Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
50 „nejzacpanějších” měst v Evropě: Praha nechybí
19.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Máme pro vás žebříček padesáti provozem nejzatíženějších měst Evropy. Kterým metropolím starého kontinentu je lepší se v létě vyhnout?
Dopravní zácpy patří k významným evropským metropolím stejně samozřejmě jako významné kulturní památky. Už jsme si tak nějak zvykli na to, že cesta k Eiffelově věži, Koloseu nebo jen k Prateru je mnohdy trnitá a musíte si v kolonách vystát alespoň desítky minut, abyste se k cíli cesty dostali. A to je ten romantičtější pohled na věc. Obyvatelé velkých měst používají stejné silnice pro každodenní cesty za prací a počítat pro každé ráno s nějakou tou hodinkou v koloně není krátce po probuzení zrovna příjemná představa.
I když se nám mnohá velká města mohou zdát v tomto směru stejná, není to tak docela pravda. I mezi „zacpanými” metropolemi jsou na tom některé lépe a některé hůře. A právě jejich seznam se pokusil dát dohromady holandský specialista na GPS navigace, firma TomTom. Ta sestavila žebříček padesáti provozem nejsužovanějších měst v Evropě od nejhoršího k nejlepšímu, a tak se můžeme podívat na to, kde lze dopravní zácpy ještě snést a kam už je lepší vůbec nejezdit. Mezi „úspěšnými” nechybí ani naše hlavní město, což není ani tak důležité z hlediska jakéhosi patriotismu (ostatně nemáme být nač hrdí), ale spíše pro referenci - snad každý řidič někdy se svým autem navštívil Prahu, ví jak vypadá doprava v jejím nitru a podle toho si dokáže udělat přibližný obrázek o tom, co znamená lepší a co (ještě) horší stav.
Přiložená tabulka vznikla zpracováním dat TomTomu, který skrze možnost vyhledávaní tzv. inteligentních tras (IQ routes) přes internetové připojení agreguje údaje o provozu 30 miliónů uživatelů softwarových aplikací společnosti. Ty můžeme najít nejen v přenosných navigacích nebo integrovaných navigacích automobilů, ale také v mobilních telefonech s operačními systémy.
Města na žebříčku se seřadila z téměř 800 miliard cestovních měření, takže se dá vzniklý žebříček považovat za poměrně relevantní. Přesný klíč, podle kterého vznikal, sice neznáme, data ale ukazují délku silnici v každém z měst a jejich procento, které TomTom považuje za „zacpané”. K dispozici nejen samotné pořadí měst dle „zacpanosti”, ale i vývoj stavu na silnicích oproti loňskému roku, a tak se můžeme podívat na to, kdo si polepšil a kdo pohoršil.
První v žebříčku se ocitl belgický Brusel, kde se intenzita dopravy oproti roku 2010 dále zhoršila o 1,2 %. Trochu překvapivé je druhá a čtvrtá pozice polských měst a velký provoz rovněž vládne na silnicích Velké Británie. V žebříčku najdete rovnou 16 anglických měst, jmenujme například Londýn (3.), Manchester (10.) či skotský Edinburgh (7.).
Německo zůstává s šesti městy poměrně pozadu, zde je patrná jeho mohutná silniční infrastruktura a také neomezená rychlost na dálnicích, která neponechává auta na silnicích déle, než je zdrávo. TomTom dále zmiňuje například Norsko, Švýcarsko, Španělsko, Irsko a také Českou republiku. Praha si jako naše malé-velké město toto místo vydobyla 36. příčku především mizernou infrastrukturou, která se začíná řešit po vzoru moderních evropských měst až v posledních letech. Přesto meziroční zlepšení stavu o 2 procenta za moc nestojí. Výše zmiňované Irsko se svým Dublinem zlepšilo svůj výsledek meziročně o téměř 10 %, což z něj dělá jakéhosi skokana roku.
Kompletní žebříček dopravními zácpami nejsužovanějších měst Evropy přikládáme v grafické i textové podobě se všemi doprovodnými daty. Budeme rádi, když se se svými zkušenostmi s provozem v jednotlivých evropských metropolích podělíte v přiložené diskuzi.
50 „nejzacpanějších” měst v Evropě na mapět

Stejný žebříček v přehlednější tabulce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 3 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejnovější články
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 2 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 3 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 4 hodinamiNovou Alfu Romeo Stelvio předčasně odhalil únik patentových záběrů, působí všelijak
před 6 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch