Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 věcí, které byste měli vědět o novém Audi RS3 Sedan a jeho motoru
15.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová RS3 Sedan má s výkonem 400 k spadeno na to stát se nejrychlejším kompaktem světa. Šéf programu RS k němu odhalil dosud neznámé detaily.
První informace o novém Audi RS3 Sedan jsme získali již na počátku letošního roku, kdy do světa uniklo video z jeho interní prezentace. Oficiální odhalení však proběhlo teprve nedávno, a sice na autosalonu v Paříži. Do města nad Seinou nedorazil jen samotný vůz, ale i jeho duchovní otec Stephan Reil. Ten programu RS šéfuje již dlouhých 18 let, stoprocentně tedy má k novému sedanu co říci.
Asi nebude překvapením, že většina jeho slov míří na adresu pětiválcového motoru 2,5 TFSI. Jeho 400 koní je totiž jasně nejvíce mezi auty nižší střední třídy, k nimž se RS3 řadí a dává vozu velkou šanci stát se třeba tím úplně nejrychlejším na Severní smyčce Nürburgringu. Na to si ale počkejme a podívejme se blíže na to, co nového o tomto stroji víme nyní.
1. Vývoj začal u „nedostatků” S3 Sedan
Na počátku všeho nebylo slovo boží, ale dle Reila seznam věcí, které se Audi rozhodlo vylepšit oproti modelu S3 Sedan. Ten jsme kdysi testovali a při ostré jízdě dokázal být velmi přesvědčivý, co vylepšovat je ale pochopitelně vždy.
Prioritou zde byly změny související s pohonným ústrojím, pneumatikami, šasí, asistenčními programy a naladěním pohonu všech kol. Značka měla ulehčenou práci tím, že už dříve uvedla na trh RS3 Sportback, neboť právě s ní sdílí sedan většinu komponentů. Bylo by ale naivní se domnívat, že jde o „RS3 Sportback s kufrem” - Reil uvádí, že vývoj sedanu byl hatchbackem pouze „ovlivněn” a dává to smysl - sedan používá úplně nový motor, který znamenal nutnost udělat spoustu věcí znovu.
2. Nový motor přidal koně, ubral 27 kg hmotnosti
Na první pohled se může zdát, že pod kapotou se nic nezměnilo, i nadále se tam nachází přeplňovaný 2,5litrový pětiválec. Jenže realita je úplně jiná: „Pouze vrtání, zdvih a objem jsou stejné,“ říká Reil, „vše ostatní je nové.“ Přitom poukazuje na fakt, že přesedlání z litinového bloku pohonné jednotky na hliníkový uspořilo zhruba 27 kg. „A jak jistě víte, není lepšího místa k úspoře hmotnosti než vpředu,“ říká šéf vývoje.
Dle něho nemohla být nová pohonná jednotka ani o chlup větší než předchozí, jinak by nemohlo dojít k jejímu uložení napříč, je přitom ale o 33 koní silnější. Celohliníkový motor si vyžádal kompletně přepracované silnější zapouzdření hřídele. „Byla zde řada simulací a kalkulací, jak učinit motor silnějším za použití hliníku,“ dodává Reil s poukazem na fakt, že ocelová litina má jiné vlastnosti než hliník. Předchozí verze motoru navíc používala speciální složení, jež je běžně vyhrazena turbodieselům kvůli vysokým vnitřním tlakům.
Nyní tu tedy máme 400 koní a 480 Nm, což je výkon odpovídající i Audi TT RS. Vývoj motoru tohoto kupé probíhal paralelně, oba vozy používají tentýž agregát.
3. Zvuk RS3 Sedan je prý nejlepší na světě
„Pětiválec modelu RS3 má ten nejlepší zvuk na světě,“ tvrdí odhodlané Reil, který se již nemůže dočkat, až jej publikum okusí na vlastní kůži. Svými slovy přitom odkazuje na průběh vývoje, během kterého jen výfuk prošel hned 30 iteracemi. Nyní má produkovat „mnohem úskočnější“ tóny než běžné motory, za čímž stojí neobvyklé pořadí zapalování (1, 2, 4, 5, 3) s rozestupem zápalu jednotlivých válců 144 stupňů. Vše pak ještě umocňuje aktivní výfukový systém, který dovolí vozu být opravdu jadrný jen někde.
4. Při testování objela 400 kol na Ringu, přesto není hlavně pro něj
Jelikož prototypy nového sportovního sedanu byly často nachytány špionážními fotografy na Severní smyčce Nürburgringu, asi nepřekvapí, že Audi nejnáročnější okruh světa zařadilo do vývojového programu. Ten probíhal ve dvou vlnách, kdy s prototypem a následně i se zcela sériovým modelem testovací jezdci pokaždé absolvovali 8 000 kilometrů. Jedním z nich byl přitom Frank Stippler, na jehož adresu pěje Reil samou chválu.
„Je spousta lidí, kteří dovedou řídit auta na limitu, ale jen pár těch, kteří mohou pomoci s vývojem. Bylo velmi užitečné získat jeho odezvu, protože Frank má technické vzdělání a je jedním z nejrychlejších na Ringu,“ říká Reil. Zároveň však s dodává, že implementovány nebylo vše, co Stippler, říkal, aby bylo. „Pak by to byl závoďák, už by se s tím nedalo jezdit po silnici,” říká s úsměvem Reil.
O RS3 Sedan tedy nemáme uvažovat jako o okruhovém autě. „Auto je na okruh vhodné, ale kdybych se vydal na okruh, vzal bych jiný vůz,” říká Reil. „Vzal bych TT RS,” dodává.
5. BMW M2 Audi vůbec nepovažuje za konkurenci
Pochopitelně, v segmentu, kam se RS3 Sedan vydává, je v obecně vzato pořádně plno, za přímé konkurenty ale Reil považuje máloco. Zmiňuje např. BMW M2 Coupe, ale rychle to bere zpět - tohle prý pravý konkurent není. Mnichovský model je jednak kupé, především ale používá pouze pohon zadní nápravy, což v Ignolstadtu zjevně vnímají jako méněcenné.
Za jediného přímého konkurenta tak Audi považuje Mercedes-AMG CLA 45, též vůz s výkonem blížícím se 400 koním, sedan a čtyřkolku. Jsme v tomto kontextu zvědavi, jak moc bude vůz bodovat v Evropě - tady malé sedany příliš nefrčí, i když zrovna CLA AMG není zase tak těžké v ulicích zahlédnout. A RS3 Sedan má být pochopitelně lepší nabídkou, z Reilova pohledu zcela nesporně...
Audi RS3 Sedan se v Paříři ukázalo v modré barvě...
...zatímco oficiální fotogalerie počítá s červenou. A také detailním průřezem nového pětiválcového motoru 2,5 TFSI
Zdroj: Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 2 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva