Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 600 korun za 6 hodin, tolik bude stát majitele SUV parkování v Paříži. Kdysi město aut dál utahuje šrouby
5.2.2024 | Petr Miler
„Liberté, égalité, fraternité,” tak zní už pěkných pár pátků motto Francie. Místo svobody, rovnosti a bratrství ale nejnovější krok tamní metropole volá spíš po heslu: „Sociální spravedlnost za každou cenu!” Samo referendum, které o něm rozhodlo, je směšné.
Majitelům SUV se vlastnictví těchto aut v Paříži řádně prodraží. Město, které pod taktovkou svého současného levicového vedení léta bojuje proti autům jako takovým, učinilo další krok k eliminaci velkých a těžkých vozů z ulic města. Ani tento boj není ve Francii nový, nyní ale nabral nových rozměrů. Na základě výsledků lokálního referenda bude ztrojnásobena cena parkovné právě pro velká těžká SUV. Samo rozhodnutí je absurdní, opírá se ale o ještě absurdnější mandát.
Nechápejte nás špatně, pro esúvéčka nehoříme a nekupujeme je - pro silniční využití je považujeme je za rozmar svého druhu, který nemůže těšit ani nadšené, ani racionálně uvažující automobilisty. Současně ale říkáme: Ať si každý koupí, co uzná za vhodné. Zejména politická moc pak nemá právo kohokoli za pořízení takového vozu trestat, když právě ona dělá svými rozhodnutími mnohé pro to, aby takové automobily byly v kursu. Ostrakizace určité skupiny motoristů na základě používaného typu auta je nebezpečným precedentem, který ve svobodné společnosti nemá co dělat.
Ve Francii ale s podobnými kroky problém nemají, a tak v tamní metropoli vyhlásili referendum s podtitulem: „Více či méně SUV v Paříži?” ve kterém lidé mohli hlasovat pro anebo proti razantnímu zvýšení poplatků za parkování SUV ve městě. Tento nápad byl schválen, a tak majitele těchto vozů bude stát hodina parkování centru 18 Eur místo obvyklých 6 a v okrajových částech města 12 Eur místo 4. Za šest hodin parkování v centru tak řidič SUV bude muset zaplatit 225 Eur, tedy asi 5 600 Kč, jak vypočítává agentura dpa. To je brutální sazba i pro někoho, kdo si kupuje vozy jako Porsche Caynne. Natož pak pro kohokoli „normálního”.
Zní to aspoň jako výsledek demokratického procesu, třebaže jsme přesvědčeni, že o všem demokraticky hlasovat nelze, neboť některé právní principy by měly zůstávat nadřazeny vůli většiny. Problém je jinde. Referenda se zúčastnilo pouhých 6 procent oprávněných voličů, z nichž se pro zvýšení parkovného se vyslovilo 54,5 procenta z nich, proti bylo zhruba 45,5 procenta lidí. Těsná většina z měně jak šestnáctiny elektorátu tedy pravomocně rozhodla o takové věci? To nám nakonec nepřijde ani pořádně demokratické, tohle je odvar z demokracie.
Vedení města je s výsledkem pochopitelně spokojené. Těžká auta podle něj způsobí více znečištění, zabírají více místa a ohrožují bezpečnost provozu. Speciální tarif pro velká auta by tedy měl omezit nepříjemnosti, které tyto vozy způsobují svému okolí. Sazba by se nicméně měla týkat modelů se spalovacími motory o hmotnosti od 1,6 tuny výš a dokonce i elektrických modelů o hmotnosti 2 tuny a víc, takže pokud nebudou výslovně stanoveny také limitní rozměry aut, dotkne se takové opatření většiny vozů. Měně jak 1,6 tuny dnes neváží snad většina moderních spalovacích vozů a koupíte jen hrstku elektromobilů vážících pod 2 tuny - i relativně obyčejná Škoda Enyaq iV 80 začíná na 2 075 kg.
Nařízení se nicméně nevztahuje na soukromá parkoviště, takže tušíme, že tato novinka nakonec mnoho nezmění, akorát způsobí bujení soukromých parkovišť v centru Paříže. Ta budou najednou i za 500 Kč za auto a hodinu levná, takovému výnosu už se vyplatí jim obětovat pár hezkých pozemků...
Paříž s majiteli SUV nemá slitování. Stačí model na 1 600 kg hmotnosti v případě spalovacího a 2 000 kg v případě elektrického pohonu, aby se s nimi ve městě skoro nedalo rozumně zaparkovat. Foto: BMW
Zdroje: dpa, Handelsblatt
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 11 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 3 hodinami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 4 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 6 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 7 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 18:16 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.16. 14:03 - pavproch
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch