Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
50 nejprodávanějších aut světa: vítěz drtí vše, vejde se sem i jedna Škoda
30.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejprodávanější automobilový model udržel korunu již po jedenácté v řadě a tabulku ovládl s velkým přehledem. Najdou se ale i překvapivější zjištění.
Prodeji nových aut se zabýváme pravidelně, zvláště v rámci českého a všech evropských trhů. Dnes si ovšem posvítíme na celý svět, neboť k dispozici máme přehled registrace všech aut ze všech koutů světa za loňský rok. Pokud přitom máte pocit, že na sklonku června je na takové informace již poněkud pozdě, je třeba si uvědomit, že se tu bavíme o sčítání čísel ze 135 trhů světa, z nichž řada zdaleka tak rozvinutá, jako ty nám nejbližší.
Navíc je třeba brát v potaz, že automobilek a rozličných nových modelů je stále více, neboť jen v loňském roce dorazilo 94 novinek od zavedených značek a takřka 200 čínských vozidel. Celkový počet aut se tak zvedl na 1 382 ve srovnání s předloňskými 1 116 kusy. Jelikož navíc daná expanze neustává, ale naopak kulminuje, dá se pomalu vytušit, že na příště již budeme mít co dělat minimálně s půldruhým tisícem vozů.
Na úvod pak ještě dodáme, že velký vliv na prodeje má opravdu Čína. Důkazem budiž fakt, že mezi třiceti nejlepšími loňskými vozy pouze 6 modelů nedosáhlo na tomto trhu registrací vyšších než 100 000 kusů. Mezi ně navíc patří Chevrolet Silverado, Ram Pickup a Toyota Hilux, jenž se v Číně vůbec neprodávají a jsou velmi populární na opačném konci světa. Tím ale zákulisí opustíme a přepřáhneme na samotné registrace, kdy první desítku si probereme podrobněji a dalších čtyřicítku už jen telegraficky.
10. VW Passat - 733 073 vozů
Začínáme na poslední příčce nejlepší desítky, která naznačuje stále větší dominanci koncernu VW. A to je třeba zopakovat, že se tak děje v době největšího skandálu ve firemní a pravděpodobně i automobilové historii. Je tedy pravdou, že vypukl až ve druhé půli září a naplno se začal projevovat týdny poté, nicméně na registrace obecně velký vliv nemá a Passat není výjimkou - jeho prodeje poklesly jen o 1 procento. Jde však spíše o celosvětový trend odvracení se od velkých vozů, jenž u tohoto modelu není žádnou novinkou - prodeje totiž padají již třetí rok v řadě, byť nepatrně.



9. Nissan Sylphy/Sentra - 736 708 vozů
Sentra je vozem mnoha tváří, neboť kupříkladu v Austrálii se prodává jako Nissan Pulsar, v jihovýchodní Asii jako Sylphy, v Rusku jako Almera a v Mexiku jako Tsuru. Tamní továrna v Aquascalientes přitom produkuje i modely pro jihoamerické trhy, na ty ovšem již sedan míří znovu pod označením Sentra. Aby toho navíc nebylo málo, Nissan tento model pravidelně každoročně velkou měrou inovuje, což loni vyústilo v 19procentní nárůst registrací.
8. Dacia/Renault Logan - 746 653 vozů
Osmá příčka Loganu je tak trochu „levou“. Nejde přitom ani tak o fakt, že vůz se na některých trzích prodává s logem Renaultu a jinde pod označením Dacie. Spíše narážíme na fakt, že do celkových registrací byly započteny i prodeje modelu Sandero (348 683 kusů), který sice je tak trochu Loganem hatchback, ale podobnými počty bychom mohli také dojít k závěru, že VW Golf je Octavia hatchback. Renault ale na tomto přístupu trvá, ostatně bez tohoto kroku by Logan čekal pád do hloubi pole na 44. příčku. A to navíc za předpokladu, že bychom uznali legitimnost verzí Tondar 90, Nissan NP200, Lada Largus a Mahindra Verito/Vibe. Zde už ovšem jde jen o jinak označené verze zejména Loganu MCV.
7. Toyota Camry - 756 200 vozů
Dalším z velkých vozů, jejichž registrace loni o něco dolů (- 2 %) je Camry. Pro Toyotu je přitom daný výsledek vskutku nepříjemný, neboť pokles evidovala také v roce předchozím. Pravda, svůj podíl na daných výsledcích má stáří vozu, který na trh dorazil v roce 2011, nicméně předloni se podrobil faceliftu. Ten byl po vizuální stránce opravdu výrazný, neboť nedotčena zůstala pouze střecha, nicméně publikum nová rozšklebená čelní maska evidentně až tak nezaujala.
6. VW Polo - 766 036 vozů
Polo je dalším důkazem toho, že dieselový skandál Volkswagenu neměl (tedy alespoň v loňském roce, ale letos to nevypadá jinak) na registrace prakticky žádný vliv. Prodeje totiž stouply o 4 procenta, k čemuž hatchbacku v podobě, v jaké jej známe, pomohly také varianty Vento a Polo Vivo. Jsme přitom vskutku zvědavi, jak se tomuto vozu povede letos zejména když část zákazníků už musí přešlapovat vyčkávajíc na novou generaci. Ta se ukáže už v příštím roce.
5. Ford Focus - 828 709 vozů
Focus se stává největším tragédem loňského roku, neboť jeho registrace poklesly o nemalých 19 procent. Zatímco tedy v letech 2012 a 2013 modrý ovál ohrožoval prvenství Toyota a předloni mohl počítat s více než milionem prodaných kusů, loni se již musel spokojit s necelými 829 tisíci registracemi. Je ovšem nutné dodat, že pro Ford jde o ránu především z marketingového hlediska - za propadem prodejů totiž stojí příchod novodobého Escortu, který se začal prodávat v Číně a na jehož konto se řadí 214 363 exemplářů. V součtu si tak vlastně automobilka ještě polepšila, i když je třeba říci, že čínský Escort je menším a především levnějším vozem.
4. Hyundai Elantra - 913 152 vozů
Korejská Elantra je prvním vozem z nejlepší desítky, jehož prodeje meziročně poklesly. Jde sice „jen“ o dvě procenta, v globálním měřítku to však představuje takřka 17 tisíc exemplářů. Zatímco tedy předloni Hyundai dosáhlo celkové třetí příčky, letos se již musí spokojit s pozicí horší. My pak jen dodáme, že data dodaná automobilkou zahrnují i prodeje verzí Avante a i35.
3. Ford F-Series - 921 785 vozů
Třetí příčka amerického pick-upu není překvapením, zejména díky nemalé oblibě v Americe. Vůči předloňskému roku můžeme zaevidovat dvouprocentní navýšení prodejů, přičemž největší zásluhu na daném výsledku nese verze F-150. Ta je nejprodávanějším vozem svého druhu ve Spojených státech již od roku 1977, přičemž stejného úspěchu dosahuje také v Kanadě. Loni ji pak stejně jako v letech předchozích podaly pomocnou ruku varianty F-250, F-350, F-450, F-550, F-650 a F-750.
2. VW Golf - 950 235 vozů
Definitiní potvrzení faktu, že přinejmenším loni neměla kauza Dieselgate na globální prodeje Volkswagenu prakticky žádný vliv, jsou registrace Golfu. Jeho prodeje dokonce meziročně narostly o 3 procenta, což německé automobilce v kombinaci s propady u konkurenčních značek umožnilo obsadit stříbrnou pozici. Hatchbacku, kombíku a kabrioletu přitom napomáhaly také verze Jetta a Vento Wagon, které v Evropě už příliš resp. vůbec nevídáme.
1. Toyota Corolla - 1 499 000 vozů
Pořekadlo „Japonec až nakonec“ alespoň v případě nejprodávanějších aut platí, ale v pozitivním smyslu slova. Toyota Corolla je totiž králem světa již jedenáctý rok v řadě. Jde navíc o jediný vůz, který loni překročil milionovou bariéru, a to s velkým nadhledem. To přitom platí i za předpokladu, že z těchto registrací vypustíme spřízněné (ale je to trochu „loganovská” matematika) varianty Auris (145 179 kusů) a Scion iM (6 289 kusů), ačkoliv v jejich případě jde pouze o odlišné označení. Je pak třeba i dodat, že daný součet neovlivňují prodeje japonské Toyoty Corolla (100 000 kusů), kdy jde již o zcela jiný model, který je evidován separátně.
Pořadí na 11. až 50 místě
Závěrem telegraficky dodáme pořadí ve zbytku první padesátky (a vlastně i přehled na 1. až 10. graficky), z nějž vypíchneme pár zajímavých vozů, jenž se do top 10 nevešly. První je spojen s Nissanem X-Trail, jehož registrace poskočily o nemalých 47 procent na 709 722 exemplářů. Díky tomu tento model překonal i konkurenční Hondu CR-V a stal se nejprodávanějším SUV světa. Honda si ale na druhou stranu může spravit náladu u modelu HR-V, který se začal prodávat teprve na sklonku roku 2013. Loni však již dosáhl 540 108 registrací, z čehož 45 procent připadá na Čínu.
Nejlépe prodávaným čínským vozem je opětovně Wuling Hongguang, jeho registrace však meziročně poklesly o nemalých 13 %. Oproti tomu takový Mercedes-Benz třídy C si polepšil o podstatných 34 procent, načež se stává nejlépe prodávaným luxusním vozem na světě před BMW řady 3 (-7 %), BMW řady 5 (-7 %) a Mercedesem třídy E (-11 %). Pozoruhodné je, že do této společnosti s vejde i jedna Škoda, a to pochopitelně Octavia s 8% meziročním růstem registrací a celkovým odbytem více než 420 tisíc aut.
To i další si ale můžete sami prohlédnout v přiložených tabulkách, kde najdete též konkrétní čísla registrací za loňský rok i ty předchozí a také přehled verzí, které jsou do celkového výsledku započítány a které ne. Právě jimi se dnes ze světa globálních prodejů loučíme...
Zdroj: Best Selling Cars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 9 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 11 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
dnesBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva