Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 aut s největším dojezdem na nádrž: 2000 km na dostřel
27.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Největší výkon, nejmenší spotřeba, největší zavazadelník. Ale přemýšleli jste někdy, které auto zvládne dojet nejdál na nádrž? Podívejme se na to.
Když se mluví o autech, často padají slova jako nejvyšší výkon, nejvyšší rychlost, nejlepší zrychlení a takovéto parametry. Ovšem, nejrychlejší SUV jsou zajímavá, pokud vás tato kategorie automobilů zajímá. A hned se najde někdo, kdo se ozve, že takové auto „taky hodně žere” - pochopitelně, jsou velká, těžká a mají aerodynamiku letící cihly, takže se nelze divit, že z rychlých SUV se pod 10 litrů na sto nedostane ani jedno.
Zrovna v české a snad i ve slovenské kotlině je spotřeba paliva ožehavým tématem. Aby byl automobil v České republice prodejně úspěšný, musí mít spoustu prostoru pro zavazadla a musí také spotřebovávat co nejméně paliva, neboť benzín ani nafta u nás nejsou v poměru k průměrné mzdě zrovna levné, za čímž stojí zejména spotřební daň a DPH. Ale mohlo by být i hůř.
Se spotřebou paliva je úzce svázán také dojezd na jedno natankování. Třeba elektromobily uvádějí své možnosti v podstatě pouze jako dojezd na jedno nabití. Dává to smysl, ze spotřeby 14 kWh/100 km si toho člověk tolik nevezme, jako z informace, že plná baterie vydrží na 200 kilometrů. A také elektřinu nedoplníte tak snadno a na tak velkém množství míst, jako benzín nebo naftu. Většina elektromobilů zvládne na jedno nabití ujet reálně tak do 150 kilometrů, a to musíte jet hodně pomalu. Některým to už nepřijde být špatné, však denně více nenajedou. Proč ne, ve srovnání s nejlepšími konvenčními automobily je to ale zoufale málo.
Podobně jako je v ČR „nutností” mít co největší „kufr”, je ve Francii devizou co největší dojezd na jedno natankování. Proč, to se nás neptejte, jakkoli pár údajných vysvětlení známe - ona srovnatelná česká obsese o mnoho racionálnější základ nemá. V žebříčku desítky aut s největším dojezdem na jedno doplnění paliva se to ale jasně projevilo. Samotné nás při jeho sestavování překvapilo, jak daleko s některými auty na jedno natankování dojedete - až vůz na 14. místě ujede na jednu nádrž méně než 1 500 kilometrů a až dvacáté auto se nedostane na 1 400 km. A vítěz? Podívejte se sami.
Podle očekávání se ukázalo, že alfou a omegou velkého dojezdu je obrovská nádrž a nízká spotřeba. Dalo by se tak očekávat, že auta, která budou mít nádrží více, jako např. jednu na benzín a druhou na LPG, budou výrazně bodovat, ale není tomu tak - z první dvacítky je takové pouze jedno. Kromě něj jsou všechna auta naftová, pochopitelně, mají nižší spotřebu.
Brali jsme v potaz hodnoty kombinované spotřeby a objemu palivové nádrže podle katalogů, protože jiná čísla se srovnatelnou věrohodností a srovnatelným způsobem měření nejsou k dispozici. Také jsme od konkrétních modelů aut brali jen to nejlepší provedení, jinak by se mohlo stát, že na prvních deseti místech budou dva modely stejného auta. A pokud se to stalo, že bodovalo více podobných aut jednoho výrobce se stejným motorem (třeba Volvo a D2) uvádíme to u konkrétního bodujícího modelu. A také jsme předem vyloučili plug-in hybridy, protože jejich katalogová čísla spotřeby platí jen na prvních 100 km, kdy spotřebovávají elektřinu předem dobitou, která není v onom čísle nijak zohledněna. Jinak by takový Opel Ampera dojel skoro nekonečně daleko, což v praxi rozhodně nesvede.
Povinný technický úvod ale už máme za sebou, pojďme na deset nejlepších:
10. Volkswagen Golf 1,6 TDI BlueMotion - 1 563 km
Das Auto z Wolfsburgu nabídne ve verzi BlueMotion, zaměřené na co nejnižší spotřebu paliva, 1,6litrový dieselový čtyřválec, který na kola pošle 110 koní. Žádný silák to tedy nebude, ale ono snižování spotřeby alespoň na papíře fungovalo - spotřeba 3,2 litru na sto patří k nejnižším ze všech téměř 50 aut, která jsme zkoumali. S 50litrovou nádrží to znamená dojezd 1 563 km na jedno natankování.
9. Mercedes-Benz C 220 BlueTec CDI - 1 650 km
Varianta C 220 BlueTec není u třídy C základní diesel, ten má označení C 180. Jenže základní verze má nádrž na pouhých 41 litrů paliva, pokud si nepřiplatíte za rozumně dimenzovanou, 66litrovou nádrž, a to i u nás. Na českém trhu ale mají Céčka od verze 220 BlueTec větší nádrž už ve standardu, takže se sem dostalo právě toto provedení. Se 4 litry spotřeby na 100 km to dává dohromady 1 650 km dojezdu.
Kdyby měl 66litrovou nádrž i dieselový základ, mohl by být v top 10 mnohem výš, protože má spotřebu ještě o dvě deci nižší. A není to jen třída C, která na tuhle absurdní oběť regulacím dojíždí - třída E měla dříve v závislosti na verzi nádrž až na 89 litrů paliva. Nyní nabídne jen 59 litrů. Proč, už víte.
8. Citroën C5 1,6 eHDi BMP6 - 1 651 km
Jen těsně osmý je Citroën C5, francouzský konkurent Mercedesu třídy C, ho porazil o jediný kilometr. Motory eHDi nejsou zrovna novinkou, stejně jako není nový Citroën C5, ale s šestnáctistovkou pod kapotou a robotizovaným šestistupňovým manuálem BMP6 zvládne 100 km za 4,3 litru, což na plnou 71litrovou nádrž znamená 1 651 kilometrů. Ona francouzská obsese dlouhým dojezdem má také ten efekt, že nádrže o 70 litrech objemu jsou ve francouzských autech celkem běžnou věcí.
7. Audi A6 2,0 TDI Ultra - 1 698 km
Sedmé místo obsadil stroj z Ingolstadtu, a to docela velký - A6 patří k větším sedanům čtyř kruhů. Jeho spotřeba tedy v rámci tohoto žebříčku ani ve verzi Ultra nejlepší není, 4,3 litru na sto, ale má pořádně velkou nádrž. 73 litrů, jeden z největších objemů nádrží v žebříčku, tak znamená dojezd jen těsně pod hranicí 1 700 kilometrů.
6. Opel Insignia ST 1,4 Turbo LPG EcoFlex - 1 700 km
Opel nabízí se sériově montovanou nádrží na LPG několik automobilů, ale všechny používají stejné pohonné ústrojí - benzínovou přeplňovanou čtrnáctistovku o 140 koních, která spaluje benzín a LPG. Insignia z nich zvládne největší dojezd - na plyn ujede 500 kilometrů a na benzín dalších 1 200, jak uvádí web Opelu, což znamená páté místo se 1 700 kilometry.
Stejnou pohonnou soustavu najdeme např. i v modelech Zafira, Astra nebo Meriva, které ale dohromady zvládnou kratší vzdálenosti - 1 500, resp. 1 400 a 1 350 kilometrů. A také tu je Adam a Corsa, které mohou z výroby jezdit na plyn, ale ty tak daleko dojet nezvládnou.
5. Peugeot 308 SW 1,6 BlueHDi - 1 606 km
Rodina motorů BlueHDi u Peugeotu je papírově velmi úsporná. Do modelu 308 se montuje ve dvoulitrové i šestnáctistovkové variantě a právě ta druhá pochopitelně spotřebovává paliva méně. Je slabší, ale to je pro tento test spíš výhodou; i když zde vítězí 120koňová šestnáctistovka, ne nejslabší 100koňová. Se spotřebou 3,1 litru na sto, nejnižší v tomto žebříčku, a 53litrovou nádrží zvládne 1 606 km bez zastávky u pumpy.
4. Renault Mégane Energy 1,5 dCi 110 - 1 714 km
Bramborová příčka patří Renault Mégane se 110koňovou dieselovou patnáctistovkou v „eko” variantě, nazvané u Renaultu Energy. Také zde je mimo další technologie šetřící palivo instalován start-stop, takže papírově zvládne tento stroj sto kilometrů za 3,5 litru paliva. A to s 60litrovou nádrží, v této třídě u francouzských aut běžnou, znamená 1 714 km na jedno natankování.
3. Volvo S60 D2 - 1 731 km
Švédský vetřelec na prvních místech boduje, podobně jako ostatní auta na tomto konci žebříčku, slušně velkou nádrží; zde je standardem 67,5 litru. Pokud do S60 zvolíte základní 115koňovou dieselovou šestnáctistovku se start-stopem, označenou jako D2, a zkombinujete ji s manuálním šestikvaltem, dostanete se prý na kombinovanou spotřebu 3,9 litru na 100 km. A s plnou nádrží tak ujedete 1 731 km.
Ovšem, motor D2 se nemontuje jen do modelu S60, ale pořád to je stejný motor se zhruba stejně velkou nádrží, takže jsme tu další stroje neuváděli a S60 je na tom s dojezdem nejlépe. V70 má 70litrovou nádrž a zvládne 1 667 km, V60 ujede 1 607 km a V40 kvůli nádrži jen 52 litrové ujede 1 576 km.
2. Peugeot 508 1,6 HDi ETG6 - 1 800 km
Stříbrné místo patří Francouzi a dokazuje, že vůbec nepotřebujete mrňavé auto, abyste mohli ujet velké vzdálenosti bez zastávky u pumpy. 508 je auto docela velké, takže má i slušně objemnou nádrž - 72 litrů. V kombinaci s motorem 1,6 HDi o 115 koních výkonu a s robotizovaným manuálem ETG6 zvládne tento stroj 100 km za 4 litry nafty, což znamená 1 800 km dojezdu. Takže by zvládl dojet z Rennes, kde se vyrábí, do Ostravy bez zastávky u pumpy.
1. Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 - 1 818 km
Vítězem se, nikoliv nečekaně, stává francouzské auto - jenže jeho nádrž k největším nepatří. Francouzskému konkurentu Volkswagenu Golf výrazně pomohl čerstvý facelift, protože pod jeho kapotu instaloval upravené a úspornější motory BlueHDi. Stokoňová šestnáctistovka je prý schopna ujet 100 km za 3,3 litru paliva.
To v kombinaci s 60litrovou nádrží znamená téměř neuvěřitelných 1 818 kilometrů dojezdu. Pokud si to nedovedete dost dobře představit, stačí to na přejetí ČR z nejzápadnějšího do nejvýchodnějšího místa bezmála třikrát anebo cestu z francouzského Mulhouse, kde se Citroëny C4 vyrábí, do Brna. A ještě zpátky. Bez zastávky u pumpy pro doplnění paliva.
11. až 20. místo telegraficky
(auto - výkon - spotřeba - objem nádrže - dojezd)
11. BMW 518d - 143 k - 4,5 l/100 km - 70 l - 1 556 km
12. BMW 116d EfficientDynamics - 116 k - 3,4 l/100 km - 52 l - 1 529 km
13. Škoda Octavia 1,6 TDI Greenline - 110 k - 3,3 l/100 km - 50 l - 1 515 km
14. Audi A4 2,0 TDI - 136 k - 4,3 l/100 km - 63 l - 1 465 km
15. - 16. Citroën C4 Picasso 1,6 eHDi ETG6 - 115 k - 3,8 l/100 km - 55 l - 1 447 km
15. - 16. Škoda Rapid 1,6 TDI Greenline - 90 k - 3,8 l/100 km - 55 l - 1 447 km
17. Peugeot 5008 1,6 eHDi 2-tronic - 115 k - 4,2 l/100 km - 60 - 1 429 km
18. BMW X3 sDrive18d - 150 k - 4,7 l/100 km - 67 l - 1 426 km
19. Audi Q5 2,0 TDI - 150 k - 5,3 l/100 km - 75 l - 1 415 km
20. Citroën DS4 1,6 eHDi - 115 k - 4,3 l/100 km - 60 l - 1 395 km
Kdo se také nevešel do nejlepší dvacítky?
Když jsme tento seznam tvořili, hledali jsme samozřejmě ve spoustě katalogů spousty různých modelů. A některé stroje nám přišly dost zajímavé, ale dojezdem se ani do nejlepších dvaceti nevešly, tak jsme se je rozhodli připsat alespoň sem. Třeba hybridy - těm se většinou moc papírová spotřeba nedá věřit, ale Mercedes C 300 Hybrid zvládne na jedno natankování prý 1 389 kilometrů a byl by tak na 21. místě.
Zajímavé také může být BMW X5, tedy velké SUV, které máme většinou spojené s dost vysokou spotřebou. Čtyřválcem a možností zadokolky však ta normovaná dost klesla, na 5,6 litru, což se 75litrovou nádrží, spolu s Audi Q5 největší ze všech, znamená 1 339 km dojezdu. A třeba také Jaguar XF se základním 2,2litrovým dieselem má nádrž na 70 litrů, takže ujede 1 373 km bez zastávky u pumpy.
Právě zde také, trochu překvapivě, skončilo několik aut s více nádržemi než s jednou. Zmiňme z nich např. Fiat Punto, který je možné mít s 1,2litrovým motorem o 77 koních už z výroby s nádrží na LPG, takže je jeho celkový dojezd 1 332 km. A Škoda Octavia G-tec, CNG-verze Snu českých rodin, zvládne na všechny nádrže po okraj naplněné 1 330 kilometrů.
Zapomněli jsme na něco? Je někde chyba? Zvládnete se svým osmiválcovým Volvem XC90 dojet na Nordkapp bez zastávky u pumpy? Napište nám do komentářů. Ale kanystry v kufru se nepočítají...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva