Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Americký automobilový trh stále výrazně roste, ale za jakou cenu?
8.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rychlý růst trhu s auty v USA podle analytiků není udržitelný, vrchol má být velmi blízko. Stojí za tím pobídky ke koupi a benevolentnější půjčování.
Americký automobilový trh je na tom v letošním roce velmi dobře, oproti loňskému roste o 5,5 procenta. Podle některých odhadů se v USA letos prodá okolo 17 milionů nových aut. Vypadá to krásně, šest let po tzv. finanční krizi, ale pokud se podíváme trochu hlouběji, není to až tak růžové. Růst je totiž poháněn velkými slevami na nová auta. Podle analytiků tak to, co nyní vidíme, není udržitelné.
Průměrná sleva v červenci 2014 dosahovala 2 702 dolarů (56 400) korun na každé prodané auto a podle předpovědí se tyto pobídky k nákupu budou dále zvyšovat ve snaze výrobců prodávat co největší počty aut. Největší slevy jsou v segmentech kompaktů a střední třídy, protože automobilky potřebují prodávat těchto aut nejvíce, jelikož se z největší části věnují právě jejich výrobě.
Kromě toho se také zhoršuje situace s pořizováním aut na splátky. Průměrná doba splácení je 66 měsíců, tedy pět a půl roku. Procento půjček na déle než 72 měsíců, tedy šest let, se podle LMC Automotive zvýšil z 23 % v roce 2008 na 32 % v roce letošním. Roste také počet případů, ve kterých si auta pořizují na splátky i lidé, kterým by ještě před pár lety nikdo takovou půjčku nepřiklepl. Obrovský nárůst podobných hypoték stál za nedávnou krizí.
Podle Karla Brauera, analytika Kelley Blue Book, jsou však problémem spíše ony velké slevy. Ke konci roku se podle něj dostanou na hodnoty, na kterých byly v roce 2007. Celkem tyto slevy mohou automobilový průmysl stát až 5,2 miliardy dolarů (108 miliard korun) za rok.
Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, který nedávno označil automobilku Tesla za nejdůležitější automobilku světa, říká, že americký automobilový trh je blízko vrcholu. Podle něj se v roce 2017 prodá 18 milionů aut, rok nato se ale mají prodeje propadnout na 14 milionů. To by mohlo znamenat například propouštění spousty zaměstnanců jen kvůli toho, aby domácí automobilky nespadly do ztráty.
Ani Jonas však nepředpovídá, že by se opakoval scénář z doby před šesti lety, kdy výrobci byli v mnohamiliardových ztrátách a někteří dokonce potřebovali vládní pomoc, aby se vůbec udrželi při životě. Výrobci prý jsou na velké poklesy lépe připraveni.
Ne všechny automobilky ve Státech ale postupují stejným způsobem. Honda podle slov Johna Mendela, vice-prezidenta amerických prodejů, nepoužívá a nebude používat nástroje, jak v krátkém horizontu zlepšit prodeje, tedy například nabídnout půjčku i těm zájemcům, kteří si ji nemohou dost dobře dovolit. Pro automobilku to může být v delším horizontu výhodnější, v tom krátkodobém však ztrácí - v červenci prodeje klesaly o 1,3 %.
Na vrchol amerického automobilového průmyslu se tedy stále čeká, jen podle některých analytiků přijde dříve, podle jiných později. Určitě se nedají očekávat takové problémy, jako před šesti lety - automobilky jsou jistě lépe připraveny.
Automobilový trh v USA rychle roste, podle některých analytiků to může mít krátkého trvání (ilustrační foto)
Zdroj: The Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.22. 20:23 - M.Z.
- Onboard videa 11.22. 20:03 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch