Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Volkswagen není imunní proti klesající poptávce, snižuje prodejní cíle
7.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ačkoli o potížích s odbytem slýcháme ze všech stran, některým firmám se přes tento stav dařilo. Jednou z nich byla skupina VW, teď došlo i na ni.
Tedy pokud hovoříme o prodejích aut, je třeba si svět rozdělit na dvě, nebo ještě lépe tři části. První je Evropa, která se pod tlakem mnohaletých (a bohužel dále trvajících a zintenzivňovaných) unijních regulací, masivního přerozdělování a s ním úzce souvisejícího zadlužování řítí do stále větších problémů. Potíže postupně zasahují další země, když začaly už v těchto souvislostech velmi dobře známém Řecku a aktuálně stíhají hlavně Španělsko, Portugalsko a řítí se i na Itálii. Jistě není náhodou, že zrovna v těchto končinách se propadají trhy skoro se vším, auta nevyjímaje. Prodeje aut ve Španělsku jdou doslova ke dnu a také v Itálii už jsou na tom tak špatně, že se poprvé od druhé světové lépe prodávají kola než auta.
Ani zbylé části Starého kontinentu ale nejsou kdo ví jak „v pohodě”, konec konců celý evropský trh už od dubna 2010 prakticky permanentně klesá (výjimkou byl jen únor 2011, kdy došlo k bagatelnímu meziročnímu nárůstu o 0,9 %) a v posledních měsících se meziroční poklesy stabilně pohybují mezi 7 a 10 procenty.
Druhou částí jsou USA a Japonsko, které se pohybují na hraně mezi úspěchy neúspěchy, přičemž v poslední době se spíše daří. Tamní trhy ostatně nejsou tak sešněrované, jakkoli k ideálu má situace rovněž daleko. Třetí částí je zbytek světa reprezentovaný hlavně Čínou, Ruskem, Brazílií a v poslední době i Indií. Tyto obrovské trhy těží z vzkvétajících ekonomik jednotlivých států kombinovaných s omezenou nebo minimální saturací potřeb tamních obyvatel. Proto tam také prodeje aut obvykle rostou dvouciferným tempem a i když ne, jsou prodeje stále relativně vysoké a z dlouhodobé perspektivy prudce rostoucí.
Tento pohled na svět pak vysvětluje, proč ze všech stran slyšíme na jednu stranu nářky nad upadající Evropou a na druhou stranu informace o velmi dobrých ekonomických výsledcích jednotlivých automobilek. Kdo chytil zejména čínsko-ruskou vlnu, ten má dobré výsledky, kdo nikoli, ten spíše pláče nad evropskými ukazateli nebo se snaží vytěžit maximum alespoň ze Spojených států či Japonska.
Jsou ale i firmy, kterým se navzdory potížím Evropy dařilo či daří také v těchto „starých odbytištích”. Jde například o ty korejské (Hyundai letos v Evropě roste o 10,1 %, Kia dokonce o 23,3 %) nebo už v těchto souvislostech párkrát skloňovaný Jaguar a Land Rover (+35,5 %, jakkoli jde o menší množství aut). Špatně na tom dlouho nebyl ani Volkswagen, který též mírně stoupal, po letošním srpnu se ale v Evropě také dostal do červených čísel (-0,1 %) a se znalostí zářijových výsledků (kompletní statistiky zatím nejsou veřejně k dispozici) rovnou přehodnotil své původní prodejní cíle.
Automobilka proto oznámila, že pro letošní rok snižuje svá odbytová očekávání pro Západní Evropu o plných 140 000 aut. „Skupina VW letos nadále prodává více aut než loni, je ale pravdou, že jich bude nakonec o něco méně, než jsme původně plánovali,” řekl konkrétně Bernd Osterloh z Volkswagenu pro německý deník Handelsblatt a v souvislosti s přehodnocením cílů dodal: „O 140 tisících autech ale mluvíme jako maximu.”
Automobilka přitom nečeká zlepšení, jednak konstatovala, že v Evropě ke zvratu nedojde v následujícím roce až dvou, a předem omezila také svou výrobu. Původně letos chtěla (včetně nákladních vozů) vyprodukovat na 9,7 milionu aut, aktuálně počítá s číslem 9,4 milionu. A nelze vyloučit, že se všechny zmíněné hodnoty budou dále snižovat, už minulý měsíc se hovořilo o tom, že VW letos prodá v Evropě o čtvrt milionu aut méně, než počítal, jakkoli firma tyto zvěsti oficiálně popřela a potvrdila až výše zmíněné nižší číslo.
Automobilce ale může pomoci její nová hvězda, sedmá generace Golfu, která se právě představila na pařížském autosalonu. Aniž by s ní kdokoli ze zákazníků jel, VW už registruje více objednávek než doufal, navíc chce ještě celý příští rok vyrábět šestou generaci, a postavit se tak levnější konkurenci hlavně z Koreje. Na tu totiž zatím v relativních ukazatelích (absolutně prodá VW jako značka v Evropě čtyřikrát více aut než Hyundai a totéž jako koncern proti konglomerátu Hyundai-Kia) výrazně ztrácí.
VW na Starém kontinentu zaostává za vlastními plány a mírně ztrácí i v absolutním měřítku. Pomoci mu má hlavně nová generace Golfu
Zdroje: Handelsblatt, Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 11 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva