Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
8 neobvyklých způsobů startování: i spouštění motoru může být neobyčejné
28.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Do auta obvykle sednete a s použitím klíče, modul nebo také ničeho kdesi vpravo od volantu spustíte motor. U těchto aut byste s tím neuspěli.
Startování auta bývalo dlouho procedurou, která byla u většiny aut stejná. Člověk odemkl dveře, nastoupil, zasunul klíč do zapalování a otočil jím. Později přišla na řadu elektronika a staré pořádky se začaly měnit. Nyní nemyslíme imobilizéry, ale třeba kartu Renaultu, kterou člověk strkal do míst pro zapalování poměrně nezvyklých, nejezdil-li předtím třeba Saabem.
Dnes, s bezklíčovým přístupem, jsou startovací tlačítka umístěna po interiéru různě. Některá auta je mají na středovém tunelu, jiná zhruba v místech, kde by člověk čekal místo pro použití normálního klíče. A některá jiná, nezřídka sporťáky a supersporty, jdou ještě mnohem dál. Toto je osm, které nás z různých důvodů zaujaly. A minimálně v jednom případě jsme si skoro jisti, že byste vůz bez uživatelské příručky ani neuvedli do pohybu...
1. Všechna Porsche
Na zapalování Porsche není nic zas tak neobvyklého, buď se otáčí klíčem, nebo tu je startovací modul, který ke klíči nemá daleko. Spínací skříňka ale není vpravo od volantu, nýbrž vlevo. Přesněji - je na druhé straně, než je řadicí páka, tedy v kontinentální Evropě vlevo.
Tohle umístění má, či aspoň mělo, ryze praktický důvod. Závodníci v Le Mans kdysi při startu museli doběhnout do auta, naskočit, nastartovat a až pak vyjet do závodu a takhle mohli levou rukou startovat a pravou hned řadit jedničku. Ušetřilo to pár vteřin. Proto dnes mají všechna Porsche od Macanu po 918 spínací skříňku umístěnou takhle. Je to prostě tradice, podobně jako motor 911 za zadní nápravou...



2. Moderní Ferrari
Když jde na volant dát tlačítka blinkrů, proč na něj nedat také startovací tlačítko? Co na tom, že ho použijete jen jednou, jen při startu, a na volantu tedy spíš překáží. Např. u Ferrari 458 s ním motor jen startujete, nevypínáte, na to tu je normální zapalování s klíčem.
3. Bugatti Chiron
Ferrari je pro mnohé vzorem, a tak i další značky začaly startovací tlačítko na volantu kopírovat. Za všechny případy zmiňme ten nejnovější, Bugatti Chiron. Jak se ale dá od auta koncernu Volkswagen čekat, logika tady zase tak nekulhá - v kombinaci s bezklíčovým přístupovým modulem už je to vlastně docela normální startovací tlačítko, akorát na nenormálním místě.
4. Moderní Astony Martin
V moderních Astonech bez bezklíčového startu nedostanete klíč, ale ovládací modul. Ten zasunete do otvoru, který je prominentě umístěn uprostřed středové konzole, a zatlačením na něj jako na tlačítko při sešlápnuté brzdě vůz nastartujete. Prakticky stejný proces byl kdysi použit ve Volkswagenu Passat. A podobný v Alfě Romeo 159 nebo i ve zmíněných Renaultech, jen v nich mačkáte zvláštní tlačítko, v Astonu je to spojeno.
5. Pagani Huayra
Procedura Huayry není nepodobná Astonu nebo třeba některým Volvům. Je potřeba zasunout ovládací modul do zdířky na středové konzoli a s ním točit podobně jako s normálním klíčem v zapalování. Jen ten modul vypadá jako malá Huayra.
6. Lamborghini Aventador a Huracán
I nová Lamborghini se pochopitelně startují tlačítkem. Je umístěno na středové konzoli a abyste ho nezmáčkli nechtěně, a také aby to byl trochu zajímavější proces, je chráněné odklápěcí krytkou jako ve stíhačce. Na rozdíl od Ferrari se ale tímhle tlačítkem motor i vypíná.
7. Mercedes-Benz SLR McLaren
Odklápěcí krytka ovšem není nápad Lamborghini. Objevila se v roce 2003 na Mercedesu SLR McLaren, kde byla ještě víc „cool” - byla i se startovacím tlačítkem umístěna na hlavici voliče převodovky. Palcem tedy člověk odklopí krytku a zmáčkne tlačítko. Jako kdyby vystřeloval rakety na nepřátelskou stíhačku.
8. TVR Tuscan 2
Žádné z aut výše ovšem nemá na dnes již poměrně dlouho nevyráběný TVR Tuscan 2. V interiéru je sice normální tlačítko, celá startovací procedura je ale od normálu tak odlišná, že na ní Jeremy Clarkson vystavěl kus videa pro původní Top Gear, konkrétně v šesté řadě. Dozvěděli jsme se tam, že bez manuálu nemá neznalý člověk šanci, ale ne to, jak auto nastartovat.
Samo otvírání dveří tlačítkem pod zrcátkem stojí za to, ovšem proti startu to není nic. Popis úkonů máme přímo z uživatelského manuálu: „Zatáhněte ruční brzdu a zasuňte klíč s imobilizérem do zapalování na straně středového panelu. Sešlápněte spojku a vyřaďte na neutrál. Krátce stistkněte startovací tlačítko. Rozsvítí se zeleně. Pokud je aktivní imobilizér (pokud jste odemkli auto před více než 10 vteřinami), stiskněte krátce tlačítko na černém ovládacím modulu u klíče. Stiskněte startovací tlačítko a držte cca 2 vteřiny, dokud se motor nerozběhne. Lehké sešlápnutí plynového pedálu může být při startu potřebné.” Nevěříte? Podívejte se na to sami...
Inspirace: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
dnesAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nejnovější články
Celá čtvrtina Tesel neprojde už první STK, hlásí z Dánska. Někteří se diví, stejná data ale už chvíli přichází z více míst
před 6 hodinamiNový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
před 7 hodinamiOd původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
před 8 hodinamiAukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
před 10 hodinamiČínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva