Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Záhadné znaky automobilek: i logo Škody skrývá tajemství
1.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Loga automobilek nemusí být jen obrázky, které talentovanému grafikovi vytanuly na mysli v dlouhé chvíli. Leckdy skrývají i velmi zajímavý příběh.
Každá společnost musí mít své logo a automobilky nejsou výjimkou. Loga mohou být jednoduchá a elegantní, nebo krásná a tajemná. Některá jsou jen stříbrná, jiná hrají všemi barvami. A automobilový nadšenec většinu z nich bezpečně pozná, alespoň pokud se týkají automobilek z kontinentu, na jehož silnicích se pohybuje.
Loga ale musela nějak vzniknout. Někoho muselo napadnout, že dá do emblému své značky dá právě to, co do něj dal. A někde k tomu musel najít inspiraci. Některá loga jsou prostě jen uměleckým ztvárněním jména, jiná jsou ale složitější a skrývají někdy i pozoruhodné příběhy, které se více či méně liší od obecně rozšířených představ o jejich významu. Tady je deset takových případů.
1. Alfa Romeo
Logo Alfy Romeo je dost složité, velmi krásné a patří k těm, jejichž význam člověka možná překvapí. Kříž vlevo je znak Milána, na tom nic není, ale had vpravo neplive oheň, nýbrž žere člověka - jsou vidět jeho ruce a hlava.
Tato půlka vznikla tak, že milánský měšťan Otone Visconti bojoval se saracénským rytířem a porazil ho. Pak vzal symboly na jeho štítu s sebou do Milána, a tak se tento had dostal na logo Alfy. Aby to bylo ještě složitější, podle oficiálního vyjádření had člověka nežere, nýbrž člověk z hada leze ven poté, co prošel očistcem. Tak si vyberte...


2. Audi
Logo Audi je velmi elegantní a neobsahuje žádné lidožravé hady, jsou to prostě čtyři kruhy. Ani jednoduchost ale není zárukou výmluvnosti - mnozí si myslí, že jde o odkaz na pohon 4x4 jménem quattro, jednu z nejcennější devíz.
Mylně, toto logo vzniklo ještě dávno před quattrem a symbolizuje něco docela jiného - každý kruh je tu za jednu společnost ze čtyř, které se v roce 1932 spojily a vytvořily Auto Union. Tyto čtyři společnosti byly Audi, Horch, DKW a Wanderer, většinu z nich už dnes budou znát jen starší nebo velmi sečtělí automobilisté...
3. BMW
Logo BMW kde kdo označí jako „roztočenou vrtuli” a znalejší to podloží i odkazem na letecké kořeny automobilky. Zní to rozumně, pravda to ale je i není.
Když BMW vymýšlelo svůj znak, o uměleckou stylizaci vrtule se nepokoušelo. Použité barvy a jejich uspořádání ve středu loga této automobilky jsou barvy Bavorska a podobně jsou uspořádány segmenty ve středu bavorského erbu. Jen jsou zhruba opačně, modrá je vpravo nahoře a vlevo dole - BMW je má takto schválně, protože v Německu už v minulém století nebylo legální takto používat státní symboly v byznysu. O spojení s roztočenou vrtulí se přesto postaralo samo BMW, když v roce 1929 zabodovalo s reklamou, kde bylo logo BMW zkombinováno se skutečnou roztočenou vrtulí. Samotné logo ale bylo registrováno o mnoho dříve, v roce 1917.
4. Ferrari
Jedním z nejslavnějších automobilových log je vzpínající se černý hřebec Ferrari. Ačkoli jeho historie není tak úplně neznámá, někteří mají zato, že jde o odkaz na výkon, rychlost či soutěživost. Jenže realita je trochu jiná.
Vznik tohoto loga komentoval sám zakladatel firmy: „Tento kůň byl namalován na trupu stíhačky Francesca Baraccy, hrdinného pilota první světové války. V roce 1923 jsem se setkal s hrabětem Enricem Barracou, otcem Francesca. Matka hrdiny mi jednou řekla: 'Ferrari, dej na svá auta koně mého syna. Přinese to štěstí.' Kůň byl vždycky černý a žlutou barvu jsem přidal, protože to je barva města Modena,” řekl kdysi Enzo Ferrari.
5. Lamborghini
Logo téhle italské značky svádí, zvlášť při spojení se jmény jednotlivých modelů, ke spojení s býčími zápasy. Takové spojení tu je, není to ale celá pravda.
Znak firmy vznikl podstatně jednodušeji jednodušeji - Ferruccio Lamborghini, její zakladatel, byl narozen ve znamení býka, takže ho zvolil i pro svou automobilku. Ke zvířatům ale měl už z titulu původního zaměření své firmy vyrábějící traktory blízko a měl rád i ony býčí zápasy. Proto býk v logu vypadá, že se zrovna chystá někoho nabrat na rohy, prvotní inspirací byl ale datum Ferrucciova narození, všechno ostatní už se spíše „hodilo”.
6. Mercedes-Benz
Logo Mercedesu je též jednoduché, poznat z něj jeho význam je ale přesto prakticky nemožné. Někteří podotknou cosi o stříbrném šípu, tak si ale říkalo jen jedno auto, ve kterém měla automobilka prsty, logo nemá se šípem nic společného.
Není třeba v něm hledat velkou vědu, tahle značka prostě odjakživa chtěla dominovat světu. Tři vrcholy této hvězdy znamenají dominanci na souši, na zemi i ve vzduchu. Jak se to Mercedesu daří, posuďte sami.
7. Mitsubishi
Některá loga jsou jen naplněním významu slova, které je s nimi spojeno a Mitsubishi je přesně takovým případem, i když se to nezdá. Mitsubishi nebyl - na rozdíl třeba od Hondy či Toyoty (resp. Toyody) - člověk, který automobilku založil.
Její jméno je složeninou dvou slov - „mitsu”, tedy tři, a „bishi”, tedy slovo pro označení tvaru kosočtverce. Logo téhle značky tak přesně odpovídá názvu a má tuhle formu už od roku 1914 a přišel s ním Yataro Iwasaki, zakladatel původního Mitsubishi. Vizuálně je také kombinací znaku rodiny Yamauchi, prvního zaměstnavatele Yatara, a tří kosočtverců znaku rodiny Iwasaki.
8. Porsche
Jistě jste si všimli, že Porsche má v logu také cosi vzpínajícího. A ne, není to jelen, jak se z některých pohledů může zdát, je to kůň stejně jako v případě Ferrari. Mnohé tak napadne, že jde tak trochu o plagiát výše zmiňovaného loga slavné automobilky, které se už v roce 1931, kdy Porsche zakládal svou firmu, mohl chtít vyrovnat - logo Ferrari má kořeny už ve dvacátých letech a na úspěšných Enzových strojích se poprvé objevilo roku 1929. Takhle to ale nebylo.
Logo Porsche je kombinací historického erbu a vlajky Württemberského království, jehož byl Stuttgart hlavním městem. Červená a černá barva jsou ve vlajce tohoto království a paroží bylo v jeho erbu. Kůň uprostřed s nápisem Stuttgart odkazuje na erb tohoto města; kůň byl v jeho erbu od 14. století, takže pokoušet se Porscheho nařknout z nemístné inspirace by mělo dosti vratké nohy, jakkoli zbavit se tohoto nařčení se automobilce zřejmě nikdy nepodaří.
9. Subaru
Při setkání s kdejakým zatvrzelým subaristou snadno v jeho řeči narazíte na slovo „kuřátka”. Nebude tím ale myslet onu drůbež a není to ani znakem přetrvávají fixace na někdejší dětský pořad České televize. Mluví o svém autě, a to právě kvůli jeho logu.
Hvězdy v oválném logu značky Subaru totiž mají znázorňovat souhvězdí Plejád, jinak zvané Kuřátka, které se ještě v japonštině jmenuje... Ano, uhádli jste, Subaru. Tohle slovo znamená v japonštině také „spojení”, takže je tu ještě jeden význam - důvod pro použití tohoto slova a šesti hvězd v logu je, že společnost Fuji Heavy Industries, která za značkou Subaru donedávna stála (teď si sama říká Subaru), vznikla spojením šesti jiných firem.
10. Škoda
Že v logu české automobilky Škoda je okřídlený šíp, ví leckdo. Jak ale vznikl a co znázorňuje, může být záhadou. A ne, vážně to není vzpomínka na úspěšnou návštěvu lukostřelců v plzeňské drůbežárně, jak by si někteří mohli myslet...
Onen okřídlený šíp se objevuje v logu firmy od roku 1923 a není zcela jasné, proč firma prakticky zničeho nic začala používat právě tento znak. První, politicky nepříliš korektní teorie praví, že šlo o stylizovanou hlava indiána, o níž se zasloužil Tomas Maglic, někdejší obchodní ředitel Škody. Ten si přivezl ze svých cest po Americe Indiána jako sluhu a křídlo je vlastně jeho stylizovaná hlava s čelenkou, která se prý zamlouvala některým pracovníkům společnosti.
Druhá, politicky poněkud přijatelnější teorie říká, že se jedná o křídlo nesoucí stylizovanou traverzu, neboť plzeňská Škoda se tehdy věnovala intenzivně věnovala stavbám mostů. Dnes Škoda ve svých oficiálních materiálech nepřiznává jedinou z těchto možností - šíp je prý symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla symbolem pokroku, volnosti a šíře nabídky. Otvor znamená oko, které ukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí, a zelená barva dodává svébytnost, protože ji konkurence používá jen zřídka.
Tohle už je ale marketing, ne historie. Takhle Škoda v době Tomase Maglice dozajista neuvažovala a její logo vzniklo právě tehdy...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
před 10 hodinamiDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva