Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
10 věcí, které zmizely či mizí z aut. A možná chybí i vám
28.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klidně nás obviňujte ze staromilství, nezbavíte nás ale dojmu, že některé věci byly ve starších autech prostě lepší než v těch nových.
Nepatříme k lidem, kteří by říkali, že dříve bylo všechno lepší. Protože nebylo - italská auta se přehřívala a nefungovala jim klimatizace, pokud vůbec nějakou měly. Britská byla zoufale nespolehlivá a ta československá více než co jiného odrážela dekády komunistické izolace od okolního světa. A to ani nemluvíme o autech ze samotné SSSR resp. Ruska, kde se ještě nedávno vyráběly vozy z poloviny století dvacátého.
Také byla téměř nedosažitelným luxusem většina věcí, které dnes považujeme za standard. Na elektrická okna mohl v první polovině devadesátých let běžný člověk zapomenout a klimatizace byla dostupná ještě hůře. Podobné to bylo s ABS, GPS-navigace pomalu ani neexistovala. A nejde tu jen o výbavu - dnes za 300 tisíc koupíte auto schopné udělat Ring za 9 minut, to bylo ještě nedávno zcela nemyslitelné. A auta pouze nezrychlila, i dnes běžné pohodlí na palubě nabídly pouze lepší vozy.
Jenže tu je také spousta věcí, které auta ještě před pár lety měla a dnes je už z různých důvodů nemají. Těmi důvody je někdy touha zákazníků po tom či onom, častěji ale bezpečnostní, „spotřebové” a další legislativní požadavky. Mizí tedy řešení, která jsou krásná, elegantní nebo skutečně funkční. A někdy je jich tolik, že je lepší koupit si raději starší auto než nové. Tohle je deset příkladů věcí, které nám - a nejen nám - v dnešních autech chybí nejvíce.
1. Vyklápěcí či jinak se vysouvající světla
Světlomety, které se jakýmkoliv způsobem vyklápějí, vysouvají, zkrátka objevují a zase schovávají, jsou epitomem slova „cool” v motoristickém světě. Pro automobilového nadšence-hračičku, a všichni petrolheadi jsou tak trochu hračičkové, je prostě uspokojivé vidět a ještě lépe vlastnit auto, které schovává nebo naopak otevírá světla. Je úplně jedno, jestli se světla vyklápí nahoru nebo jestli se schovávají pod nějaký kryt. Bohužel, dnes něco takového na novém autě neuvidíte kvůli bezpečnosti chodců a aerodynamice, mimo jiné.
2. A-sloupky, přes které je něco vidět
Také se vám občas stane, že se vám za A-sloupek schová nejen cyklista, ale rovnou SUV? Čím dál tlustší A-sloupky tu jsou z jednoho dobrého důvodu, kterým je pasivní bezpečnost, a to nejen při převrácení auta. Jenže tím, že brání ve výhledu, dost škodí aktivní bezpečnosti. Sjet si čas od času starším vozem znamená poznat, jak moc fajn bylo nemít na autě sloupky připomínající nohy Heleny Růžičkové v dobách její vrcholné slávy...
3. Manuální převodovky
Manuálními převodovkami jsme se už nejedou zabývali dříve, a to proto, že nás prostě mrzí, jak rychle auta s manuálními převodovkami mizí z nabídek výrobců. Čest výjimkám, většina automobilek ale ruční řazení nabízí stále méně, a to paradoxně hlavně u aut, v nichž bychom jej viděli nejraději. Jistě, automatické a automatizované manuální převodovky mají své výhody, opodstatnění i užití, ale ve světě podle petrolheada by v autě nikdy neměla chybět možnost volby. Už proto, že ten pocit z ovládnutí vozu, vám automatické řazení nikdy nedopřeje...
4. Jednoduché interiéry
Hledáte v autě prostornost a jezdíte jen moderními vozy, ve které se dle vašeho názoru místa nedostává? Posaďte se do původního Fiatu Panda. Nebo radši ne, protože pak vám jakýkoliv moderní interiér, pokud zrovna nebudete sedět na zadní sedačce Rollsu Phantom, přijde strašně stísněný. Subtilní přístrojové desky, výplně dveří nebo středové tuny bývaly jednoduché - pravda, někdy až moc, ale člověka neutiskovaly a i malá auta tak nabízela ohromné množství prostoru.
Také tu nebyla tlačítka, ale to proto, že tu nebyla žádná výbava. Dnes mají leckterá auta desítky tlačítek, ve kterých je dost těžké se zorientovat. Na druhou stranu, pořád jsou tlačítka lepší, než když se někdo rozhodne nacpat ovládání úplně všeho do displeje infotainmentu. Včetně klimatizace a předních parkovacích senzorů.
5. Atmosféricky plněné motory
Další téma, na které u nás můžete číst tirády, je nahrazování atmosférických motorů menšími přeplňovanými. Jistě, downsizing bez turbodmychadel nefunguje, atmosférické motory potřebují objem. Také ale jsou schopny dosahovat relativně nízké spotřeby i při vyšší, na rozdíl právě od downsizovaných turbomotorů. A jsou jednodušší, spolehlivější, méně náchylné na špatné zacházení, reagují na plyn rychleji, lineárněji odevzdávají výkon a mívají lepší zvuk. Jsou prostě v mnohém lepší, přesto na ně v nových autech už pomalu ani nenarazíte, u některých značek už vůbec...
6. Klíče, které jsou opravdu klíči
Jistě, pětadvacet let staré auto bude třeba plné elektrického ovládání všeho od sedačky přes zrcátka až po zámky, ale nebude mít dálkové ovládání zamykání, dálkový start, dálkové všechno. Také ale bude mít normální klíč, který vypadá jako klíč, ne jako plastový ekvivalent varlete. Nechápejte nás špatně, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem má něco do sebe, ale pojem „klíčky od auta” dostává s nástupem „ovládacích modulů” na frak...
7. Možnost si auto sám opravit
Ano, i u nových aut je pořád spousta věcí, které si můžete opravit sami. Většina z nich je ale spíš údržba než nějaká velká oprava, např. výměna oleje, zapalovacích svíček a cívek, brzdových destiček a kotoučů. Dost toho lze spravit také v interiéru. Ale větší zásahy, kterých přesto je řada zručných petrolheadů schopna, často potřebují také připojení diagnostiky a počítačové nastavení, aby nová komponenta s ostatními správně pracovala. A drahé počítačové vybavení značkového servisu si člověk do garáže kupovat nebude, na rozdíl od pořádné sady nářadí. Čas od času se „pohrabat” v autě bylo součástí vztahu k němu, u těch nových to postrádáme...
8. Lehkost
Protože stará auta měla tenké A-sloupky a neměla žádnou výbavu, byla vážně lehká, o hodně lehčí než dnes. Jistě, pasivní bezpečnost nebyla ani zdaleka na tak vysoké úrovni, na jaké je nyní, ale při jízdě je nízká hmotnost výhodou z několika důvodů. Lehčí auto např. má nižší spotřebu paliva, méně opotřebovává pneumatiky, snáze brzdí a rychleji akceleruje. A také snáze protančí zatáčkami.
9. Krásné a jednoduché volanty
V posledních letech se řada automobilek snaží znovu vynalézt kolo. Tedy, volant, ale chápete, co myslíme - nejlepší volanty jsou jednoduché, s tlačítky nanejvýš k ovládání tempomatu anebo vůbec bez nich. Oproti tomu věci na různých místech zploštělé či jinak pokřivené - anebo rovnou plné tlačítek, protože páčky jsou špatné - chtějí být několika věcmi najednou a tak trochu zapomínají, k čemu tu jsou především.
10. Plnohodnotné rezervní kolo
Ovšem, rezerva se zvedákem a vším potřebným nářadím je dost těžká a když ji odstraníte, ušetříte kilogramy hmotnosti. Nejlepší je samozřejmě plnohodnotné rezervní kolo, ale i dojezdové je lepší než pouhá lepicí sada. Protože když prorazíte bočnici pneumatiky nebo gumu jinak roztrhnete, lepicí sada vám je k ničemu, potřebujete rezervní kolo. Nemáte? Zbude jen zavolat odtahovou službu, kvůli banální příhodě...
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva