Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Arrinera Venocara: je to plagiát postavený na replice Lamborghini?
30.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Výrobce Venocary čelí v Polsku vážným obviněním z plagiátorství. Firma se však hodlá bránit soudní cestou a už nyní předkládá některé důkazy.
Polskou automobilovou scénou hýbe konflikt mezi několika tamními motoristickými novináři a společností Arrinera Automotive S.A. připravující výrobu prvního domácího supersportu Venocara. Do firmy se navezla tamní online televize v programu Motodziennik a rádio Tok FM, konkrétně novinář Jacek Balkan, který kromě jiného uvedl, že Arrinera je pouze „špatná replika“.
Do sporu se zapletl také web Worldcarfans, která od polských novinářů obdržela několik fotografií, které mají dokázat jejich obvinění. Je na nich vidět kupříkladu to, že panel klimatizace, přístroje a ovládaní oken i zpětných zrcátek pochází z Audi, výdechy klimatizace pro změnu z Opelu Corsa a design celkově kopíruje spoustu charakteristických stylistických prvků Lamborghini.
Hlavní argument je ale poněkud většího kalibru. Média tvrdí, že Venocara je ve skutečnosti postavena na základech polské repliky Lamborghini Murcielago s názvem Bojar El Torro. U vozu s cenovkou v přepočtu téměř tři miliony korun by se to jejím majitelům, případně zájemcům pochopitelně nemuselo líbit.
Co na to Arrinera? Lukasz Tomkiewicz, zakladatel a majitel společnosti poslal během několika dní kolegům z Worldcarfans elaborát na několik stran. Samozřejmě tvrdí, že Venocara byla postavena samostatně, což chce dokázat především tím, že k základnímu návrhu šasi přizval britskou legendu Lee Nobleho. Dále tvrdí, že finální design auta bude ještě přepracován dvorním návrhářem Pavlem Burkatskym. Tomkiewicz dále uvedl, že podá na Jaceka Balkana trestní oznámení za pomluvu a připomněl, že novinářem rozeslané obrázky šasi nepochází z Venocary.
Lukasz Tomkiewicz se pozastavil také nad komponenty převzatými z jiných vozů a vcelku logicky argumentuje tím, že jde u malosériových aut o běžnou věc, rozhodně ne nelegální - tyto díly jsou kupovány od jejich skutečných výrobců. Jako příklad použil třeba Noble M600, které rovněž využívá výdechy ventilace z Corsy a dánské Zenvo ST1 jde v přebírání součástek ještě dál - palubní přístroje z 911, panel klimatizace Corvette C6 a výdechy Seatu Ibiza.
U finální Arrinery poháněné osmiválcem LS9 od GM (a Corvette ZR1) by to ale mělo být ještě trochu jinak. Tomkiewicz uvádí, že v sériovém voze se panel klimatizace z Audi S6 (C5), ani její budíky neobjeví a místo toho Venocara dostane panel s displejem OLED.
Jak tohle celé dopadne, si dnes dost dobře netroufáme odhadnout, z našeho pohledu je ale spor vyvolaný zmíněnými polskými médii - ač Venocara nesporně trpí nedostatkem invence - poněkud umělý. Vůz je vizuálně značně inspirován Lamborghini, což lze oprávněně vnímat negativně, žádný konkrétní model ale přímo nekopíruje. A nevíme o tom, že by si „Lambo” na něco stěžovalo. Použití částí jiných aut pak opravdu není nic zvláštního, od malé firmy nelze očekávat, že si sto procent dílů vyrobí sama a pokud je nakupuje od jejich původních výrobců, není to nic proti ničemu. Tedy pokud to nevadí potenciálnímu kupci, který se výměnou za to dočká o něco nižší ceny.
Kauzu každopádně budeme sledovat dále a informovat vás o jejím dalším průběhu.
Podle polských novinářů jsou toto důkazy plagiátorství, podle Arrinery lži, věci vytržené z kontextu a běžné praxe malosériových výrobců
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva