomu tisíciletí -, laciné plastové ovladače v interiéru, což je ovšem také adekvátní GM té doby, nebo relativně nízký výkon - 184 koní, které dávala standardní 3,4l V6, nebylo na auto velikosti Azteku dostatečné ani tehdy a není ani teď.
Jak jsme již naznačili, snaha o šetření nákladů je patrná také ve způsobu lakování Azteku modelových let 2002 až 2005. Velká část ošklivosti Azteku při představení totiž pocházela z tmavošedého oplastování dolní části karoserie. Takhle se ale Aztek vyráběl jen první modelový rok 2001, pak přišel „facelift”, přesněji napravení nejočividnějších přehmatů, a auta byla lakovaná celá. Jenže oplastování nezmizelo, zůstalo na autech, jen ho při výrobě lakovali stejnou barvou jako zbytek auta.
Pozoruhodné je také zcela nezamykatelné a nijak nekryté víčko palivové nádrže, opět plastové. Zadní pásy trčící ze stropu jsou také zvláštní, podobně jako ovládání vnějších zpětných zrcátek. A onen design? To je kapitola sama pro sebe, ale mnohokrát probraná. Tak ji raději tentokrát pomineme.
Aztek je možná auto postavené chytře, ale také levně a bizarně. A znát to není jen na vzhledu
Jízda Aztekem ale nezklame; především tedy proto, že nemáte velká očekávání. Je to naprostý opak sporťáku vyjma autobusu, takže vlažné zrychlení a velké boční náklony karoserie jsou samozřejmostí. Podvozek je ale dostatečně pohodlný na běžnou jízdu i po rozbitých silnicích a díky velké světlé výšce se můžete vydat i mimo asfalt, a to i když nemáte příplatkovou čtyřkolku.
Aztek skutečně je zajímavé auto, avšak ne tím běžným způsobem. Není rychlý ani krásný, nemá dokonalý podvozek. Do dějin vstoupil svou ošklivostí, ale pod slupkou má co nabídnout. Jen je možná škoda, že to svět začíná oceňovat až 16 let po uvedení na trh - a 12 let po skončení výroby pro tragický nezájem zákazníků. Kteří se otočili na pětníku hned poté, co vůz spatřili. V katalogu...
Kompletní galerie vybraných záběrů a video
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nejnovější články
K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
před 9 hodinami14 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
před 10 hodinamiFaceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” pohonem, jeho největší dnešní problém je jinde
včeraDrsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.11. 22:41 - Truck Daškam
- Výběr autopojištění 03.11. 21:58 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.11. 20:00 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.11. 16:56 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB