Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Alfa Romeo 4C 2014: co stojí za 200 kilogramy nadváhy americké verze?
14.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
4C se v USA od té naší liší. Za dodatečnými 200 kilogramy je potřeba hledat snahu o vyšší bezpečí posádky kvůli odlišným požadavkům tamní legislativy.
Zatímco na evropském kontinentu se Alfa Romeo 4C prodává již od konce loňského roku, na americký trh dorazila až před dvěma měsíci. Věděli jsme například, že za Velkou louží dostane kupé v rámci standardní výbavy například světla z otevřeného Spideru, zatímco Evropané si budou muset dočasně vystačit s těmi ošklivými „hmyzími“. Důvodem zpoždění ovšem nejsou světlomety, ale významně odlišné konstrukční celky.
V článku o ostřejší verzi pro rok 2016 jsme se zmínili, že Američané dostanou spolu s tímto sporťákem také zcela nový přední i zadní pomocný rám, přepracované a zesílené zavěšení nebo upravený karbonový monokok, avšak u toho jsme také skončili. A právě proto vám přinášíme o něco podrobnější rozborku, aby bylo jasno, proč je v USA 4C dokonce o 200 kilogramů těžší než u nás. Odlišná palivová nádrž je totiž jen třešničkou na dortu.
Hlavním důvodem změn jsou požadavky tamních předpisů, které diktuje americký úřad National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Jedná se především o maximálně přípustné deformace při některých druzích srážek, které se od těch „námi zkoumaných“ podstatně liší. Z tohoto důvodu musel být přepracován zejména karbonový monokok 4C, který je z hlediska evropských norem dostatečně bezpečný, jenomže při překročení určitého, blíže nespecifikovaného vyššího zatížení konstrukce při je bočním nárazu roztříštěn, což je v USA nežádoucí. Proto musel Fiat do konstrukce karoserie a šasí přidat hodně hliníku, aby dosáhl větší robustnosti, čímž se značně zvýšila nejen pružnost, ale také hmotnost celé konstrukce.
Kromě toho si v přiložené fotogalerii můžete prohlédnout rozdílně zkonstruovaný přední a zadní pomocný hliníkový rám, jejichž konstrukce se už na pohled značně liší. Žlutě vyobrazené díly předního rámu americké verze sice disponují stejným vnějším profilem, ale mají silnější stěny uvnitř, aby v případě kolize byly odolnější. Dále si přičtěte dodatečné červené komponenty rámu pro lepší pohlcování energie nárazu s menším překrytím, nikoliv z čistě čelní srážky. Z tohoto důvodu je varianta pro USA v praxi jistě bezpečnější než ta naše. Dále jsou tu také dva modré díly, jejichž úkolem je lepší spojení s podvozkem, tedy zamezení vlivu vyšší hmotnosti na jízdní vlastnosti.
Totéž se dá prohlásit o zadním pomocném rámu, taktéž vyráběného v obou variantách za pomoci kombinace odlévání a kování hliníku. Přidané, červeně zobrazené komponenty mají posádku americké verze ochránit při srážkách vozů se zádí 4C při velkém přesahu a dále zde vidíme absorbující pylony pro pohlcování energie při nehodách, k nimž dochází v nízkých rychlostech. I zadní pomocný rám vyvíjen s důrazem na minimální ovlivňování chování vozu navzdory implementaci dodatečných dílů, a tedy kilogramů. Další kila navíc má údajně na svědomí i odlišný systém regulace emisí výfukových plynů, který je konstrukcí příbuzný s filtrem pevných částic.
O rozdílném, respektive odolnějším zavěšení mnoho informací není, a tak se dá jen odvodit, že je zde hlavně kvůli vyššímu zatížení obou náprav. Asi bychom mohli dále rozebírat, která verze bude z toho či onoho hlediska ve výsledku lepší, ale to už si jistě dovodíte sami. My vše uzavřeme konstatováním, že díky ceně, která má ve Státech začínat na sumě 55 000 USD (cca 1,1 milionu korun) bude i o dvě stě kilo lehčí evropská verze za 1,4 milionu Kč už v základu podstatně dražší srandou...
Alfa Romeo 4C je v USA o 200 kilogramů těží zejména kvůli vyšší bezpečnosti, respektive jiným požadavkům tamní organizace zaměřené na bezpečnost automobilů
Zdroj: Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva