Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 nejrychlejších předokolek všech dob: vítězové vás překvapí
17.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výkony aut s předním pohonem stále rostou, a tak by člověk čekal, že budou stále rychlejší i ve zrychlení v přímce. Novinky na vrcholu top 20 ale nejsou.
Přehled kapitol
S nedávným rekordem Golfu GTI Clubsport S na Nordschleife mezi předokolkami na sebe auta s touto koncepcí pohonu opět strhávají pozornost. Pro nás není překvapivé, že se dostávají tak daleko, ani že VW předokolce věří více než eRko s pohonem 4x4 a nakonec ani to, že si špičkové GTI dokáže poradit i s BMW M4 - stroje této koncepce prostě mají své výhody.
Ovšem, mají také své nevýhody, které se projevují tím spíše, čím větší výkon na hnaná kola posílají. U Golfu je to 310 koní a to je na předních kolech pořádná porce, však tomu není tomu tak dávno, co o mnoho více neměly ani vrcholové supersporty. Jenže toto číslo není vše a i když se GTI CSS vůz může pochlubit jistě i vypiplaným podvozkem, dobrými brzdami a dalšími nezbytnostmi pro zvládnutí Severní smyčky Nürburgringu hluboko pod 8 minut, jsou i ohledy, v nichž Clubsport S nevítězí.
Člověk by čekal, že čím jsou předokolky silnější - a Golf GTI CSS patří mezi ty aktuálně nejsilnější - tím budou také rychlejší v přímce, však i v tomto směru jsou auta v posledních letech lepší a lepší. V prostém zrychlení z 0 na 100 km/h, resp. na 60 mph ale tento stroj nevládne a na samé špici nejrychlejších předokolek všech dob nenajdeme ani jiný vůz vzniklý v posledních letech. A proto jsme vám chtěli tento žebříček ukázat.
Níže tedy najdete dvacet předokolek vzniklých výlučně v tomto století, které byla a jsou v akceleraci na stovku nejlepší. Na vrcholu vážně nenajdete auta nejnovější a dokonce ani nejsilnější. Nejvíce překvapivý pak může být samotný vítěz, jeho schopnosti ale byly mnohokrát ověřeny. Pro přesnost zdůrazníme, že u amerických vozů udáváme akceleraci z 0 na 60 mph, což je přesně 96,6 km/h a nikoli stovka. Ale zrychlení z 0 na 100 km/h se u nich neměří, těch 3,4 km/h už poměry zásadně nezmění (obvykle je to věc 1 desetiny sekundy) a byla by škoda tyto stroje vynechat. Podívejte se na celou dvacítku...
19. - 20. Alfa Romeo 156 GTA
Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Modelový rok: 2002
Motor: 3,2 V6
Výkon: 184 kW/250 koní
Vrcholná Alfa 156 je dnes už letitým modelem, však od jejího uvedení na trh uběhlo skoro 1,5 dekády. Přesto jejích 250 koní z atmosféricky plněného Bussa stačilo už tehdy na dosažení stovky v čase, který se neztratí ani dnes. Tuto ale dvacítku ale uzavírá.
19. - 20. Audi A4
Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Modelový rok: 2016
Motor: 2,0 I4 turbo S-tronic
Výkon: 185 kW/252 koní
Leckterá auta v tomto žebříčku věty jako: „A tady se ukazuje, jak moc se auta za poslední léta zrychlila.” zrovna nepodtrhnou, případ nového Audi A4 2,0 TFSI vedle Alfy 156 GTA ale ano. GTA byl špičkový sportovní model této řady, A4 TFSI je jen silnější dvoulitrová verze obyčejného modelu. Přesto na stovku akcelerují stejně.
18. Mazda 3 MPS
Zrychlení na 100 km/h: 6,1 s
Modelový rok: 2006
Motor: 2,3 I4 turbo
Výkon: 191 kW/260 koní
Mazda už MPS vyrábět nehodlá a je to škoda, trojka MPS patřila mezi nejvýkonnější a nejrychlejší předokolky na trhu. Letos ji bude 10 let, přesto se stále řadí mezi špičku i v případě akcelerace.
15. - 17. Opel Astra OPC
Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Modelový rok: 2014
Motor: 2,0 I4 turbo
Výkon: 206 kW/280 koní
Astra OPC má i spoustu jiných předností, neztratí se ale ani v případě akcelerace v přímce. Hranici šesti sekund nepokoří jen o fous.
15. - 17. Peugeot 308 GTi
Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Modelový rok: 2016
Motor: 1,6 I4 turbo
Výkon: 199 kW/270 koní
Peugeot 308 GTi to zkouší na dvoulitrovou konkurenci s 270koňovou jedna-šestkou a minimálně v případě akcelerace to jeho akcie nesráží.
15. - 17. Renault Mégane RS 230 R26.R
Zrychlení na 100 km/h: 6,0 s
Modelový rok: 2009
Motor: 2,0 I4 turbo
Výkon: 170 kW/230 koní
Tohle je už vlastně před-předchozí vrchol nabídky Méganu RS, ve své době ale znamenal vážně hodně. Jeho primární přednosti jsou jinde, ale bez rychlosti v přímce úchvatnou dynamiku na technické trati nevyčarujete.
11. - 14. Abarth 695 Biposto
Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2014
Motor: 1,4 I4 turbo
Výkon: 140 kW/190 koní
Je to vážně bláznivá interpretace Fiatu 500, dynamické parametry má ale oslnivé. Připomeňme, že váží méně než 1 tunu, na takovou hmotnosti je 190 koní vážně slušná porce.
11. - 14. Peugeot RCZ-R
Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2014
Motor: 1,6 I4 turbo
Výkon: 199 kW/270 koní
Snad nejlepší auto, které Peugeot v posledních letech stvořil opět exceluje hlavně jinými aspekty, i v přímce ale dokáže díky nízké hmotnosti (a později také díky velmi subtilní stavbě) bodovat.
11. - 14. Audi TT Coupe
Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2014
Motor: 2,0 I4 turbo S-tronic
Výkon: 169 kW/230 koní
Audi TT umí i víc, je tu verze TTS a nejnověji i bestiální TT RS rychlé skoro jak R8. Rychlost obyčejného turbodvoulitru s předním pohonem budiž důkazem, jak moc vhodným základem pro takový extrémní stroj.
11. - 14. Volvo S60 T6
Zrychlení na 100 km/h: 5,9 s
Modelový rok: 2015
Motor: 2,0 I4 turbo AT
Výkon: 225 kW/306 koní
Volvo sice vždy hrálo a v posledních letech snad ještě více hraje hlavně na trochu jiné struny, než jsou ty dynamické, jeho S60 T6 (teď už s čtyřválcovým dvoulitrem) ale pořád umí. V tomto žebříčku je na stroj charakteru S60 vážně vysoko.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024 - Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva