Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
124 Spider není Mazda MX-5 s jiným logem, říká Fiat. Alespoň občas
2.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka vyzdvihuje hlavně vlastní design a motory, obojí je zjevné na první pohled. Zcela jednotní ale její zástupci v této záležitosti nejsou.
Již delší dobu není tajemstvím, že Mazda na vývoji nové generace roadsteru MX-5 spolupracovala s italským Fiatem. Jelikož japonská verze byla odhalena jako první (navíc již před rokem) a výrobu obou dostane na starosti továrna v Hirošimě, začala spousta lidí považovat nový Spider za pouhý klon vozu ze Země vycházejícího slunce, jen s odlišným logem. To ale podle zástupců Fiatu není až taková pravda. „Myslím, že celý příběh je poněkud odlišnější,“ říká Pat Dougherty, šéf australského zastoupení italské značky.
„Vše začalo ve chvíli, kdy Mazda chtěla na trh uvést MX-5 a my chtěli představit 124 Spider. Následovaly hovory s Mazdou, jelikož s ní máme dobré vztahy, neboť jsme v minulosti již pár věcí společně udělali, a příležitost byla na stole. Takže jsme si řekli OK, pojďme udělat něco dohromady,“ dodává Dougherty. Podle něj přitom právě taková kooperace pomohla oběma značkám, neboť bez ní by takto okrajový model kvůli nákladům možná vůbec nevyvinuly.
Jakkoliv ale japonská automobilka má dostačující kapacity na výrobu obou verzí, ta italská prošla separátním vývojem. „Když navrhovali (designéři Fiatu - pozn. red.) náš vůz, neviděli Mazdu. Každý venkovní panel je tak jiný. Máme i odlišné pohonné ústrojí, nejde jen o výměnu loga,“ upřesňuje dále vše Dougherty. Jeho slova pak jen potvrzuje Andrew Chesterton z korporátní komunikace, podle něj je odlišná také značná část interiéru od pasu nahoru.
Zatímco s prohlášením Doughertyho se dá souhlasit, Chesterton je především v oblasti kabiny vedle jak ta jedle. Fiat totiž sice některé plasty osadil měkčeným povrchem, nicméně základní architektura, jednotlivé panely i multimediální systém již jsou zjevně japonské. S tím ostatně souhlasí i Olivier Francois, šéf Fiatu a hlava marketingu u FCA, podle kterého nemalé množství shodných prvků opravdu najdeme a o společných prvcích obou aut hovoří trochu jinak.
Na otázku, zda tedy jde o přeznačkovanou Mazdu MX-5, tak Francois odpověděl: „Je. Tedy, částečně je to pravda. Možná to tak není vnímáno, ale jde zcela nepochybně o produkt spolupráce s Mazdou, to nepopírám, je to pravda. Nicméně jsme zapracovali na motoru, jedna-čtyřka je ryze italská. A celý desing samozřejmě vznikl v Itálii.“
Fiat by tedy možná celý nový roadster 124 Spider za „svůj“, věšet bulíky na nos nám ale nehodlá. Jistá rozpolcenost zástupců automobilky k této záležitosti ale nakonec není podstatná - od pohledu je zřejmé, že Fiat na MX-5 jen nevyměnil logo, ale spíše použil stejné základy pro o dost jiné auto. Prostor pro to, aby zákazníci dal přednost té či oné značce na základě jejich specifických rysů tu tedy je jistě dost velký...
Již na první pohled je zjevné, že Fiat 124 Spider se zvenčí od Mazdy MX-5 liší nemalou měrou. Uvnitř je však shoda patrná
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva