Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Akcie Tesly čeká dramatický propad, říká analytik z řad jejích příznivců
27.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
John Lovallo, analytik Bank of America Merrill Lynch, se Teslou zabývá už roky a pořád jí věří. Nyní ale předpovídá velký pokles ceny akcií.
Americká automobilka Tesla by mohla v dohledné době čelit prudkému propadu hodnoty svých akcií. To není zas tak převratná zpráva, různí lidé říkají podobné věci už déle. Tentokrát ale tato slova vyřkl jeden z největších fanoušků této automobilky a zároveň analytik pracující u Bank of America Merrill Lynch, Jon Lovallo. Právě proto, že Lovallo se Teslou dlouhodobě zabývá a věří jí, je tento vývoj jeho rétoriky dost neočekávaný.
Skoro pokaždé, když Elon Musk veřejně vystoupí s nějakým optimistickým prohlášením, hodnota akcií roste. Dělá to skoro pokaždé, byť existují i výjimky, například když šéf Tesly světu před více než měsícem vyjevil, že se jeho firmě v Číně nedaří tak, jak předpokládala a že ještě dlouho nebude zisková. Tehdy akcie poklesly až na 185,60 dolaru (4 358 Kč) za kus, nyní už jsou opět na více než 207 dolarech (4 987 Kč).
Většinou ale mají jeho projevy na hodnotu akcií opačný efekt a pokud nebude automobilka schopna svým slibům dostát, akcie půjdou dolů. Značka totiž podle některých názorů prodává budoucnost, aniž by se byla schopna opřít o současnost. Zmiňme například Model X, který už dávno měl jezdit po silnicích v rukou spotřebitelů, ale na asfaltu je nanejvýš při testech a automobilka zatím stále jen slibuje. Také je v plánu Model III, který by měl stát 35 tisíc dolarů podle optimistů; skeptikové hovoří o 50 tisících. Jestli ale přijde ještě v této dekádě, je ve hvězdách.
Výrobní program automobilky může být dalším problémem, a to shodou okolností dle dalšího velkého příznivce, analytika Morgan Stanley Adama Jonase, který Teslu označil za nejdůležitější automobilku světa. Fakt, že vyrábí jedno auto - údajně nijak špičkové, podle různých zdrojů - v jedné továrně může být v budoucnu na škodu. Výroba jediného auta však může stačit, pokud dokáže firmě zajistit ziskovost. A jestli to Model S zvládne, je otázkou, třebaže hlavní náklady Tesly nejsou tvořeny jeho výrobou, ale investicemi například i v souvislosti s Modelem X.
Optikou investora ale může být jediné auto v nabídce problém proto, že automobilka neporoste, takže on ztratí motivaci do ní investovat, což může ústit v pokles zájmu o akcie a tedy v pokles jejich ceny. Také může být problémem ochabnutí poptávky po Modelech S, která je zatím v Evropě i Americe stále relativně silná i přes problémy, které onen stroj má.
Dokud nicméně ostatní automobilky nepředstaví elektromobily dojezdem a rychlostí schopné konkurovat Modelu S, nic takového se moc čekat nedá. Apple, pokud vůbec nějaké auto postaví, s ním bude chtít konkurovat spíš vozítku Googlu než luxusním sedanům za více než 100 tisíc dolarů. Navíc ten očekávaný i proklínaný Model X letos už snad konečně přijde a jelikož poptávka po všech typech SUV a crossoverů je dlouhodobě na vzestupu, o zákazníky nejspíš mít nouzi nebude.
Nezapomínejme také na to, že Elon Musk je schopný byznysmen, třebaže poslední léta ztratil dost ze svého kreditu oportunistickým stavěním svého podnikání na přerozdělovaných penězích. Přesto - spoluzaložil a velmi výhodně prodal systém internetových plateb PayPal a nyní vede automobilku, která už roky je schopna fungovat i s obřími ztrátami. Zda, kdy a jak moc tedy akcie poklesnou, zatím těžko odhadovat, Lovallovy predikce ale - na rozdíl od mnoha jiných - nelze brát na lehkou váhu.
Nakolik je Tesla Model S schopna automobilku uživit, je otázkou
Zdroj: Businees Insider
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie