Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 věcí, které možná nevíte o Trabantu: má zajímavé kořeny i pokračovatele
13.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Trabant zná snad úplně každý. Jenže víte, co mu předcházelo? Či že stejná firma vyráběla i auto docela luxusní? Prozkoumejte neznámé s námi.
Když člověk přemýšlí o špatných autech, dost pravděpodobně na mysli vytane Trabant. Přesto má obrovské množství fanoušků, a to nejen u nás, kteří z něj cítí nostalgii dob (naštěstí) dávno minulých, ale např. i ve Spojených státech. Tam také v minulosti měli svou porci děsivě špatných aut, ale i tak je tam Trabant velkou kuriozitou, jehož zvláštnosti v rukou Američana vyniknou ještě více.
V posledních letech je o Trabanty velký zájem i u nás. Nakolik to je zásluhou Dana Přibáně a jeho kolony žlutých Trabantů a sem tam dalších motorizovaných strojů, se kterou procestoval svět, nechme stranou, Trabi měl slušnou fanouškovskou základnu i předtím. Pokud ale člověk o Trabantu nic neví, je tu několik věcí, které ho můžou docela překvapit. Tady jsou čtyři z nich a jeden bonus navíc.
1. „Trabant” nebylo jméno firmy, ta žije i dnes
Podobně jako škodovky nesly jméno Škoda a logo okřídleného šípu, ale podnik je vyrábějící se jmenoval AZNP, Automobilové závody, národní podnik, ani Trabant nikdy neexistoval jako automobilka. Tou bylo VEB Sachsenring - a právě proto je na kapotě Trabantu stylizované písmeno S v kruhu. Nevyrábělo jen Trabanty, ale ty byly jejich nejznámějšími produkty.
Název VEB Sachsenring měla firma do roku 1990. Existuje dodnes, a to pod názvem HQM Sachsenring GmbH. Tímto subjektem se stala v roce 2006 po letech nečinnosti, dnes však dodává díly Volkswagenu pro modely Golf a Passat a také výrobní linky pro motory nebo pro montáž dveří.
2. Stejné logo nesl i luxusní vůz
Jistě, nejmenoval se Trabant, nýbrž Sachsenring P240 a vyráběl se od roku 1954, tedy ještě dříve než Trabant. Technicky s ním samozřejmě neměl mnoho společného, pod kapotou byl např. 2,4litrový šestiválec Horch, ale na přídi bylo stylizované S v kruhu, stejně jako pak na Trabantu. P240 bylo docela velké i dnešními měřítky, na délku mělo 4,73 metru.
Dokonce údajně soupeřilo s Tatrou 603 o to, jestli bude Československo dodávat luxusní auta do NDR nebo naopak, protože v centrálně řízené ekonomice nebylo něco jako konkurence žádoucí. Vozy zkoušeli ministři obou zemí a Tatra zvítězila. Produkce P240 byla v roce 1959 ukončena.
3. I Trabant P50 měl svého předchůdce
Legendární Trabi měl vlastního přímého předchůdce, který se jmenoval AWZ (podle Automobilwerke Zwickau) P70 Zwickau. Měl laminátovou karoserii a vyráběl se v letech 1955 - 1959. Jeho technika však byla mnohem starší, byl založen na DKW F8, vozu z roku 1939. Ten se později vyráběl jako IFA F8 - IFA byla také součástí VEB Sachsenring - a v polovině 50. let dostal laminátovou karoserii a ono nové jméno AWZ P70 Zwickau. Pod kapotou zůstal dvoutaktní dvouválec o 684 ccm objemu.
4. Trabant také rezaví
Fámy o tom, že Trabant netrápí koroze, jste jistě slyšeli. Jenže to není pravda. Trabant má bakelitovou karoserii, která skutečně nerezaví, to ano. Ale šasi Trabantu a podvozkové díly jsou ocelové a těch se koroze týká, stejně jako u každého jiného auta. Takže Trabanty reznou, akorát to na první pohled není vidět - korodují si „pěkně” pod povrchem.
5. O kvalitu Trabantu se pečovalo více, než si myslíte
Jak se ve zkraje odkazovaném článku přesvědčil americký novinář Doug DeMuro, Trabant nikdy nebyl příliš dobře postavené auto. To ovšem neznamená, že se o jeho kvalitu nikdo nestaral.
Berte to s nadsázkou, ale kontrola kvality tu skutečně byla - kladivem a hrubou silou se v jejím rámci opravovaly vady z výroby. Možná proto existuje legenda, že žádné dva Trabanty nebyly přesně shodné... Podívejte se na ni sami na prvním videu níže. Druhé video úplně dole je výrazně delší, je to dokument o výrobě Trabantu v závodě v saském městě Zwickau.
Toto vypadá jak záběry z nějakého komediálního seriálu, je to ale krutá realita výroby Trabantů
Zdroje: Autoblog.nl, P-70.wbs.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva