Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam

Svět je ohromen novým elektrickým Porsche - slibuje vysoký výkon, excelentní dynamiku a slušný dojezd na jedno nabití. První dva zmíněné aspekty jsou odrazem reality, třetí s ohledem na značku a typ vozu ani trochu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam

5.9.2019 | Petr Miler

Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Svět je ohromen novým elektrickým Porsche - slibuje vysoký výkon, excelentní dynamiku a slušný dojezd na jedno nabití. První dva zmíněné aspekty jsou odrazem reality, třetí s ohledem na značku a typ vozu ani trochu.

Po létech příprav a měsících lákání Porsche včera večer konečně odhalilo nový Taycan. První sériový elektromobil značky je vizuálně atraktivní, relativně praktický, velmi výkonný a adekvátně dynamický. Až 761 koní výkonu a stovka za 2,8 sekundy rozhodně nejsou údaje, které by kohokoli urazily, svět ale jako by přehlížel, že tento vůz trápí pořád stejný problém - akumulátory.

Taycan disponuje li-ion bateriemi o kapacitě 93,4 kWh, což je na dnešní dobu obecně hodně, jen Tesla nabízí v osobních autech o něco více. Jít o akumulátory auta, jako je Škoda Fabia 1,0 TSI, dalo by se to možná se skřípěním v zubech snést, v jakémkoli Porsche - kór v tom nejvýkonnějším - je to ale naprostý výsměch. S ohledem na dynamický potenciál vozu a limity dnešních akumulátorů z hlediska dobíjení zcela nedostačující hodnota.

Hodnota 93,4 kW většině lidí nic neřekne, a tak si pojďme toto číslo dát do kontextu, neboť jej lze přibližně přepočítat na ekvivalent litrů v nádrži. V benzinu se optikou výhřevnosti skrývá energie 8,6 kWh na litr a pokud ji zážehový motor dokáže přetvořit v pohyb s účinností - řekněme - 35 procent, pak každý litr benzinu skrývá „pohybovou energii” 3,01 kWh.

I když u elektromobilu budeme - znovu nepřesně - počítat se 100% účinností při přetváření energie uložené v akumulátorech v pohyb, je už z tohoto elementárního výpočtu patrné, jak mizerná kapacita baterií Porsche je. Prakticky jakémkoli autě dnes máte alespoň 50litrovou nádrž, což znamená ekvivalent 150,5kWh v akumulátorech. Takový Golf 1,0 TSI s asi stovkou koní, například, tak dnes má o 61 procent větší zásobárnu energie než až 761koňové Porsche Taycan, navíc Golf ji doplní za 3 minuty u čerpací stanice. Taycan ji v nejlepším případě doplní za desítky minut u zatím neexistujících dobíječek a její kapacitu optikou dnešní palivových nádrží jste si jistě spočítali sami - 31 litrů benzinu, u 761koňového auta nevídaná věc.

Už to je tristní bilance, pointa je ale ještě jinde. Nemusíme ani nic srovnávat, stačí si vzít oněch 93,4 kWh a Porsche udávanou kombinovanou spotřebu 26,9 kWh na 100 km. To dává dohromady teoretický dojezd 347 km, což nezní až tak hrozné, ale považte - to je ten samý údaj, který vyjde vydělením 50litrové nádrže Golfu VII 1,6 TDI a jeho 3,8litrové spotřeby - 1 315 km. A srovnatelněji - takové BMW M3 F80 má udávanou spotřebu 8,3 l benzinu na 100 km a nádrž na 63 litrů paliva, což dává 759 km dojezdu. I takové číslo je ale jen reálně nedosažitelná hodnota z papírových údajů.

Pokud s M3 F80 jedete adekvátně tomu, co umí, snadno se dostanete na trojnásobek udávané spotřeby, však je to až 450koňové auto. V takovém případě máte dojezd 253 km. Porsche Taycan s až 761 koňmi bude jistě schopno se dostat s násobky udávané spotřeby ještě mnohem výše, je výkonnější, těžší a rekuperací toho nezíská zpět zase tak moc - elektromotory zastanou sotva čtvrtinu ostrého brzdění. Navíc je otázkou, kolik takových brzdění vydrží, než budou mít potíže s teplotou. Ale i když zůstaneme u trojnásobku, jsme na spotřebě 80,7 kWh na 100 km a tedy dojezdu 115 km. To je na cestovně-sportovní auto typu 911 (slova Porsche, ne naše) něco jako nic, navíc oněch 253 km u M3 znovu prodloužíte za pár minut u benzinky Těchto 115 km kdekoli jinde než poblíž centra velkého města spíše za hodiny nebo desítky hodin.

Takové auto po mém soudu není řešením ničeho. Tedy pokud pomineme fakt, že se pro řadu zákazníků stane stylovějším a luxusnějším ekvivalentem pro přesun rychlostí Fabie 1,0 TSI s její asi dvoutřetinovou „nádrží”...


Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 1 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 01Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 2 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 02Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 3 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 03Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 4 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 04Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 5 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 05Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 6 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 06Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 7 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 07Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 8 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 08Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 9 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 09Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 10 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 10Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 11 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 11Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 12 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 12Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 13 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 13Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 14 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 14Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 15 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 15Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 16 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 16Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 17 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 17Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 18 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 19Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 19 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 20Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 20 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 21Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 21 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 22Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 22 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 23Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 23 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 24Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 24 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 25Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 25 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 26Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 26 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 27Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam - 27 - Porsche Taycan 2019 prvni oficialni sada 28
Nové Porsche Taycan je nepochybně zajímavé auto, s akumulátory o kapacitě 93,4 kWh, které se dobíjejí klidně desítky hodin, je ale jako sportovní model nepoužitelné

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.