Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aby se nezapomnělo: Elon Musk nesplní další ze svých slibů, o dva roky, možná pět
11.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Musk toho nasliboval tolik a splnil tak málo, že není lehké si vzpomenout, co všechno neklaplo. Jednu bláhovou, ale podstatnou věc si teď připomeneme.
Slibem nezarmoutíš. Toto pořekadlo musí mít Elon Musk napsáno nejen ve své kanceláři, ale nejspíše i doma, v autě a také na všech toaletách, které používá. Ještě se snad nestalo, aby se jeho odvážné automobilové vize změnily v realitu v ohlášeném termínu. Musk sám ostatně dodává, že „lepší je udělat něco dobře a přijít s tím později, než to udělat špatně, ale vyrukovat s tím dříve“. S těmito slovy lze jistě souhlasit, otázkou ovšem je, jestli by nebylo nejlepší udělat to dobře a ve stanoveném termínu. Zvlášť když si ten termín stanovil on sám.
Že se Muskovi některé problémy dařit ne a neřeší dokola připomíná třeba nižší kvalita aut značky. Leckdo řekne, že jde o dětské nemoci, takový Model S se ale vyrábí již pět let a jeho chyby i problémy v jeho výrobě měly být dávno vychytány. Zvláště když Musk nápravu problémů opakovaně sliboval. Přesto má mít i dnes po sjetí z montážní linky 9 z 10 vyrobených exemplářů zásadní nedodělky a musí proto na dodatečné modifikace. To Teslu stojí čas a peníze, navíc často ani poté nelze výsledek považovat za dokonalý. Nakonec, zkušenosti jednoho z majitelů jsme nedávno probírali
Dnes ale chceme připomenout v poslední době trochu opomíjené snahy automobilky o vývoj autonomního řízení, kterému Tesla od začátku hrdě říká Autopilot. A už tím slibuje více, než ve skutečnosti nabízí. Podstata je ale jinde - dle Muskových slov z roku 2015 měla technologie rychle dostát svému názvu a do konce roku 2017 být schopna opravdu autonomní jízdy. Teď jsme ale v polovině prosince a je nad slunce jasnější, že ani tento slib splněn nebude - Tesla stále může zákazníkům nabídnout pouze úroveň SAE2, navíc v posledním roce spíše přešlapuje na místě. S koupí nového Audi A8 dostáváte k dispozici autonomní řízení úrovně SAE3, ani to ale není skutečný autopilot, škála úrovní SAE má ostatně pět stupňů.
Musk tedy nedodrží další termín, na který se v mezičase (v záplavě jiných nesplněných termínů...) zapomnělo. Tím, že s jakousi formou autonomního řízení s hrdým názvem Autopilot vyrukovala Tesla dříve než tradiční značky, automobilce vyneslo nemalou pozornost publika. Z dlouhodobého hlediska lze ale tento krok beztak považovat spíše za špatný, neboť Autopilot je pořád jen o málo víc než adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruzích. A neschopností dostát svým slibům Tesla jen podrývá jeden z opěrných pilířů svého marketingu - proto o něm také teď skoro nehovoří.
V tomto ohledu je nutné dodat, že vlastně ani Audi vám po koupi nové generace A8 zatím autonomní řízení úrovně SAE3 nedposkytne, neboť jednotlivými aspekty naráží na legislativní mantinely. Značka proto dodává, že jednotlivé funkce bude spouštět na různých trzích v jiném časovém období, tak jak zákon dovolí. Nicméně autopilota SAE2 již značka zcela hotového má.
Můžeme spekulovat, zda by Audi bylo v rámci této technologie tak daleko, kdyby ve výsledku nebylo právě Muska a Tesly. Podle mnohých šéf automobilky přichází s nereálnými cíli proto, aby motivoval lidi, kteří na nich pracují. A zároveň i proto, aby změnil století zaběhlý a tlačil konkurenci „tím správným” směrem. Nemusí to být nereálný pohled na věc, přesto je otázkou, jestli je to dostatečně ospravedlnění vyprávění pohádek vlastním zákazníkům, které něco takového vůbec nemusí zajímat. Nakonec, stížnosti klientů Tesly na nesplnění toho či onoho slibu nejsou nic mimořádného...
Autopilot je teď každopádně na druhé koleji, pozornost od tohoto i jiných slibů odtáhly nedávné premiéry elektrického tahače Semi a druhé generace Roadsteru. Stejně jako Muskův výstup na konferenci Neutral Information Processing Systems, kde sice nepřiznal své chyby, nicméně poněkud posunul své předpovědi, jež se týkají příchodu Autopilotu SAE5 - ten má teď dorazit za dva roky.
Tedy jinými slovy, v roce 2019 by Tesla měla představit technologii, která již zastane veškeré řízení a nebude potřebovat záchranu v okamžitém převzetí kontroly řidičem. Hardwarově by měly být všechny vozy značky vyrobené od konce minulého roku připraveny, nyní se prý čeká pouze na dokončení softwaru. Povíme si za dva roky, jak moc se nově slíbený termín podařilo naplnit. Máme ale pocit, že tou dobou budeme psát jen o dalším odkladu...
Tesla na letošek původně přislíbila Autopilot úrovně SAE5 i autonomní jízdu napříč Spojenými státy. Ani jednoho jsme se zatím nedočkali
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva