Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 věcí, které brzy zmizí z aut: dnes běžné, zakrátko zapomenuté
12.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Některá řešení patří k autům skoro neodmyslitelně, jiná se snaží jejich používání zpříjemňovat vcelku nově. Přesto budou nahrazena jinými.
Svět se neustále mění - někdy k lepšímu, někdy k horšímu. Důvody jsou různé, málokdy s nimi ale něco naděláme. Jednou jsou třeba v módě ostré hrany aut, později zas zakulacené a za pár let se ostré hrany zas vrátí. A stejně tak se vyvíjí i výbava aut - není to zase tak dávno, kdy v našich končinách bylo luxusem mít v autě rádio s kazetovým přehrávačem. Dnes s takovou výbavou nekoupíte do jediného nového auta.
To ale neznamená, že by za tu dobu výbavy z vozů ubylo. Naopak, v dnešní době můžete mít v nových autech tolik věcí, že spousta je jich už jen pro zlost. U řady dalších prvků standardní či příplatkové výbavy pak zkrátka platí, že donedávna zažívaly nebo i dnes zažívají boom, přesto budou rychle vytlačeny jinými.
Máme tu pět příkladů, které dnes v autech jsou, ale do budoucna s nimi příliš nepočítáme. Nahradí je jiné technologie, a to ve chvíli, kdy budou nějakou optikou levnější nebo pro posádku komfortnější. Těžko říci, kdy tyhle věci zmizí, výhled v řádu jednotek ale zřejmě není nemístný. Možná budete mít jiný názor, v takovém případě se neváhejte zapojit do diskuze. Tady je pětka, se kterou se ztotožňujeme.
1. Fyzická vnější zpětná zrcátka
Zrcátka jsou dnes neodmyslitelnou součástí každého auta, protože se jejich pomocí díváme za sebe. Jenže jsou to také aerodynamicky problematické věci, které konstruktérům dělají vrásky na čele - na jednu stranu by zrcátka chtěli udělat co nejmenší, aby měla i minimální odpor vzduchu, na druhou stranu ale musí zachovat solidní výhled z vozu. Za normálních okolností toto dilema nemá jednoznačné východisko, se stále se zvyšujícími pokutami za nadlimitní emise CO2 resp. spotřebu paliva se ale jedno rýsuje.
Zrcátka v dohledné budoucnosti nahradí kamery, které budou promítat obraz na displeje někde v autě - možná pod A-sloupky, možná na sklo, kde jsme jejich obraz zvyklí vnímat dnes. V jakém časovém horizontu se to stane, je otázkou, ale bude to zcela nepochybně chvíle, kdy někdo bude schopen tuhle technologii vyrobit s dostatečnou spolehlivostí a zároveň za méně peněz, než by bylo nutno zaplatit na pokutách za nadlimitní emise CO2, kdyby na autě byla normální zrcátka. V tuto chvíli je má ze sériově vyráběných aut jen Volskwagen XL1, kde šlo o nízkou spotřebu za každou cenu. Moment, kdy se to vyplatí třeba na Golfu, nemůže být daleko, musí-li dnes automobilky platit Evropské unii 95 Eur za každý nadlimitní gram za každé prodané auto. A v USA není situace zase o tolik lepší...
Zvykejme si na to, že se na autech jednou objeví „zrcátka” jako na VW XL1. Dříve nebo později tento Rubikon někdo překročí a ostatní budou následovat
2. Vestavěné navigační systémy
Navigace v autě byla ještě před pár lety ternem; v první dekádě 21. století to byla výbava, za kterou spousta lidí připlácela i částky blížící se 100 tisícům Kč. Je to totiž velmi užitečný pomocník - kdykoliv můžete zadat jakoukoliv adresu, na kterou vás auto samo a obvykle docela přesně navede. Už tehdy sice existovaly externí navigace za zlomek peněz, nikdy ale nefungovaly tak elegantně jako ty vestavěné.
Cena těchto systémů sice v průběhu let klesla, pořád jsou ale drahé. Navíc mají stále své limity - aktualizace map je poměrně složitá, potřebujete nové DVD s mapovými podklady nebo je do paměti systému nějak nahrát v servisu. Někdy může aktualizace probíhat i online, pakliže je ale vůz připojen k vnějšímu světu, chybí už jen krůček k tomu, aby vestavěná navigace ve své klasické podobě byla eliminována zcela.
S nástupem smartphonů si všichni nosíme navigaci v kapse, navíc takovou, která je zdarma a nepotřebuje žádné aktualizace, protože stahuje mapy z internetu. Z aplikačního, datového i cenového hlediska je to perfektní řešení a jakmile bude zdokonalené spárování mobilu s infotainmentem auta na principu Androidu Auto nebo Apple CarPlay (třeba i v tom smyslu, že data bude umět posílat také auto navigaci, aby se neztratila ani při nedostupnosti družicového signálu), navigace z aut začnou mizet zcela.
Vestavěné navigace v autech dlouhou kariéru neudělaly, přesto budou v dohledné době nahrazeny. Půjde o završení procesu, který dnes už lze v mnoha autech sledovat - vestavěné navigace pracující s Google Maps jsou blíže plně mobilnímu řešení
3. Porty USB
Připojení mobilu pomocí USB je stále relativně novinkou a je hojně využíváno, protože můžete z mobilu pouštět hudbu nebo ho nabíjet. Jenže obojímu zvoní hrana - připojení přes Bluetooth či WiFi je stále běžnější a dnes si s ním poradí i systémy typu Android Auto, které donedávna kabel vyžadovaly. Stále běžnějším se navíc stává i bezdrátové dobíjení - jakmile obě tyto věci budou masivně využívány, jsou dny USB portů v autech sečteny.
USB-porty se zdají být novinkou, vše ale směřuje k tomu, aby se stale přežitkem - ať už z hlediska připojení, tak z hlediska dobíjení
4. Palubní Wi-Fi
Wi-Fi hotspoty v autech jsou také celkem novinkou, podle nás jde ale o slepou větev vývoje. Hotspot samotný je fajn, ale potřebujete ho nějak připojit k internetu, což chce SIMku s datovým tarifem, za který musíte platit. Auto přitom víc než 90 % života stráví zaparkované, kdy tenhle internet nevyužíváte. A data dnes člověk má v mobilu, který může bez problémů používat i v autě a dovolit přes něj připojit jak samotný vůz, tak kohokoli z posádky - každý novější mobil ze sebe hotspot umí udělat. Palubní Wi-Fi v autech jsme poznali a nikdy jej pořádně nevyužili, byla to pouze hračka. Je jen otázkou času, než upadne v zapomnění.
Palubní Wi-Fi je módní záležitost, která upadne v zapomnění
5. Dotykové displeje jako hlavní ovládací prvek
Tohle je dnes velká móda. Dotykový displej se jeví jako nejlepší možnost ovládání infotainmentu, takže se někteří výrobci na něj v rámci šetření snaží nacpat co nejvíc funkcí. Funguje to u mobilu, jenže u auta, kde se musíte věnovat především řízení a které se za jízdy neustále pohybuje, je dotykový displej za jízdy prakticky jen k zlosti. Za takové situace jsou lepší tlačítka, která po chvíli používáte automaticky, protože si pamatujete jejich rozmístění.
BMW, Audi a třeba i Mazda se zatím drží tradice a na středový tunel dávají tlačítka k ovládání infotainmentu. Klimatizaci nechávají na starost tlačítkům a kolečkům, které budou pro tenhle účel vždycky lepší, než jakýkoliv dotykový displej. Bugatti Chiron a nové Audi TT se už dotykového displeje jako středobodu palubní desky vzdaly a jsme přesvědčeni, že je ostatní auta budou následovat. Neznamená to, že dotykové displeje nutně zmizí zcela (je to pořád dobrý způsob třeba pro ovládání navigace, můžete se třeba snadno posouvat po mapě), ustoupí ale do pozadí jako podpůrný ovládací prvek, kterým ostatně donedávna byly.
Ovládání všeho přes centrální displej je odsouzeno k zániku - je to iracionální, módní záležitost a ty nikdy nemají dlouhého trvání. Někteří výrobci si jen musí projít svou „teslí érou”, aby poznali, že to tak je.
Podobně koncipované dotykové displeje nemohou v autech přežít
Inspirace: Car Buzz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před hodinou - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 4 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva