Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slovák prodává jednu z nejkrásnějších a nejvzácnějších Škod v úžasném stavu, dnes je autem za miliony
19.9.2022 | Petr Miler
O škodovkách nejsme zvyklí mluvit jako o vzácnostech či krasavicích, tím spíše pak ne, jde-li o auta z dob komunistické éry české značky. Z každého pravidla ale existují výjimky, tady je jedna z nich.
Letos na jaře jsme vám ukazovali Škodu 1000 MB na prodej v úžasném stavu. Tohle auto snad stále zná naprostá většina Čechů, třebaže na silnicích dávno běžně k vidění nebývá. Je to jeden z designově nejpovedenějších automobilů vyrobených v ČSSR, který se v dobách komunismu dal alespoň trochu normálně koupit. Představoval náhradu za úplně původní Octavii, šlo o první škodovku s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. A není zase tak přehnané tvrdit, že položilo základy motorizace Československa na dekády dopředu - i typy 105, 120 a spol. by ve své podstatě pořád stejnými vozy.
Pro to všechno jsou dnes embéčka mezi sběrateli a fandy českých veteránů oblíbené, v závodech AZNP se ale nevyráběly jen čtyřdveřové 1000 a 1100 MB. Kabriolet Škoda Felicia, který v Československu vznikal v letech 1959 až 1964, si získal nejen u nás, ale i v zahraničí slušnou oblibu. Už v roce 1960 tedy bylo rozhodnuto o vývoji jeho nástupce, který by byl určen primárně na export. A tak se začalo pracovat na modelu na základě Škody 1000 MB, který by měl dvoje dveře a plátěnou skládací střechu.
Měl se jmenovat Škoda MBX a měl to být trhák, podobně jako byla Felicia. Jenže už při vývoji se zjistilo, že z technických důvodů není reálné takové auto postavit. Karoserie totiž nebyla dostatečně pevná, a to až do té míry, že se přes použité výztuhy lámala, ne jen kroutila. Projekt se tedy změnil z kabrioletu na tudor či dvoudvéřový sedan, tedy vůz o tříprostorové karoserii a dvou dveřích. Název zůstal stejný, tak se zrodila Škoda 1000 MBX.
Byl to ale jen začátek cesty, následovala fáze hledání úspor. Zkoumalo se, kolik se toho dá použít ze čtyřdveřové Škody 1000 MB. Škodovka tehdy musela šetřit, ale s 1000 MBX se jí to moc nedařilo - po karosářské stránce jsou MB a MBX shodné jen po čelní sklo, pak už to jsou jiná auta. Jistě, výsledek mohl dostat obyčejné rámové dveře a normální B-sloupek, jako pozdější 110 R, Garde a Rapidy, ale nikoliv, dveře jsou unikátní nejen bezrámovou konstrukcí a skla jsou úplně nová včetně toho zadního.
Oproti prototypům kabrioletu byla karoserie tudoru po přidání pevné střechy znovu tužší. Nelámala se, ale její torzní tuhost byla stále tak špatná, že pokud jste nestáli na rovině, třeba ani nešlo zavřít dveře. Také do vozu zatékalo a musel být ručně doděláván, což opět prodražilo výrobu. Přes všechny tyhle problémy byla Škoda 1000 MBX dokončena a v roce 1967 uvedena do prodeje s plánem vyrobit asi 50 tisíc kusů, převážně pro export.
Technické specifikace modelu 1000 MBX byly prakticky stejné jako u čtyřdveřového embéčka. Za zadní nápravou byl podélně uložený řadový čtyřválec, který měl objem 988 ccm a nabízel 42 koní. Od roku 1968 se začala vyrábět také verze 1100 MBX, kde číslo znamenalo zvětšení objemu motoru - měl 1 107 ccm a na kola poslal celých 52 koní. A měl-li člověk dostatek známých na dostatečně správných místech, bylo možno si MBX pořídit i u nás. Dát dohromady 52 200 Kčs na MBX ale byla podle různých zdrojů ta jednodušší část cesty k tomuhle vozu, třebaže i tohle ale bylo o 10 tisíc víc, než stálo čtyřdveřové embéčko.
Problémy s kvalitou zpracování, ztělesněné zejména průsaky vody do interiéru, stály za spoustou případů, kdy nespokojení zákazníci svá auta Škodě vraceli. Tohle a další technické problémy spoustu zákazníků na Západě odradily a počáteční zájem rychle opadl. V roce 1969 tak bylo rozhodnuto o ukončení produkce po výrobě pouhých 2 517 kusů Škody 1000 a 1100 MBX. První jmenované verze vzniklo 1 403 kusů, silnější varianty 1 114 kusů.
Takové množství by zas tak velkou vzácnost nezajišťovalo, jakkoli to není velké číslo. Jenže MBX je na světě přeci jen už přes 50 let a za ty roky byla hromada aut zničena. Častým problémem byla samozřejmě koroze, která si vzala spoustu kusů. Škodovka také nikdy neprodávala náhradní karoserii na MBX, zatímco na MB ano, takže pokud člověk s MBX příliš vážně havaroval, nebylo jak ji opravit, kromě přestavby na čtyřdveřové 1000/1100 MB.
Ve výsledku tak v České republice jezdí pouhé desítky MBX a v Evropě jich existuje možná stovka, jak odhadl už před několika lety Michal Kačmár, tehdy jeden z designérů Škody Auto a majitel rovnou dvou MBX, z nichž ale bylo tehdy pojízdné jen jedno, které se dalo z oněch dvou zakoupených aut postavit. Tím se dostáváme k největšímu dnešnímu problému MBX - neexistují náhradní díly. Třeba dveře se vyrábí z těch na model MB, prodlouží se a odstraní se rám. I proto renovace takovéhoto auta může trvat léta.
Pokud byste přes všechno zmíněné chtěli Škodu MBX vlastnit, můžete si jeden pozoruhodně zachovalý stroj koupit. Sběratelé ho málokdy chtějí prodat, takže jde opravdu o výjimečnou příležitost chopit se zrenovovaného, skutečně výtečně vypadajícího kusu. Přesně takový exemplář z roku 1966 se objevil v prodeji ve slovenských Topolčanech za, podržte se, 65 tisíc Eur, tedy asi 1,6 milionu Kč.
To jsou vážně obrovské peníze, dostanete za ně ale vůz výjimečný nejen svou podstatou, ale v tomto případě i stavem, který můžete vidět na zdrojovém odkazu. Jakkoli detailů známe poskrovnu, najeto má mít jen něco přes 35 tisíc km a vypadá podle toho. Kombinace světle modré barvy karoserie s koženým interiérem ve velbloudí žluti působí parádně a stále dělá dojem mimořádně krásného, ne-li úplně nejkrásnějšího auta okřídleného šípu.
Ať už ale na MBX říkáte cokoli, podobné kusy se opravdu nevidí a nabízí se kdo ví jestli jednou za rok, my jsme takovou nabídku nespatřili ještě déle. Samozřejmě, krásnou 1100 MB pořídíte za zlomek této částky, jak jsme zmiňovali nedávno. Ale těch také vzniklo mnohonásobně více než MBX. Oba modely, jak čtyřdveřový, tak i dvoudveřový, jsou kusem historie škodovky. Jen je MBX kusem vzácnějším a proto je i mnohem víc ceněný, dnes zjevně až trochu bláznivě.














Neskutečných 1,6 milionu korun v přepočtu požaduje slovenský majitel za podobně dobře vyhlížející exemplář Škody 1000 MBX - ilustrační fotky zachycují kousek ve vlastnictví samotné škodovky. To je opravdu hodně peněz, ale za opravdu výjimečnou věc. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 10 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 2 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 3 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 4 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 7 hodinamiEU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva