Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
24 hodin Le Mans 2016 mohlo psát historii, poslední kolo ale vše zvrátilo
20.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Letos měla ke zlatým vavřínům nejlépe nakročena Toyota a po čase mohla narušit německou hegemonii. Nakonec bylo všechno jinak.
Za sebou máme další ročník 24 hodin Le Mans, nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa. Pro letošek přilákal na okruh Le Sarthe 263 500 diváků, kteří byli svědky dominance Toyoty, která se ale rychle obrátila v infarktový závěr. Japonská automobilka byla totiž jen pár minut od přepsání historických tabulek, v nájezdu do předposledního kola musel Kazuki Nakajima odstavit speciál TS050 Hybrid na cílové rovince a šachovnicový praporek již neviděl.
Z vítězství se tedy nakonec radovalo Porsche, které svůj počet „zářezů do pažby“ rozšířilo již na 18. Posádka v podání Romaina Dumase, Neela Janiho a Marca Lieba přitom během 24 hodin urazila 5 274 kilometrů, což sice je úctyhodný nájezd, nicméně zlomen tím nebyl rekord z roku 2010, který shodou okolností stanovila taktéž skvadra zahrnující i Dumase. Pro něj je letošní vítězství již druhým, jeho kolegové se ze zlatých vavřínů radují poprvé.
Francouzský jezdec po závodě ovšem přiznal jistou hořkost v ústech, když dodal, že „snahy o výhru jsme nikdy nevzdali, jsme ale smutní za Toyotu“. Šéf německého týmu pak osobně přišel do japonského paddocku a uvedl, že letošní vítězství si automobilka z Zuffenhausenu nezaslouží. Toyota totiž vedla prakticky od počátku a v průběhu závodu si vybudovala (a zároveň udržovala) více než minutový náskok před Porsche 919 Hybrid.
Německá značka přitom ve hře měla víceméně jen jeden vůz, druhý vůz totiž kvůli problémům s chlazením strávil více než hodinu v boxech, a tak následně klesl hluboko do startovního pole. Ještě tristnější byla situace u Audi, neboť oba vozy značky, která v Le Mans v posledních letech dominovala, trápila řada větších či menších problémů. Pár minut před koncem se tak zdálo, že poprvé po 18 letech čtyři kruhy nebudou na stupních vítězů.
Odstoupení vozu Toyoty č. 5 však nakonec nepřihřálo jen vítězství Porsche a druhé místo japonskému speciálu č. 6, ale také bronzovou příčku Audi. To pak zároveň obsadilo rovněž čtvrtou pozici. Prakticky po celý závod vítězná Toyota Nakajimy, Anthony Davidsona a Sebastiena Buemiho navíc ani nebyla klasifikována, neboť finální kolo nezvládla dle pravidel projet v šestiminutovém limitu.
Japonská automobilka tak jen rozšířila svou smutnou bilanci, jenž čítá pět druhých míst (1992, 1994, 1999, 2013, 2016), přičemž třikrát jí od vítězství dělilo jen málo. V roce 1994 to byla méně než dvě hodiny před koncem závodu porucha převodovky, o pět let později pak pro změnu defekt pneumatiky méně než hodinu před koncem. Letos se pro změnu o vyřazení postaral přeplňovaný šestiválcový hybrid.
My pak jen dodáme, že vítězství v kategorii LMP2 získala znovuzrozená značka Alpine, zatímco v kategorii GTE Pro úřadoval Ford. Jeho novodobé GT si úspěch připsalo na svá bedra přesně 50 let poté, co závodu dominoval model GT40. Ve finále se pak ze zlata radovalo ještě Ferrari, a to v rámci kategorie GTE Am.
Výsledky 24h Le Mans 2016 na 1. až 15. místě napříč kategoriemi
Výsledky 24h Le Mans 2016 dle kategorií
Porsche získalo letos v Le Mans již osmnácté vítězství. Sám šéf týmu však přiznal, že spíše by si jej zasloužila Toyota, která musela odstoupit jen pár minut před koncem z první příčky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 8 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva