Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aby se nezapomnělo: Elon Musk nesplní další ze svých slibů, o dva roky, možná pět
11.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Musk toho nasliboval tolik a splnil tak málo, že není lehké si vzpomenout, co všechno neklaplo. Jednu bláhovou, ale podstatnou věc si teď připomeneme.
Slibem nezarmoutíš. Toto pořekadlo musí mít Elon Musk napsáno nejen ve své kanceláři, ale nejspíše i doma, v autě a také na všech toaletách, které používá. Ještě se snad nestalo, aby se jeho odvážné automobilové vize změnily v realitu v ohlášeném termínu. Musk sám ostatně dodává, že „lepší je udělat něco dobře a přijít s tím později, než to udělat špatně, ale vyrukovat s tím dříve“. S těmito slovy lze jistě souhlasit, otázkou ovšem je, jestli by nebylo nejlepší udělat to dobře a ve stanoveném termínu. Zvlášť když si ten termín stanovil on sám.
Že se Muskovi některé problémy dařit ne a neřeší dokola připomíná třeba nižší kvalita aut značky. Leckdo řekne, že jde o dětské nemoci, takový Model S se ale vyrábí již pět let a jeho chyby i problémy v jeho výrobě měly být dávno vychytány. Zvláště když Musk nápravu problémů opakovaně sliboval. Přesto má mít i dnes po sjetí z montážní linky 9 z 10 vyrobených exemplářů zásadní nedodělky a musí proto na dodatečné modifikace. To Teslu stojí čas a peníze, navíc často ani poté nelze výsledek považovat za dokonalý. Nakonec, zkušenosti jednoho z majitelů jsme nedávno probírali
Dnes ale chceme připomenout v poslední době trochu opomíjené snahy automobilky o vývoj autonomního řízení, kterému Tesla od začátku hrdě říká Autopilot. A už tím slibuje více, než ve skutečnosti nabízí. Podstata je ale jinde - dle Muskových slov z roku 2015 měla technologie rychle dostát svému názvu a do konce roku 2017 být schopna opravdu autonomní jízdy. Teď jsme ale v polovině prosince a je nad slunce jasnější, že ani tento slib splněn nebude - Tesla stále může zákazníkům nabídnout pouze úroveň SAE2, navíc v posledním roce spíše přešlapuje na místě. S koupí nového Audi A8 dostáváte k dispozici autonomní řízení úrovně SAE3, ani to ale není skutečný autopilot, škála úrovní SAE má ostatně pět stupňů.
Musk tedy nedodrží další termín, na který se v mezičase (v záplavě jiných nesplněných termínů...) zapomnělo. Tím, že s jakousi formou autonomního řízení s hrdým názvem Autopilot vyrukovala Tesla dříve než tradiční značky, automobilce vyneslo nemalou pozornost publika. Z dlouhodobého hlediska lze ale tento krok beztak považovat spíše za špatný, neboť Autopilot je pořád jen o málo víc než adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruzích. A neschopností dostát svým slibům Tesla jen podrývá jeden z opěrných pilířů svého marketingu - proto o něm také teď skoro nehovoří.
V tomto ohledu je nutné dodat, že vlastně ani Audi vám po koupi nové generace A8 zatím autonomní řízení úrovně SAE3 nedposkytne, neboť jednotlivými aspekty naráží na legislativní mantinely. Značka proto dodává, že jednotlivé funkce bude spouštět na různých trzích v jiném časovém období, tak jak zákon dovolí. Nicméně autopilota SAE2 již značka zcela hotového má.
Můžeme spekulovat, zda by Audi bylo v rámci této technologie tak daleko, kdyby ve výsledku nebylo právě Muska a Tesly. Podle mnohých šéf automobilky přichází s nereálnými cíli proto, aby motivoval lidi, kteří na nich pracují. A zároveň i proto, aby změnil století zaběhlý a tlačil konkurenci „tím správným” směrem. Nemusí to být nereálný pohled na věc, přesto je otázkou, jestli je to dostatečně ospravedlnění vyprávění pohádek vlastním zákazníkům, které něco takového vůbec nemusí zajímat. Nakonec, stížnosti klientů Tesly na nesplnění toho či onoho slibu nejsou nic mimořádného...
Autopilot je teď každopádně na druhé koleji, pozornost od tohoto i jiných slibů odtáhly nedávné premiéry elektrického tahače Semi a druhé generace Roadsteru. Stejně jako Muskův výstup na konferenci Neutral Information Processing Systems, kde sice nepřiznal své chyby, nicméně poněkud posunul své předpovědi, jež se týkají příchodu Autopilotu SAE5 - ten má teď dorazit za dva roky.
Tedy jinými slovy, v roce 2019 by Tesla měla představit technologii, která již zastane veškeré řízení a nebude potřebovat záchranu v okamžitém převzetí kontroly řidičem. Hardwarově by měly být všechny vozy značky vyrobené od konce minulého roku připraveny, nyní se prý čeká pouze na dokončení softwaru. Povíme si za dva roky, jak moc se nově slíbený termín podařilo naplnit. Máme ale pocit, že tou dobou budeme psát jen o dalším odkladu...












Tesla na letošek původně přislíbila Autopilot úrovně SAE5 i autonomní jízdu napříč Spojenými státy. Ani jednoho jsme se zatím nedočkali
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 4 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 6 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 7 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 9 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 17:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB